Pages

Sunday, July 6, 2014

LAYAKKAH ANDA MEMAKAI KANTA LEKAP 

PELBAGAI PILIHAN MENARIK DI PASARAN
NAMUN AWAS
 
10 Sebab Mengapa Anda TIDAK LAYAK Memakai Kanta Lekap.

1.   Jika anda membeli di kiosk atau di kedai asesori wanita tanpa rujukkan Optometris terlebih dahulu anda tidak layak memakai kanta lekap.

Kanta lekap adalah berkategori eksklusif, dispensarinya hanya di kedai Optikal sahaja. Optometris amat perlu dirujuk untuk memastikan mata anda tidak akan bermasalah ketika memakai kanta lekap kerana tidak semua orang boleh memakai kanta lekap. Kanta lekap warna yang dijual di kedai optik biasanya kanta lekap bermutu dan selamat dipakai. Mata akan diperiksa dahulu memastikan kornea dan kelopak mata bebas dari sebarang tanda penyakit mata. Nasihat tentang pemakaian juga akan diberikan kiranya anda mempunyai alahan, asma ataupun sedang dirawat untuk penyakit kronik. Optometris juga boleh memberi cadangan kanta lekap yang paling sesuai untuk anda dan juga persekitaran anda bekerja.

2.   Anda tidak tahu tatatertib memasukkan dan menanggalkan kanta lekap dengan selamat.

Sangat merbahaya sekiranya anda seorang pemakai kanta lekap yang baru yang ingin mencuba. Anda mungkin belajar memasukkan dan menanggalkan kanta lekap dari rakan atau ahli keluarga. Perlu diketahui kanta lekap bukanlah dilekatkan di mata sebegitu sahaja, ianya memerlukan teknik yang baik agar tidak mencalarkan kornea ataupun menyebabkan luka pada mata disebabkan kuku jari. Teknik menanggalkan kanta juga amat penting kerana teknik cubitan dan cara melonggarkan kanta lekap dalam mata terlebih dahulu amat penting agar cubitan kanta lekap itu tak bersama sama dengan lapisan sel kornea. Sekiranya ini terjadi anda mendedahkan mata anda pada bahaya ulser kornea.


3.   Anda tidak diajar bagaimana untuk mencuci dan merendam kanta lekap dengan betul.

Tahukah anda apakah cecair rendaman kanta lekap dalam botol atau bekas kecil itu? Tahukan anda cecair rendaman tersebut harus di buang setiap selepas kanta lekap dikeluarkan. Ianya tidak boleh diguna semula. Kanta lekap harus direndam dalam larutan disinfeksi yang sesuai. Larutan disinfeksi yang berkesan dan sesuai perlu dicadangkan oleh Optometris. Pengguna yang cuba menggunakan larutan rendaman yang lama akan terbuka kepada kontaminasi bakteria yang boleh membawa kepada infeksi yang teruk dan ulser yang boleh menyebabkan kebutaan.

4.   Anda tidak tahu apa perlu dilakukan jika mata tiba tiba merah dan sakit?

Penjual kanta lekap di kiosk atau pasar malam tidak dapat memberi nasihat yang tepat sekiranya berlaku episode mata merah atau sakit. Malah anda juga mungkin tidak mengetahui bagaimana untuk periksa keadaan kanta lekap sebelum dimasukkan ke dalam mata. Kanta lekap yang sempurna seharusnya mempunyai hujung yang rata dan tidak tajam.  Anda juga mungkin tidak mengetahui cara dan teknik untuk mencuci dengan baik. Pencucian amat penting bagi menanggalkan deposit dan kotoran dari air mata yang terkumpul dan mengeras atas permukaan kanta lekap. Anda memerlukan bekas kanta lekap untuk menyimpan kanta lekap setelah memakainya dalam keadaan baik. Kanta perlu direndam sepenuhnya dalam larutan disinfeksi

5.   Anda tidak tahu jenis dan ciri kanta lekap yang sesuai untuk anda.

Apakah yang anda tahu tentang kanta lekap yang anda baru beli. Apakah jenamanya dan ciri kanta lekap yang penting diketahui? Apakah anda pasti ianya selamat dan sesuai dipakaikan di mata anda? Ramai yang hanya tahu menggunakan kanta lekap berwarna tanpa mengetahui risiko yang ditanggungnya. Andai kata tiada komplikasi berlaku dari pemakaian kanta lekap anda selamat! Tanpa panduan dan nasihat yang betul risiko anda mungkin ternampak hanya setelah memakai kanta tersebut beberapa bulan.  Sekiranya nasib tidak menyebelahi anda, infeksi mata boleh berlaku dan ini boleh mengakibatkan kebutaan ataupun parut kekal pada mata.

6.   Anda tidak tahu had pemakaian kanta lekap anda dalam sehari. 

Rata rata ini tidak akan ditulis pada label kanta lekap. Ianya dihebahkan secara langsung oleh jurujual sahaja. Sekiranya anda teliti kanta lekap berwarna, anda boleh perhatikan pada label terdapat catatan peratusan kandungan air. Kebiasaannya ianya tercatat sebagai 38%, 48% atau lebih tinggi. Penting untuk diketahui sekiranya kanta lekap berwarna jika dari kanta jenis HEMA adalah sesuai untuk dijadikan pemakaian harian (lebih kurang 8 jam). Sekiranya kandungan air adalah melebihi 50%, kanta HEMA boleh digunakan sebagai pemakaian  berterusan.

7.   Anda tidak tahu berapa kuasa mata sebenar yang diperlukan.

Kuasa mata adalah tidak sama antara cermin mata dan kanta lekap. Jika kuasa cermin mata anda tinggi, kuasa untuk kanta lekap harus dilakukan pengiraan konversi. Pemakaian kuasa anggaran ataupun konversinya adalah salah akan mengundamg pada penglihatan yang kabur dan boleh mendatangkan gangguan pada pekerjaan dan rasa sakit kepala.

8.   Anda tidak tahu bagaimana cara untuk melegakannya mata kering.

Simptom mata kering ini kerap menjadi aduan ramai memandangkan cuaca di Malaysia panas terik. Persekitaran kita bekerja, di dalam kereta atau didalam bangunan yang menggunakan alat penghawa dingin juga boleh menyebabkan kekeringan mata. Lebih lebih lagi jika anda adalah pemakai kanta lekap. Makin ramai antara orang dewasa yang mengalami masalah mata kering tetapi tidak mengambil berat tentang rawatannya. Mereka mungkin menganggap ini adalah lumrah di usia lanjut. Masalah mata perlu rawatan titis pelembab di mana titisan bertindak sebagai pengganti air mata .  Dapatkan titisan yang bebas dari bahan pengawet supaya titisan tersebut boleh digiunakan pada mata sekerap mahu dan penggunaan keterlaluan tidak membawa sebarang risiko.

Bagi pemakai kanta lekap , mereka akan berasa kekeringan mata lebih  kerap dari orang normal Bagi pemakai kanta lekap baru paling utama adalah  adalah  menjalani pemeriksaan ujian airmata untuk  memastikan jika mata adalah kering, rawatan khusus dimulakan bagi merawat masalah tersebut sebelum pemakai mula berjinak dengan pemakaian kanta lekap.

