Pages

Wednesday, May 30, 2012






Mata Malas dan Terapi Penglihatan

Mata malas atau ambliopia

Ramai antara kita yang tidak pernah mengetahui terminologi masaalah penglihatan ini sehinggalah anak kita mengalamai masalah ini sendiri. Ambliopia atau mata malas sudah menjadi salah satu masaalah yang sangat ‘biasa’ sekarang ini.  Mengapa ianya terjadi? Ini mungkin disebabkan ibubapa yang kurang perihatin tentang masalah penglihatan yang dialami oleh kanak-kanak itu sendiri. Kebiasaanya ibubapa sendiri bersifat terlalu optimistic dan berfikir sekiranya mereka tidak mempunyai masaalah mata atau tidak memakai cermin mata maka ianya akan bermakna anak-anaknya juga tidak akan mempunyai masalah penglihatan. Pendapat ini sememangnya tidak tepat. Telah terbukti ramai ibubapa yang tidak memakai cermin mata mempunyai anak yang memerlukan pemakaian cermin mata. Faktor ralat refraksi amat bergantung pada faktor genetic dan juga faktor persekitaran, malah terdapat kaji selidik terbaru yang menyatakan faktor persekitaran lebih banyak mempengaruhi ralat refraksi kanak-kanak sekarang ini.
Corak-corak stimulasi penglihatan boleh 
ditampal di dinding pada aras yang sama 
dengan mata kanak-kanak
Bagaimana untuk mengesan kanak-kanak yang mempunyai masalah penglihatan.

Anak-anak anda tidak akan mengadu yang penglihatan mereka kabur. Ini adalah kerana mereka mungkin telah biasa dengan penglihatan kabur dan tidak tahu yang penglihatan boleh menjadi lebih jelas lagi, ataupun penglihatan kabur hanya terjadi pada sebelah mata sahaja jadi mata yang baik dapat menolong memberikan penglihatan yang jelas. Sekiranya ralat refraksi yang ada dibiarkan terlalu lama (sehingga bertahun-tahun), lama-kelamaan ianya akan menjadi mata malas. Walaupun mata telah diperbetulkan ralat refraksinya ianya mungkin masih tidak dapat melihat barisan terakhir di Carta Snellen (VA 6/6). Mata malas  boleh terjadi pada sebelah mata ataupun kedua-dua belah mata. Mata malas juga boleh dikatakan sebagai mata tak berkerja meskipun ralat mata telah dibetulkan sepenuhnya.

Bagaimana terjadi

Mata malas bilateral (kedua-dua mata) boleh terjadi jika ralat mata terlalu besar dan tidak dibetulkan untuk tempoh yang lama. keadaan ini biasanya dapat dilihat pada kanak-kanak yang mempunyai salah seorang ibubapa yang mempunyai kuasa refraksi yang sangat tinggi . Secara tidak langsung ianya boleh mepengaruhi penglihatan anak secara genetic pula. Keadaan ini juga boleh terjadi pada kanak-kanak yang mengalami katarak congenital. Katarak congenital yang dibiarkan lama pada bayi sebelum menjalani surgei boleh menyebangkan stimulus ransangan yang lemah ke otak. Akibatnya selepas surgeri dan dengan bantuan penglihatan seperti kanta sentuh atau cermin mata, mata malas yang teruk masih terjadi dan tahap penglihatan bayi adalah tidak baik.
Kanak-kanak yang mempunyai masalah 
penglihatan lebih mudah respon bapa 
corak hitam putih berbanding dengan 
gambar-gambar kartun yang berwarna-warni.

Sekiranya katarak yang berlaku adalah pada sebelah mata bayi sahaja, mata malas tetap boleh berlaku. Ini disebabkan mata selepas surgeri yang lemah tidak akan dapat melihat dengan baik manakala mata bayi yang baik pula akan bekerja sepenuhnya untuk membantu mata yang lemah. Lama-kelamaan mata yang lemah itu akan menjadi bertambah lemah dan tidak akan berfungsi.

Mata malas juga boleh disebabkan oleh keadaan juling. Mata yang juling tetap biasanya akan berlaku supresi dan sekiranya mata ini dapat diluruskan ianya tetap mempunyai penglihatan yang lemah disebabkan sudah lama tidak berfungsi. Juling jenis ‘alternating’ pula biasanya mempunyai tahap penglihatan yang sama bagi kedua-dua mata. Ini adalah kerana kedua-dua mata berfungsi mngikut giliran masing-masing.

Kesan

Sekiranya anak anda mempunyai satu atau kedua-dua belah mata malas, dia mungkin akan menghadapi masalah dalam kelas terutamanya jika ditempatkan ditempat duduk belakang dan tulisan di papah hitam pula kecil. Sekiranya mata malas ini berlarutan hingga dewasa, anak anda mungkin akan mempunyai masalah untuk mendapatkan lessen memandu. Tahap penglihatan sekurang-kurangnya dengan VA 6/9 diperlukan untuk mata terbaik bagi syarat layak mendapat lesen. Sekiranya kedua – dua mata mempunyai tahap penglihatan yang berbeza, kemungkinan persepsi kedalaman adalah tidak baik. Persepsi kedalaman adalah kebolehan seseorang untuk menganggar jarak antara dua objek. Ini penting sekiranya anak-anak ingin melibatkan diri dalam sukan, memandu kenderaan dijalan yang sesak dan aktiviti lasak. Paling penting kedua-dua mata perlu berfungsi untuk berkerjasama dalam apa jua aktiviti.
Kanak-kanak bermain di atas hamparan 
berkontras hitam putih untuk stimulasi 
penglihatan. Corak sebegini juga boleh 
digunakan pada selimut, sarung bantal 
dan sebagainya
Cara rawatan

Bayi

Untuk bayi yang mempunyai penglihatan yang sangat lemah, warna-warna kontras boleh digunakan untuk stimulasi penglihatan kanak-kanak. Kanak-kanak perlu digalakkkan untuk melihat corak-corak yang berulang. Ianya boleh didapati dalam bentuk selimut, karpet mainan, anak patung ataupun poster-poster yang ditampal bersebelahan tempat baring bayi. Anda akan dapati bayi anda akan lebih menumpukan perhatian pada warna-warna ini berbanding dengan gambar-gambar karakter yang terang dan menarik.

