Pages

Wednesday, May 2, 2018

PERTANYAAN TENTANG MATA - HUBUNGI SAYA TERUS

SALAMULLAH

Terima Kasih di atas kesudian semua  melayari blog saya TENTANG MATA..

Saya cuba menjawab setiap persoalan meskipun terlalu banyak dan mengambil masa yang lama untuk dijawab.

Saya mohon maaf jika terlewat menjawab persoalan yang agak serius yang memerlukan perhatian segera. Selain dari tugas hakiki saya, saya tidak dapat meluangkan masa secukupnya untuk menjawab persoalan satu persatu dalam tempoh terdekat,

Bagi sesiapa yang menpunyai soalan yang SANGAT memerlukan respon segera bolehlah whatapp saya di talian 013-7877011. Sila perkenalankan nama anda dan umur bagi memudahkan saya menjawab persoalan anda. Jika perlu lampirkan gambar kondisi mata anda.

Bagi yang lebih selesa menggunakan email boleh email terus pada saya di halizamutalib@ukm.edu.my

Semoga saya dapat membantu anda dengan ilmu yang seadanya pada saya.

Sekian


WASSLAM
DR HALIZA

6 comments:

  1. Assalamualaikum doktor. Saya nak tanya tentang mata ya. Bekenaan dengan katarak /selaput mata.Bapa saya baru-baru ini ada menjalankan pemeriksaan mata dan dimaklumkan mata sebelah kanan ada katarak yang agak teruk. Perkara ini sangat merisaukan saya.Oleh yang demikian, nak tanya doktor, apa sepatutnya ayah saya perlu lakukan? adakah pembedahan leser perlu dijalankan? Sekiranya perlu, adakah kesan sampingan akan berlaku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Cara pembedahan katarak adalah out patient, jika tiada kencing manis atau darah tinggi tak perlu di masukkan ke wad. And perlu beli kanta IOL untuk menggantikan kanta yg berkatarak itu. Pembedahan ini perlu dilakukan jika ditangguhkan pressure dalam mata boleh naik dan menyebabkan saraf mata mati dan tekanan dlm telinga juga boleh mengakibatkan sakit telinga.

      Delete
  2. Assalamualaikum Dr, anak sy 4 bulan. Setiap malam bila tidur kerap gosok mata, sampai tidur pon terganggu. Kadang setengah/sejam saja tidur. Sy tak sampai hati tengok, terpaksa bedung bagi anak tidur.. Apa sy perlu buat ya Dr?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Tolong bawa ke pakar untuk periksa, mungkin ada alahan mata ataupun sebab lain yang menyebabkan rasa tidak selesa pada mata.

      Delete
  3. Assalamualaikum dr, saya seorg pljar IPG dan mmndgkan skarang tengah pandemik covid-19 dan kuliah d rumah , saya banyak mluangkan masa dngan telefon dan laptop , saya cek tuk rbun jauh 25 ,50 dan silau 75 , prlu ke saya buat spec dr?

    ReplyDelete