9.   Adakah gemar berkongsi kanta lekap dengan kawan kawan.

Ramai yang menganggap kanta lekap itu hanya satu asessori kosmetik yang dipakai hanya untuk mncantikkan mata dan ditanggalkan apabila ianya tidak diperlukan. Pemakaian kanta lekap amat perlu penjagaan sempurna setelah pemakaian. Kanta lekap perlu dicuci dan digosok dengan cara gosokkan yg betul dan direndam dalam larutan disinfeksi kanta lekap untuk basmi kuman. Kanta lekap punyai tempoh hayatnya kiranya tidak dipakai dan dibiarkan terendam, eloklah jika air rendamannya ditukar setiap hari. Air rendaman kanta lekap boleh dibeli di kedai optik atau farmasi dan ianya tidak boleh ditukarganti dengan air salin. Kanta lekap juga tidak boleh dikongsi. Ini adalah kerana penggunanya mungkin mempunyai kuman dalam airmata yang mana ianya boleh dipindahkan pada orang lain. Ini termasuk penyakit berjangkit seperti batuk kering, HIV, hepatitis, influenza sebagainya.

10.       KERANA ANDA HANYA ADA SEPASANG MATA.

Anda BOLEH memakai kanta lekap tetapi anda harus memakainya dengan penuh tanggungjawab,. Anda harus mendapatkan pemeriksaan awalan untuk menentukan sekiranya mata anda sihat dan boleh menerima kanta lekap dengan baik, belajar cara pemasangan dan penanggalan kanta lekap dengan baik dari Optometris bertauliah dan tahu bagaimana untuk mencuci dan membasmikuman kanta lekap dengan sempurna. Pemakai kanta lekap juga harus mengetahui tanda dan simptom yang boleh terbit dari pemakaian kanta lekap yang bermasalah. Jika ingin menjadi pemakain kanta lekap yang Berjaya perlu ada ilmu kanta lekap sedikit sebanyak agar komplikasi dan risiko infeksi dapat dihindari. Kebanyakkan komplikasi boleh membawa kepada ulser kornea dan mata boleh berparut atau buta kiranya rawatan tidak diberi segera. Oleh itu jika ingin memakai kanta lekap anda perlu BELAJAR mengenai kanta lekap. Sayangi mata anda. Anugerah Tuhan yang tiada gantinya.

SELAMAT BERPUASA
jagalah kesihatan mata anda


Prof Madya Dr Haliza Abdul Mutalib
Pakar Optometris
Program Optometri & Sains Penglihatan,
Fakulti Sains Kesihatan
Universiti Kebangsaan Malaysia

149 comments:

  1. As salam Dr.

    Saya nak tanya, apakah jenis eye drops yang tidak boleh digunakan semasa memakai contact lens ?? dan mengapa ?

    tq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalammualaikum prof. Tolong saya. Saya tak tahu yang mana betul dan yang mana salah tentang permukaan contact lens saya. Saya ada cuba cari kat youtube. Tapi satu pon tak membantu . Tolong saya prof..

      Delete
  2. SALAMULLAH

    Eyedrops yang lebih "selamat" adalah eyedrops yang bebas dari bahan pengawet / preservatives. Kebanyakkan eye drops yang terdapat di pasaran mempunyai preservatives tetapi ianya melalui proses neutralisasi ketika "in contact" dengan persekitaran lantas menjadikannya preservatives free ketika menyentuh mata. Walaubagaimanapun terdapat juga eyedrops dengan preservatives tetap dalam kandungannya. Preservatives yang tinggi konsentrasinya ataupun apabila dipakai untuk tempoh yang lama boleh mengakibatkan toksisiti pada kornea.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Dr.

    Saya nak tanye betul ke kanta sentuh boleh masok dalam mata ?
    2. Bahaya ke kalau biarkn kanta sentuh melekat dalam mata ?
    Tq..

    ReplyDelete
  4. SALAMULLAH

    1. Tak boleh masuk kebelakang mata, kerana tiada laluan untuk ke belakang mata
    2. Kanta sentuh yang melekat pada mata tidak bahayatetapi banyak komplikasi berlaku akibat salah jagaan.

    ReplyDelete
  5. assalam..
    saya pemakai contact lens...dan selalu mengalami strees pada mata jika sudah lebih 4jam..
    1) bagaimana nk membezakn lens utk lebih 8jm..?kdg2 pembantu kedai pn xarif tentang ini..
    2) ada x eye drop utk mata kering ketika masih memakai c.lens?klo ade..jenama apa ye?
    pliz help me..coz sy mmg pkai lens pgi kerja..kdg2 kje over then 8hours..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      jumpa seorang optometris, dia boleh membantu memberitahu tempoh pemakaian sesuatu kanta sentuh. Ada juga kemungkinan mata mengalami stress kerana kuasa mata tidak sesuai dengan kanta sentuh tersebut.
      Sekiranya mata kering ada banyak jenama di pasaran yang sesuai dijadikan pelembab kanta sentuh antaranya adalah Blink and Clean, refresh tears etc. cuba cari pelembab mata yang tidak mengandungi bahan pengawet/ preservatives yang boleh menyebabkan toksisiti pada mata jika dipakai untuk tempoh lama.

      Delete
  6. Salam Dr. Nk tnya tntg cara cubitan yg betul utk tanggalkan lens. Cara yg salah dpt mrosakkn sel kornea mata eah.

    ReplyDelete
  7. SALAMULLAH

    Cara betul untuk mengeluarkan kanta adalah dengan melorot kanta ke bawah dan kemudiannya mencubit dengan ibu jari dan jari telunjuk (bukan dengan kuku). Jika anda memakai kanta silikon hidrogel atau jika terasa kanta melekat pada kornea, titiskan air saline ke mata untuk menggerakkan kanta sebelum melorot kanta ke bawah.

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum.dr nk tnya..sekiranya air saline dlm casing contact lense t'tumpah tnpa sedar dan contact lense terbiar tnpa air saline selama seminggu..
    adakah contact lense masih boleh d gunakn?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Tidak boleh. Selepas seminggu 'kering' parameter dan bentuk asal kanta sentuh telah berubah dan terhidrat. Besar kemungkinan telah terkontaminasi. Perlu buang.

      Delete
  9. As salam.. Nk tnya , skiranya x memakai kanta lekap air saline kena tukar hari2 x? Sy hanya pakai masa da event sja, bila x pkai slalu biarkan air dlm bekas tnpa di tukar.. Adakah ia selamat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Kanta lekap perlu direndam dalam larutan disinfeksi bukan saline untuk basmi kuman. Walaupun tak pakai disyorkan untuk menukar larutan rendaman setiap hari untuk mengelak kontaminasi.Kalau hanya pakai sekali sekala disyorkan memakai knta lekap jenis Dailies..pakaibuang harian.

      Delete
  10. As salam.. Nk tnya , skiranya x memakai kanta lekap air saline kena tukar hari2 x? Sy hanya pakai masa da event sja, bila x pkai slalu biarkan air dlm bekas tnpa di tukar.. Adakah ia selamat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH
      air rendaman harus ditukar sekurang kurang nya 2 hari sekali. Jika telah lama disimpan elok dibersihkan sebelum ddipakaii dan kiranya suda terendam terlalu lama eloklah ianya dibuang kerana pemakaian boleh menyebab ulser pada mata.

      Delete
  11. assalamualakum prof.
    saya ada masalah mata sejak kemarin,
    kemarin saya buka contact lens saya dan ada sedikit merah pada bawah mata sebelah kiri.
    Kemudian semalam saya tidur pakai lens dari ptg smpai malam. Bila bangun terus menangis sendiri sbb pedih dan dua dua mata merah.
    So I put on chloramphenicol eye ointment sbb I thought sakit mata menyangkit dkt kwn. Pagi ni tadi bila bangun mata ok merah sikit je tapi bengkak sebelah. Dah pegi jumpa doktor kt college ni tp dia pun tktau either sakit mata or mata allergik on lens so dia cuma bg ubat sakit mata then kalau isnin tak ok baru jumpa balik. So prof rasa saya sakit mata or got infection sbb lens ye? wuu saya takut kalau terlambat

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      kalau mata merah selepas membuka kanta lekap elakkan dari memakai kanta lekap hingga kemerahan hilang. Jika memakai juga kemungkinan besar lebih teruk lagi jadinya tambahan pula jika bawa tidur. Kalau mahu pakai tidur kena pakai jenis yang membenarkan dipakai tidur seperti Air Optix/O2 Optix, Biofinity atau material Silikon Hydrogel. Rawat guna ubat tersebut dan tunggu untuk pemeriksaan lanjutan sebelum pakai semula

      Delete
  12. Salam prof..saya baru sampai dari kampung dan baru sedar yang saya tertinggal air solution..nak tgu kedai buka kena tunggu esok pagi..apa yg bole saya gantikan untuk merendan lense saya sementara menunggu esok hari?bolekah saya rendam menggunakan air suam untuk sementara?
    Terima kasih prof..

    ReplyDelete
  13. Ira

    Salam prof..
    Saya musykil..
    Rendaman untuk contact lens perlu menggunakan multipurpose solution kan bukan normal saline water kerana saline masih dpt membentuk bakteria.. sy menggunakan jenama renu...

    Soalan sy
    Adakah renu sesuai sebagai rendaman contact lens ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Betul rendaman harus dengan solution multipurpose disinfecting seperti Renu

      Delete
  14. salam...nak tnye...klu kite brwudhuk,perlu ke kite bukak lens??

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Tak perlu, hanya tutup mata rapat rapat semasa membasuh muka.

      Delete
  15. salam...nak tnye...klu kite brwudhuk,perlu ke kite bukak lens??

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Tak perlu, hanya tutup mata rapat rapat semasa membasuh muka.

      Delete
  16. Assalm doct. Sy ade mslh mata merah kekuningan sdikit..mntk bntuan doct.utk cdgkn ape2 ubat yg sesuai utk merawat kondisi mata sbegini.t.ksih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu tahu punca mata merah tersebut sebelum dapat dirawat.

      Delete
  17. Assalm doct. Sy ade mslh mata merah kekuningan sdikit..mntk bntuan doct.utk cdgkn ape2 ubat yg sesuai utk merawat kondisi mata sbegini.t.ksih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu tahu punca mata merah tersebut sebelum dapat dirawat.

      Delete
  18. Assalamualaikum doktor, saya adalah pemakai kanta lekap tegar. dah 4 tahun saya pakai lens .power saya dah 600, rabun jauh. saya dapati lens saya selalu kabur dan melekat bila gerakkan mata. saya rasa amat tidak selesa bila berkomunikasi dengan orang ramai. saya sudah lama tak pakai cermin mata sebab bila saya dah buat cermin mata, mata saya dapat stress dekat area hidung dan mata.saya juga memakai lens melebihi jam yang dibenarkan sebab sy x de pilihan. bagaimana saya nak atasi masalh ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Dari penerangan yang diberi, kanta lekap saudari mungkin ketat, jadi pembelian kanta lekap over the counter ni tak sesuai, anda perlu kanta lekap yang customised atau base curve lebih FLAT untuk keselesaan memakai. Memakai kanta lekap yang tidak sesuai boleh memudaratkan juga. Anda perlu memberitahu Optometris anda gaya pemakaian anda, dia akan mengesyorkan kanta lekap yang boleh pakai untuk tempoh yang lama dalam sehari.

      Jika berminat boleh buat temujanji dengan saya.

      Delete
    2. Assalam prof,
      Saya ni memang selalu pakai lense.Tapi sejak bila enth mata kiri saya jdi sensetif.bila pakai lense kt mata kanan okey.Bila pakai kt kiri kdng oke tpi bile lebih dri 5 jam or lebih mcm tu dia jdi merah kdng2 mata saya akan sepet&bengkak.Saya tkut kalau saya ada terslh mana2 mse pakai lense.ke sbb lense saya pakai ni terlebih bulan maksudnya orn kedai ckp 3bulan dh kene tukar tpi if jaga elok2 msih boleh pakai.Jdi saya akan pakai jee bile try kt mata okey.Tapi mata saya memang sensetif prof.Xpakai lense pon if garu dia berair n merah cpt gile.saya tkut if saya x ubah benda ni boleh buat saya buta...

      Delete
  19. assalamualaikum doktor, saya kena bedah mata ke kalau power saya melebihi 1000? apakah alternatif selain pembedahan? macam mana nak elakkan kanta lekap melekat? saya selalu pakai penitis mata yang dibenarkan bersama pemakaian kanta lekap tetapi masih lagi melekat dan kabur, dan ini juga berlaku bila saya dah cuci bersih-bersih kanta lekap saya. Apabila saya pergi ke kedai kanta lekap dan cermin mata, dia suruh saya tukar kanta lekap baru, padahal say baru beli dan masalah saya tak selesai, seakan penjual tersebut mengambil kesempatan ke atas saya untuk membeli kanta lekap di kedainya. tolong bantu saya doktor.. terima kasih doktor,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Tak perlu bedah mata jika power hingga 200o sekalipun jika tiada penyakit atau masalah okular. Saiz kanta lekap mungkin tidak sesuai. Perlu ukuran dan pemeriksaan semula. Boleh hubungi saya untuk pemeriksaan lanjut.

      Delete
  20. Assalam ..
    Kalai nak titik Eye Glo kat mata , kena buka contact lens lgi tak ?
    Pls give me info
    Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH
      Lebih baik buka kerana titisan itu boleh merosakkan Kanta lekap. Tunggu setengah jam sebelum memakai semula

      Delete
  21. Assalam ..
    Kalai nak titik Eye Glo kat mata , kena buka contact lens lgi tak ?
    Pls give me info
    Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH
      Lebih baik buka kerana titisan itu boleh merosakkan Kanta lekap. Tunggu setengah jam sebelum memakai semula

      Delete
  22. Salam,contact lens yang harga murah memang tak elok ke seperti jenama Luxury

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Contact lens yang harga murah bukan maksudnya tak elok tetapi pembikinannya adakala sgt kasar dan tak sesuai untuk mata dan tempoh pemakaian yang panjang.

      Delete
  23. assalammualaikum prof, saya br jinak nk pakai lens. dah 3x kali beli lens pelbagai jenama dr murah ke mahal tp jarang pakai bile ade event je br pakai.. tp kenape bile saya pakai je lens mata jd kabur dan rase stress di kepale jika pakai lebih sejam.. bile saya buka lens br nmpk jelas dan lega.
    adakah saya x sesuai pakai lens?
    sebelum pakai saya mmg akan gosok lembut lens tu da titis byk air renu sebelum pakai ke mata. saya da titis eye drop tetap sama nmpk kabur..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Kena periksa mata dahulu sebelum beli kanta sentuh. Adakalanya kanta sentuh mungkin terlalu ketat atau longgar hingga menyebabkan ketidakselesaan. Ada macam macam jenis kanta lekap, tak semuanya sesuai untuk dipakai oleh semua orang.

      Delete
  24. Assalamualaikum doktor ,,sy juga mengalami mata merah selepas membuka contc lense ,, sblum ni dah 4 taun pkai okey jaa ,, adakah sebab mata kering ,, mata jadi merah.. bolehkah sy mendapatkan contact number doktor atau cara nak mendapatkan nasihat ?, sy ingin mendapatkan nasihat pemakaian cntact lense drpd doktor ,,

    ReplyDelete
  25. SALAMULLAH

    Ada kemungkinan besar mata sudah menunjukkan petanda infeksi mula berlaku ataupun mata kering juga boleh menyebabkan kemerahan. Insya Allah boleh cuba menghubungi D OPTOMETRIST di Bandar Tasik Permaisuri 03 - 91744024 untuk temujanji. TK

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum Prof.
    Saya baru saja memakai contact lens. Saya ada rabun silau yg tinggi melebihi 300. Baru-baru ini (2 hari lepas) saya ada memakai contact lens utk ke satu majlis. Tapi disebabkan saya memakai dalam keadaan yg kelam kabut ketika itu, contact lens kanan terjatuh sebelum saya lekap kedalam mata. Hampir 10 minit saya mencari dan contact lens tersebut dalam keadaan terdedah.
    Setelah jumpa saya terus cuci dengan solution seperti biasa dan terus lekap ke dalam mata saya. Saya hanya memakainya dalam 2 jam saja dan apabila saya hendak menanggalkan Contact lens sebelah kanan, saya dapati ia hilang dan saya telah tercubit mata saya sendiri sebab saya tidak menanggalkannya di depan cermin.
    Saya ada check tanda-tanda yang contact lens telah berlipat dan melekat di dalam kelopak mata, tetapi saya tiada tanda-tanda tersebut.
    Saya syak contact lens terjatuh keluar dengan sendiri kerana kering disebabkan ia dah terdedah dalam 10 minit ketika contact lens terjatuh sebelum saya pakai tadi. Tapi saya dah cuci dengan solution dan saya hanya memakai dalam 2 jam sahaja dan tak mungkin contact lens mengering secepat itu.
    Sekarang mata saya rasa tak selesa sebelah kanan sama ada saya tercubit ketika hendak menanggalkan ataupun masih ada contact lens di dalam mata saya. Saya juga tiada kemerahan pada mata.

    Seperkara lagi, bila saya pakai contact lens kadang-kadang penglihatan saya kabur dan tidak sharp..lebih lagi bila saya memandu ketika waktu malam dan ketika terkena cahaya. Kedai optik kata itu normal sebab saya ada rabun silau yang tinggi.

    Mohon pandangan prof. tentang hal-hal ini.

    Terima Kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      1. Bergantung pada jenis kanta lekap, Silikon hidrogel atau hidrogel biasa. Sekiranya Silikon hidrogel boleh merendamnya kembali supaya bentuk asal boleh diperolehi. Tetapi sekiranya kanta lekap yg anda pakai adalah hidrogel biasa kemungkinan besar ianya telah rosak dan berubah bentuk asal dan ini menyebabkan kanta tersebut tidak melekat dengan baik lagi pada mata.


      2. Kekaburan ketika memakai kanta lekap mungkin desebabkan kanta yang dipasang ketat ataupun mata anda kering. Kanta ketat perlu diubah parameternya dan anda boleh mencuba menggunakan titis pelembab kanta untuk membasahkan mata.

      Delete
  27. Assalamualaikum prof.. Saya memakai contact lens... Sebelah kanan saya dah buka bila sebelah kiri masa saya buka.. Saya tak pasti dah tanggal atau tkeluar sendiri masa saya buka maksud saya tpelanting tanpa saya sedar.. Pertanyaan saya... Bolehkah kanta tu melekat masuk dlm kelopak mata? Kalau boleh mcmana nak pastikan yg kanta kita pakai tu dah btl2 keluar dr mata? Kalau betul melekat kat dlm kelopak mana mcmana cara nak bagi keluar? Terima kasih prof.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Kanta lekap boleh terlipat dan tersorok dibawah kelopak mata. Kebiasaannya anda tidak akan merasa selesa. Kanta lekap tidak boleh kebelakang mata. Untuk memastikan kanta sudah tiada dalam mata perlu berjumpa Optometrist untuk pemeriksaan lanjut.

      Delete
  28. Salam doc... setelah sy memakai lens pd hari yg sama, sy buka n rendam.. soalan sy ialah sy ingin memakai lens siang n mlm (dah lebih 12jam) kerana cthny jika sy travel sy trpakse pakai siang n mlm.. oleh itu sy ingin ketahui..
    1. Lens bole pakai 8-12jam mengikut jenis lens.. mata memerlukan oksigen.. jika sy buka lens utk pakai hr yg sm, berapa lama sy perlu rehatkn mata utk pakai semula hr yg sm? Jika bole, perlu ke sy pakai lens yg lain atau lps rht bole pakai lens yg sm shj pd hr yg sm?
    2. Sekirany sy pergi ke tmpt cuaca pns sprt umrah kt mekah suhu melebihi 40 darjah, bole kah sy pk lens?
    Terima kasih doc..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      1. Setiap lens ada tempoh rekomendasi pemakaiannya. Ada yang boleh pakai selama 4jam, 8 jam, 14 jam dan berterusan. Kalau ingin kanta lekap yang boleh pakai berpanjangan lebih 14 jam tanpa buka boleh cuba Biofinity dari Coopervision atau AirOptix Focus Night and Day. Sebelum itu dapatkan pemeriksaan mata untuk mengetahui jika anda ada masalah lain seperti kekeringan mata.

      2. Tiada masalah memakai kanta lekap pada cuaca suhu tinggi ataupun rendah

      Delete
  29. assalamualaikun prof.. sekirannya ad pinguecula di dlm mata iaitu bonjolan kecil di permukaan mata putih berhampiran dengan mata hitam..boleh atau tidak seseorang itu memakai contact lens..? dan bagaimana cara untuk menghilangkan pinguecula? apakah rawatan utk merawat pinguecula? mohon pencerahan dari prof.. t.kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Pinguecula hanya menyebabkan ketidakselesaan ketika memakai. Jika kecil tak menganggu pemakaian kanta lekap. Tiada rawatan spesifik hanya surgeri sekiranya ianya menganggu penglihatan dan keselesaan.

      Delete
  30. Assalamualaikum Prof.. Sya pernah membuat pembedahan Retina Detachment tahun 2015.Dan sya memakai kontek lens sbb utk buat kaca mata power mata terlalu tinggi..Sekarang pun dah 1500++ kiri dan kanan.Soalan sya, bolehkah jika saya guna kontek lens dan kaca mata sekali? Sbg contoh kontek lens power 750 dan kaca mata 750? Skrg power kontek lens sya hanya 1200, kpala kdg2 pening..Mohon penjelasan prof... :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Jay Rain, saya ada kanta lekap yang berkuasa tinggi. Jika ingin memakai kanta lekap dan cermin mata ianya tak mendatangkan maslah juga. Insya Allah boleh cuba menghubungi D OPTOMETRIST di Bandar Tasik Permaisuri 03 - 91744024 untuk temujanji. TK

      Delete
  31. Assalammualaikum prof,
    Saya nak bertanyakan tentang contact lens,
    ketika di sekolah saya jarang pakai cermin mata dan pakai bila perlu sahaja,
    sejak habis sekolah saya dapati saya terpaksa juga bergantung guna cermin mata ketika memandu dan waktu malam untuk nampak jelas kemungkinan kerana power mata semakin meningkat,
    sebelum masuk U saya mula berjinak-jinak untuk pakai contact lens yang tidak berwarna atas sebab saya tidak gemar memakai cermin mata,
    selama 1 tahun saya di U saya cuba menjaga kebersihan contact lens dengan mengeringkan bekas contact lens setelah digunakan sebelum digunakan lagi, tangan dibersihkan sebelum pakai contact lens, setiap 1 bulan penggunaan akan di tukar dengan contact lens yang baru,
    Namun perkara yang saya tidak dapat elakkan adalah penggunaan lebih had masa, kerana kadang-kadang kelas jam 8-10 pagi kemudian jam 3ptg-5 ptg ada kelas lagi... jadi saya ambil tindakan untuk antara waktu itu saya buka lens dan rehatkan mata...
    Alhamdulillah sehingga kini naik tahun 2 di U mata saya masih boleh digunakan seperti biasa, tetapi saya mula jadi takut nak guna contact lens setelah ada muncul urat-urat mata yang berwarna merah semakin bertambah di mata putih saya, saya tidak mahu mata putih saya menjadi kemerahan-kemerahan disebabkan urat-urat tersebut oleh itu saya sudah jarang pakai contact lens ke kelas tetapi memakai cermin mata,
    saya hanya menggunakan contact lens bila ada event2...

    saya syak hal ini berlaku(mata putih naik urat-urat merah) kerana mata saya kering, sekarang saya cuba usahakan untuk menghilangkan urat-urat yang muncul di mata putih saya dengan pengambilan supplement shaklee dan makan sayur-sayuran dari vit A...

    Daripada keseluruhan cerita, saya minta pendapat prof,
    1- betul ke urat-urat merah tu naik di kawasan putih mata disebabkan kekeringan mata?
    2- ada cara lain yang boleh saya ikhtiar untuk kurangkan penampakan urat-urat tersebut di mata putih saya?
    3- boleh kah saya gunakan contact lens silikon hydrogel ketika berlaku kekeringan mata ini?
    4- boleh saya tahu dengan power spek mata 200+ dan 300+, power untuk contact lens perlu berapa ye yang sesuai?
    5- bila seseorang itu demam bolehkah menggunakan contact lens..?

    Rasanya itu sahaja pertanyaan daripada saya, harap prof dapat balas dan beri pendapat... terima kasih banyak prof atas bantuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH
      1. Urat urat merah tersebut disebabkan kekurangan oksigen pada nata
      2. Bila tahap pksigen dalam mata pulih seperti sediakala, mata akan kembali putih
      3. Kanta Silikon hidrogel adalah yang terbaik bagi pemakaian yang lama tempohnya dalam sehari
      4. sama seperti cermin mata juga kecuali jika power cermin mata lebih dari 4.00D
      5. Tidak disyorkan sama sekali.

      Delete
  32. Salam prof. Sy nak tanya. Satu hari tu sy bersih kan contact lense sy tapi sy lupa belah kiri ke kanan sy letak dlam bekas. Boleh ke kalau tertukar ya


    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Kalau power yang sama tak mengapa. kalau power berlainan nanti kabur pula. Kita disyorkan untuk mengasingkan kanan dan kiri adalah untuk memastikan kita tahu kanta yang mana yang menyebabkan masalah jika berlaku infeksi.

      Delete
  33. Slm dr. Saya nk tnya. Mata saya ni rabun. Klau saya pakai contact lens yg brwarna boleh tka pkai yg tkdk power? Dia tkdk effect smpingan ke ?
    &&& lagi satu, klau pegi skolah, boleh tak saya pkai lens yg natural or hitam yg ada power? i hope u rep me asap cuz i really need ur response tq!

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH
      Boleh pakai yang tanpa power tapi mengapa ya? sebab penglihatan akan kabur
      kalau pergi kesekolah boleh saja pakai yang warna hitam atau clear, tak ada masalah. Yang penting kena jaga kanta sentuh dengan baik.

      Delete
  34. Salam prof..sya nk tnya..boleh ke sy pkai bekas contact lens yg lame..sy da cuci dengn multi purpose solution..bekas tu xdigunakan dlm 3 bulan lepas...

    ReplyDelete
  35. Salam prof..sya nk tnya..boleh ke sy pkai bekas contact lens yg lame..sy da cuci dengn multi purpose solution..bekas tu xdigunakan dlm 3 bulan lepas...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Boleh sekiranya bekas tersebut masih bersih. Jika telah lama tidak digunakan bersihkan dengan multipurpose dan gosoknya dengan berus kecil.

      Delete
  36. salam prof.

    kenapa bila saya pakai contact lense, mata sebelah kiri selalu kabur malah sebelah kanan elok terang dan kadang2 pemandangan kedua2 mata pula jadi kabur ini menyukarkan saya untuk melihat dengan lebih jelas ketika memandu dan bersukan.

    menurut jawapan2 oleh doktor daripada soalan2 yang diajukan diatas saya dapati yang masalah saya ini berkemmungkinan terjadi akibat dari saiz contact lense. jadi bagaimana saya nak dapatkan contact lense yang betul sesuai dengan mata saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Saiz tidak menyebabkan kekaburan. Besar kemungkinan ada power silau yang tidak dibetulkan dengan kanta sentuh. Anda perlu periksa power mata sekali lagi.

      Delete
  37. Assalamualaikum Dr.

    Anak saya mengalami Myopia (rabun jauh) & Ambliopia (lazy eyes) sejak lahir di mata kanan. Power mata anak sekarang dlm 1000. Masa kecil sering buat treatment dengan memakai contact lens dan eye patching tetapi tidak berapa efektif kerana anak tidak selesa & menangis. So sekarang anak telah berumur 10 tahun dan tiada perbezaan sangat kerana kurang memberi kerjasama semasa membuat treatment eye patching. So untuk kurang kan masalah myopia dan ambliopia dia saya bercadang untuk buat treatment menggunakan e-eyeGYM Adalah Alat Terapeutik Terapi Impuls Warna. So, saya minta pandangan Dr adakah treatment ini memberi kesan pemulihan dan adakah ianya memberi kesan yang negatif kepada mata anak. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Terapi tersebut telah dibuktikan efektif dari segi testimonial tapi bukan secara clinical trial atau kajian saintifik. Puan boleh mencubanya. Saya tidak merasakan ianya boleh memudaratkan.

      Delete
  38. Assalammualaikum dr . Saya tak pernah pakai contact lens , tapi saya ingin mencuba . Boleh dr suggest kan Jenis contact lens yang bagus ? Dan saya kurang faham tentang " kuasa untuk kanta lekap harus dilakukan pengiraan konversi." Boleh dr jelaskan lebih lanjut ? Terima kasih Dr.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Tak semua orang sesuai memakai kanta lekap. Perlu diperiksa dahulu untuk mengetahui kesesuaian. tentang konversi kuasa, puan tak perlu risau kerana ini akan dikira oleh Optometris anda.

      Delete
  39. Assalamualaikum Dr.saya baru berjinak jinak memakai kanta lekap.Pernah satu hari tu semasa saya ingin membawa keluar kanta lekap dari mata,kanta lekap seperti melekat dengan mata.Adakah hal ini terjadi kerana kanta lekap saya kering?kalau betul analisis saya,bolehkah saya titiskan eyemo ketika memakai kanta lekap tanpa perlu membukanya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Ya kanta lekap boleh 'melekat' bila kering disebabkan oleh airmata yang tidak mencukupi, berada di altitud tinggi seperti di atas bukit atau pun dikawasan sejuk. Gunakan lens drop khas untuk kanta lekap untuk melembabkan kanta kembali kepada asal.

      Delete
  40. Assalamualaikum prof. Boleh saya tanya kenapa ya bila saya pakai contact lens sejak kebelakangan ni mata saya jadi kabur dan bila buka penglihatan saya macam double. Adakah disebabkan infeksi mata? Boleh tolong beri penjelasan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Kena periksa mata kerana dikhuatiri telah berlaku " Overwear syndrome". kalau infeksi mata akan mula merah sedikit.

      Delete
  41. Assalamualaikum prof. Sya nak tanya,, saya dah terbasuh bekas contact lens guna air paip,, boleh ke bekas tu digunakan semula?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Boleh. Bilas dengan saline atau multipurpose solution.

      Delete
  42. salam prof, sy nk tanya. sy dh bli 1 month CL yg mmg dh dirndam dlm sterile buffered saline solution tp sy blom bukak lg plastik die..sy nk gune CL tu 3 mggu lps sy bli. jd, prlu ke sy bukak plastik die n rndm dlm multipurpose solution ataupun biarkan tnpa buka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      jika Foil tu masih belum buka biar sahaja, boleh pakai bila bila masa sebelum expiry date. Tak perlu tukar air larutan dalamnya.

      Delete
  43. Salam prof ,saya nk tanya pendapat prof.prof rasa contact lens murah yg dijual online ni bagus tak?contact lens tu ada yg harga rm15 sampai rm30.ada yg ckp bagus dan original dari korea.apa pendapat prof?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Kebiasaannya, kanta yang murah disebabkan material, design dan manufacturingnya pun murah juga. Kalau mata yang sensitif mungkin susah nak adapt dengan kanta lekap murah. Tak semua kanta lekap dari korea berkualiti (macam ada cap SIRIM) kerana kebanyakkannya memang tiada QC.

      Delete
  44. Salam prof, saya dah lama pakai lense lebih dari 10 tahun..tapi sejak smlm saya dapati bila saya pakai lense mata saya jadi kabur bila tgk dekat..saya mmg rabun jauh power 600 tp saya xde mslh rabun dekat..bila saya buka lense saya boleh membaca tetapi bila pakai jadi kabur..saya ingt mslh lense tapi bila sy beli lense baru still sama saya akan kabur bila pakai lense..adakah lense punca saya kabur atau masalah mata?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Tak diberitahu berapa usia. Mungkin power untuk jauh telah berubah menjadi rendah atau pun puan mulai ada rabun dekat.

      Delete
  45. Salam prof. sy dh hampir 9 tahun guna kanta lekap dan sekarang sy ada mhidap corneal ulser. Tp luka sudah sembuh pakar mata sudah sahkan.. Sy nk tanya..bolehkah sy pakai kanta lekap lg?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Boleh tapi harus di 'fitting semula'. Perlu lebih berhati hati agar second occurance tidak berlaku lagi.

      Delete
  46. Assalam dr. kanta lekap bukan barang/produk yang perlu didaftarkan dengan pihak berkuasa ke? cth. KKM @ sirim.

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikum Dr. Saya pengguna contact lane dh lbh 9 thn rasanya.. mata kiri saya sekarang merah dan bila dilihat betul2 mcm ada kelihatan putih kecil di tepi mata hitam.. mcm mana nak pulihkan? Ada tak ubat yg boleh dibeli difarmarsi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada lagi 1 soalan.. mcm mana nak pulihkan rabun saya ya Dr. Skg power saya 9.50 makin tinggi saya risau..

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. SALAMULLAH

      Saya agak macam pingeculae, ini tiada ubat dan hindarkan dari UV

      Delete
  48. Salam Dr,

    Saya nak tanya, adakah penggunaan lens menyebabkan kenaikan power mata.

    ReplyDelete
  49. Salam Dr,
    Sy rabun jauh & sudah m'gunakan contact lense sejak 17 thn lepas. Setahun kebelakangan ni sy mengalami rabun dekat. Adakah terdapat di pasaran contact lense yg sesuai utk rabun jauh & dekat sekaligus?

    ReplyDelete
  50. Assalamualaikuk DR.. sy memang rabun... sy tertidur dengan lens... bila bangun sebelah mata x nampak... adakah masuk dalam mata?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Kena check, ada kalanya edema kornea yang berlaku semasa tidur boleh mengaburkan mata

      Delete
  51. Assalamualaikum Doc. Baru - baru ini doctor telah mengesahkan ada luka di dalam mata hitam saya. Di kedua2 belah mata. Jadi selepas ia sembuh, masih bolehlah saya memakai contact lens?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      kalau dah betul betul sembuh dan tidak berparut maka bolehlah cuba pakai semula

      Delete
  52. Assalamualaikum Prof,

    Saya dah lebih kurang 4 tahun pakai Contact lens dan Alhamdulillah mata saya ok sahaja. Silau saya agak tinggi dalam 150, tapi sy pakai CL Air Optix yang tanpa silau. Penjual di kedai buat kiraan dan adjust power supaya saya boleh pakai CL tanpa silau walaupun saya ada silau. Dah lebih 3 tahun saya pakai macam tu. Tapi dalam sebulan ni saya cuba pakai CL yang untuk silau sebab risau akan affect mata. Tapi bila saya pakai CL dengan silau saya nampak sama sahaja seperti pakai CL tanpa silau. Dua-dua jenis CL saya boleh lihat dengan jelas Alhamdulillah. Saya nak tanya sekiranya saya terus pakai CL tanpa silau sebab ia lebih murah adakkah ianya bahaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Tidak bahaya kecuali kualiti penglihatan adalah kurang berbanding dengan kanta lekap ada silau.

      Delete
  53. assalamualaikum doc kalau power saya 75
    then saya oakai contact lense power 100 boleh ke doc

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Kalau usia di bawah 40 tahun boleh..tetapi kalau jauh sangat berbeza mungkin akan rasa pening.

      Delete
  54. Assalamualaikum prof,
    Saya nak tanya, apakah kesan pada mata sekiranya menggunakan ubat titis mata(eye mo) yang sudah lama buka namun masih belum expired?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Biasanya ubat titis boleh bertahan selama 3 bulan (bergantung pada jenis). Tarikh expired tu untuk botol yang masih belum dibuka. Tarikh luput bermula dari bila tutup botol dibuka.

      Delete
  55. assalamualaikum Prof,
    saya ingin bertanya, sekiranya power cermin mata adalah contoh 4.75. adakah boleh kita memakai kana lekap dgn power 4.25? adakah ia boleh menyebabkan power mata akan lebih teruk?

    Adakah pemakaian contact lense yg betul (power yg betul) boleh membaiki mata kita/mengurangkan power mata menjadi lebih rendah>

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      kalau power -4.75 patut pakai kanta -4.50. kalau rendah dari itu mungkin akan perasan kabur sedikit.

      Ada kajian yang menunjukkan jika memakai kanta lekap yg mempunyai kadar kemasukkan oksigen yang tinggi boleh mengawal power mata dari terus meningkat naik.

      Delete
  56. saya baru pertama kali memakai lens yg dibeli secara online di Miyulens 0 power..bila saya cuba pakai kabur penglihatan saya tetapi tidaklah begitu teruk..kawasan yang berlampu membuatkan ianya lebih jelas..apakah puncanya ye? mohon penjelasan..

    ReplyDelete
  57. haii, kalauu mata kering time pakai lens titis kan eye glo boleh kan ? ke tak boleh ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tetapi tak boleh kerap kerana eye glo mengandungi pengawet yang tinggi, boleh cari ubat titis mata yang tidak mengandungi bahan pengawet.

      Delete
  58. assalamualaikum . doctor. sya sudah memakai lens agak lama dlm 2/3 tahun. dan sya trasa lens termasuk dlm mata saya. adakah benar ? contact lense boleh msuk ke dalam mata ? sbb pernh jugakla. lense tersngkut kat atas dlm kelopak mata. tp.boleh kluar. laa nih. sya pkai sbb rushing nak makeup. end up sya taktaulaa sama ada lense saya jatuh atau msuk dlm mataa. sya msih confius. bagaimana ye doc ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Tak ada ruang atau jalan untuk lens masuk dalam mata. Tersangkut dibelakang kelopak mata boleh terjadi tetapi tidak ke belakang mata.

      Delete
  59. Doc... Kanta lekap melekat d kelopak mata... Saya panik... Saya tarik xleh... Mungkin sbb dlm kete panas sgt sbb xde aircond... Ekot suami pegi johor... Kl ke johor... Smpai hotel baru saya basuh muka... Barulah Kanta bole d Ambik... Tapi akibat saya panik dlm kete... Saya tarik kuat Kanta tuh... Jd mata sbelah kirk saya merah byk... Adakah darah beku? Mcm mna nk buat yaa.. Saya tgh mngalaminya sekarang.. Adakah saya pelu letak ais d sekeliling mata atau bjumpa doktor bdekatan? Adakah effect dgn otak? Mohon pencerahan doktor... Saya tidal tahu apa nk buat sekarang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH, maaf lambat respon
      Merah pada mata kerana paksaan untuk mengeluarkan kanta dari mata. Kanta yang terlipat dan dududk dalam kelopak mata tidak merbahaya, jika dibiarkan berterusan lambat laun ianya akan kering dan terkeluar sendiri. Tak perlu letak ais, jika ianya tidak tercedera ianya akan pulih dalam masa beberapa jam. Perkara ini tidak ada kesan pada otak

      Delete
  60. Assalamualaikum doktor. Saya nak tanya. Both mata saya power 800-900 something. Then saya ada tnya kedai spec utk pakai lens. Dia tak suggestkan saya pakai lens. Bahaya katanya utk power rabun tinggi. Betul ke doktor?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH..maaf lambat respon
      Tidak sama sekali malah mereka yang berkuasa tinggi digalakkan memakai kanta lekap. Penglihatan lebih bagus dan terang dengan kanta lekap. Jika berminat boleh menghubungi D OPTOMETRIST di Bandar Tasik Permaisuri 03 - 91744024 atau whatsapp 019-3009699 untuk temujanji

      Delete
  61. Salam doktor, saya nak tanya boleh ker memakai CL di lab yg mempunyai bahan kimia? Adakah bahan kimia itu akan meresap ke dalm CL semasa memakainya? Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH ..maaf lambat respon

      Jika tiada percikan bahan kimia atau pun wasap darinya ianya tidak akan merosakkan material kanta lekap ataupun kornea. Sekiranya terdapat percikan bahan kimia harus dikeluarkan kanta lekap segera dan mata dibasuh dengan air segera.

      Delete
  62. Assalamualaikum dr saya pengguns tegar conract lens. Pada minggu lpas saya pergi ke pntai dan ada sedikit pasir telah masuk ke mata kenudian apabila saya buka contact lens mata saya jadi warna merah tetapi tak rasa sakit ataupun bengkak dan kemudian saya tidak memakai lens utk tempoh seminggu sehingga mata menjadi warna seperti biasa . Jadi dah lpas 2 minggu macamtu saya pakai semula dan apabila buka dia menjadi warna merah semula. Jadi apakah sebab masalah saya ini? Adakah disebabkan jangkitan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAGH...maaf lambat respon

      pasir laut juga boleh mengandungi mineral dan juga acanthamoeba yang boleh menyebabkan jangkitan pada mata. Dalam kes ini saya rasakan pasir telah merosakkan material kanta lekap menjadikan permukaannya tidak lagi sempurna. jadi bila kanta dipakai balik akan berlaku iritasi pada mata. Eloklah kanta ditukar baru.

      Delete
  63. Assalamualaikum dr. Saya nak tanya dan untuk mendapat kepastian. Semalaman saya telah tertidur dgn contact lens. Bila bangun pagi, hanya contact lens di sebelah kiri sahaja yang tinggal. Sebelah kanan dh hilang. Tp saya mata saya tak sakit or merah. Adakah kemungkinan contact lens itu terkeluar sendiri ataupun hilang dalam mata tanpa dikesan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH... maaf lambat respon

      kebiasaanya sekiranya hilang waktu tidur ianya disebabkan kanta kering dan dengan kerlipan yang sedikit boleh menyebabkan kanta terlipat dan terkeluar dari mata tanpa disedari.

      Delete
  64. Doktor sy menggunakan contact lanse 38 watering... latelymata srbelah kiri selalu kabur dan sakit kepala. Sy telah pergi ke kedai cermin mata utk membuat pemeriksaan dan didapati mata sebelah kira turun power tpi silaunaik
    Soalannya
    1. Power yg baru sebelah kiri adalah 350 turun 25 manakala kanan 450.. so bagaimana power contact lens yg perlu sy guna utk power mata yg baru
    2. Kedai mencadangkn sy guna power yg lama aitu 375 pada mata kiri sedangkn mata tu la yg kabur. So pawr mana yg perlu ikut ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH...maaf lambat respon
      Kiri -3.50
      Kanan -4.25

      Perlu asingkan power kedua dua mata. Tidak boleh pakai power yang sama.

      Delete
  65. Boleh bagi alamat klinik tak prof..sy pernah beli contect lens buta warna dah lama dulu..lupa dah alamat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH
      Alamat praktis
      D OPTOMETRIST di Bandar Tasik Permaisuri 03 - 91744024 atau whatsapp 011 11476466

      Delete
  66. Assalamualaikum Dr, saya sudah setahun pakai lens power -400 tpi power cermin mata dlm 450. Pakai jarang2 time ada event or weekend sahaja. Baru2 ni saya test mata n power saya naik jadi 500.patut ke saya stay dengan dengan power lens yg lama?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Ikut power yang baru. Jika power cermin mata adalah -5.00 maka power contact lens adalah -4.75

      Delete
  67. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  68. salam dr. lens saya telah terjatuh dan saya tak perasan. ia telah terbiar selama lebih kurang 6 jam dan telah mengering. saya telah jumpa lens itu di lantai dan terus merendamnya di dalam bekas lens dengan air lens renu seharian. lens saya adalah ultra bausch & lomb.

    soalan saya boleh kah saya memakai kembali lens tersebut? adakah ianya selamat. kerana apabila saya menemuinya di lantai, lens itu dah terlipat empat dan keras. tapi lepas saya rendamkan ia kembali ke bentuk asal.

    tapi saya ragu ragu adakah ia masih selamat untuk dipakai?

    terima kasih dr.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH Dawaaa
      Ultra B & L adalah kanta Silicone Hydrogel, sepatutnya setelah ianya mengering dan direndam semula ianya akan kembali kepada saiz asal. Ianya boleh dipakai kembali, cuma isunya adalah tentang kebersihannya, jika ianya kotor dikhuatiri boleh menyebabkan jangkitan.

      Delete
  69. Assalam prof ..saya nak tanya ..saya baru pakai lens 3 kali ..selama 4 jam plg lama..sy beli di kedai optik dan bilas soflens byk kali sblm rndam..kli ketiga saya pakai ..saya rse senak mata kanan dan sakit kepala lepas buang soflens..adakah normal begitu untuk pemula?? Saya hanya titis eye glo dan basuh dengan air paip utk legakan mata .Adakah mata saya terlalu kering .Saya takut terjadi ulser atau kornea sy luka.tq

    ReplyDelete
  70. Assalamualaikum prof. Saya dah lama pakai CL sejak sekolah, jenama Air Optix, power sekarang Kiri -900, kanan -750.

    Saya baru pergi jumpa optometrist semalam check power Mata, Dan dia beritahu yang power Mata saya masih sama. Jadi saya beli CL baru dengan power saya sekarang selepas optometrist check. Tetapi, kedua mata saya agak merah dan mata sebelah kanan terasa kabur dari sebelah kiri yang agak terang. Saya pelik sebab power sebelah kanan masih sama, tapi agak kabur bila saya tutup mata kiri. Adakah ini Infection prof?. Boleh kah mata kanan saya pulih dan terang seperti biasa?.

    Dan juga, sekarang saya berusia 25, optometrist kata myopia saya akan stabilise sebelum umur 30? Betul ke prof?. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH
      Sekiranya berlaku infection, memang perlu lay off - tak boleh pakai kanta sentuh sehingga sebulan selepas episod mata merah reda.
      Bila umur mulai meningkat power akan mulai stabil. bagi kes ini mgkn rabun dekat akan hadir lewat usia 40an ataupun 50an

      Delete
  71. Assalamualaikum. Dr, nk tahulah, kenapa ye lens saya kabur walaupun baru je pakai? Saya guna bekas simpan lens, air pencuci lens dan lens yg sama jenis masa first2 saya pakai dlu. Saya tukar setiap satu tu ikut tempoh yg disarankan. Sblom ni okay je.:( Pakai cermin mata, mata cepat letih. Tak tahu dh salah kt mna ni. Tlong jelaskn ye dr. Terima kasih:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Banyak sebab boleh terjadi kenapa kanta kabur atas mata. Ada besar kemungkinan mata dalam keadaan kering dan memerlukan ubat titis pelembab kanta. Ianya juga boleh jadi kabur jika anda 'over wear kanta', Lebih baik jika anda berjumpa Optometris dalam kadar segera.

      Delete
  72. Assalamualaikum prof, 5 tahun lepas sy pemakai tegar CL..selepas 5 tahun tu.. Sekarang sy try pakai CL balik.. Tapi selepas 2-3 hari sy pakai mata sy cepat rasa kering.. Dalam tempoh 2jam pemakaian sy dh start rasa kering walaupun dh 2-3 kali sy dh titis eye drop untk mata kering..still x boleh bertahan at least untk 5 jam..boleh sy tahu kenapa masalah tu terjadi kpd sy prof?adakah mata sy start dh jadi sensitif?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Mata kering boleh disebabkan oleh beberapa faktor antaranya adalah kelenjar meibomian tersumbat, pengambilan sesetengah ubat atau vitamin atau kanta lekap yang tidak sesuai. Perlu diketahui punca tersebut dan dirawat.

      Delete
  73. Dr, sy baru belajar pakai cl, normal je kan bila kita rasa cl tu dlm mata trutama bila mata kita gerak2. Pastu bila sy fokus kt lama sikiy dia jadi kabur pstu bila kerdip2 clear balik, kenapa eh? Mmg mcm tu ke macam mana

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Ni kanta jenis lembut atau keras? Sememangnya begitu sifatnya. Lebih ketara dengan kanta jenis keras.

      Delete
  74. Assalamualaikum Dr. Saya baru belajar menggunakan contact lens. Soalan saya
    1. Kalau power 400 dan saya pakai CL -4.00, apa kesannya?
    2. Saya tidak pasti sama ada saya tercubit mata putih ataupun bahagian yg dekat dengan mata putih masa keluarkan CL, apa kesannya kalau tercubit mata putih dan sebaliknya?

    ReplyDelete
  75. Assalamualakum dr. Apa maksudnya CL ketat atau longgar? Macam mana nak tahu? Ada kaitan dengan base curve CL ke?

    ReplyDelete
  76. nak tanya power spek mata dgn power lens berbeza ye? saya pakai spek mata dgn power 2.75 jd klu say abeli lens adakah beli power yg sama iaitu 2.75?

    ReplyDelete
  77. Assalammualaikum Dr. Saya nak tanya, Saya dah lama tidak memakai contact lens sejak mata sebelah kiri saya mengalami merah yang amat teruk. Tapi sekarang mata sebelah kiri saya ini bila tidur malam dan memasang aircond akan rasa amat kering dan ada kala bila bangun pagi akan bertahi mata serta merah. Bila dicuci ianya akan jadi ok tetapi tetap merah. Saya juga perasan mata saya mempunyai sedikit bintik kuning macam lemak.

    (1) Adakah perkara ini disebabkan mata saya kering dan saya tidur dalam aircond ianya jadi merah dan bertahi mata?
    (2)mengapa lemak itu ada?Saya berumur 32 tahun.

    Sebelum ini pernah berjumpa pakar mata dalam beberapa tahun lepas, ubat yang diberikan adalah FML (allergan) dan systane ultra eye drops (alcon). Tapi setelah beberapa tahun, benda yang sama terjadi lagi.

    (3) Adakah saya perlu meneruskan ubat yang sama? dan adakah systane ultra eyes drop ini bebas pengawet? Dr boleh suggestkan pada saya tak ubat mata untuk mata kering yang sesuai dan bebas pengawet?

    ReplyDelete
  78. Slm doc..kalau contact lenses hilang dlm mata dan tak keluar2 after 24hs,apa perlu saya buat ya ☹️..saya hampir pasti dia takde jatuh kat mana2 keluar dpd mata..tq doc.

    ReplyDelete
  79. Assalamualaikum doktor kalau power mata 700 berapa power contact lens yang sesuai?

    ReplyDelete
  80. assalammualaikum doc..mcm saya power cermin mata beza kiri dan kanan, mcm kanan saya lebih tinggi dari kiri ,tapi boleh ke kite palai lens power yg sama sebelah kiri beza power saya lebih kurang kanan s:-5.00 c:-0.50 a:134 dan kiri saya s:-3.25 c:-0.75 a:44

    ReplyDelete
  81. Assalamualaikum.. baru terjadi hari ini pada saya.. saya terlalu penat sangat smpai terlena dengan lens.. keesokkan pagi sy buka mata jadi kelabu ... Ap yg perlu sy lakukan ? Dan adakah inya bahaya jika tak dirawat segera..?

    ReplyDelete
  82. salam prof nk tnye, sye power sblh dh 1400 sblah lagi 1500++... stiap kali sye tukar cermin mata bru power mesti naik mendadak... hmm kkdng sye sdih gak power tinggi one day takut2 dh xleh nampak, hrp prof bls timekasih

    ReplyDelete