Kanak-kanak

Bagi kanak-kanak yang lebih memahami arahan, terapi penglihatan boleh dimulakan dengan mewarnakan gambar-gambar kecil yang memerlukan penelitian,  join-the-dots, jigsaw puzzle yang kecil, teka silang kata, jahitan “cross-stitch”, manik dan benang dnan.pelbagai aktiviti yang menarik lagi. Pakar Optometris anda akan mementukan tahap penglihatan anak anda dan akan mengesyorkan terapi yang bersesuaian.

Penggunaan CAM stimulator iaitu satu alat yang berlatarbelakangkan belang hitam putih pelbagai saiz, yang berotasi dibawah plat kerja (kanak-kanak perlu melukis dan mewarna gambar pada plat) juga digalakkan. Penggunaan alatan ini mampu untuk mempercepatkan lagi rangsangan penglihatan kanak-kanak.

Kesemua latihan ini perlu dilakukan bersama terapi oklusi dimana, mata yang baik perlu dikatup sementara mata yang lemah akan dipaksa untuk bekerja. Pelekat mata yang menarik boleh digunakan untuk memujuk kanak-kanak menggunakannya. Sekiranya kedua-dua mata adalah malas, pengatupan dilakukan secara berselang-seli. Setiap pengatupan dilakukan antara 1- 4 jam bagi setiap mata (Dapatkan nasihat pakar dalam menentukan tempoh oklusi) dan terapi ini perlu dilakukan setiap hari untuk mendapat kesan yang lebih drastic dan  positif. Perlu diingatkan terapi oklusi perlu dilakukan tanpa henti. Sekiranya terapi ini dihentikan selama seminggu kemungkinan  tahap penglihatan yang sudah semskin baik akan menjadi lemah semula. Ini sebabkan fiksasi yang masih tidak stabil dalam mata. Pakar Optometris anda akan memberi nasihat dan memberitahu bila terapi boleh dikurangkan atau dihentikan terus. Kaedah pengatupan ataupun terapi  ortoptik biasanya dilakukan secara intensif untuk merawat mata yang lemah. Sekiranya mata yang lemah itu dapat respon dengan baik pada latihan ortoptik, masalah mata lemah dapat di atasi dalam masa beberapa bulan.
       
Ibubapa digalakkan untuk duduk bersama-sama anak semasa terapi ini dijalankan. Ianya boleh dilakukan dirumah ataupu di praktis optikal yang ada menyediakan perkhidmatan ini. Ibubapa perlu mengawasi anak-anak semasa terapi ini untuik memastikan anak tidak mengendap disebalik pelekat mata atau sarung cermin mata. Disamping itu sokongan moral dan keperihatinan ibubapa dapat menolong kanak-kanak ini dari hilang minat.
Salah satu terapi penglihatan untuk pemulihan 
mata malas adalah manik dan benang. Kanak-kanak 
akan memasukkan manik (saiz dan warna yang telah 
ditentukan) ke benang sebagai salah satu cara untuk 
stimulasi penglihatan.

Prognosis

Prognosis adalah baik sekiranya kanak-kanak masih muda dan kurang dari umur 12 tahun. Sekiranya tanpa rawatan selepas berumur 12 tahun, kebiasaannya mata akan kekal lemah. Lebih teruk lagi, mata yang lemah itu boleh berpotensi menjadi juling. Pada tahap ini mata akan kehilangan fungsi binokular dan persepsi kedalaman (kebolehan menganggar jarak). Jagalah penglihatan anak anda sebaik mungkin. Terapi penglihatan mungkin sukar untuk diikuti atau didisiplinkan pada anak-anak tetapi hasil yang dibawa sekiranya terapi ini dilakukan dengan gigih amat besar. Ibubapa harus berkorban masa untuk membimbing anak-anak melakukan terapi ini di rumah. Rawatan ini hanyalah bersifat sementara sebelum umur anak anda mencecah 12 tahun. Sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tiada gunanya.

*Sila dapatkan nasihat pakar Optometris sebelum mencuba mana-mana terapi penglihatan seperti yang dinyatakan di atas.

Dr Haliza Abdul Mutalib
Pakar Optometris & Pensyarah
Jabatan Optometri, FSKB
Universiti Kebangsaan Malaysia
Jalan Raja Muda Abdul Aziz
50300 KUALA LUMPUR
Email: haliza@medic.ukm.my

209 comments:

  1. salam doktor, nak tanya bagaimana pula kaedah rawatan untuk orang dewasa? saya mengalami masalah mata malas pada mata sebelah kiri. saya sekarang berumur 27 tahun. Mohon bantuan doktor.

    ReplyDelete
  2. Salam kembali. Masalah mata malas hanya boleh dirawat secara efektif bagi kanak kanak yang berusia kurang dari 12 tahun. Prognosis bagi org dewasa adalah tidak begitu memberangsangkan walau bagaimanapun boleh diusahakan. Rawatan bagi mata malas bergantung pada punca berlakunya mata malas itu sendiri. Perlu diteliti punca sebenar dan pengurusan pesakit dengan kaedah yang betul mungkin dapat membantu masalah mata malas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam doktor..dimanakah klinik atau hospital terbaik untuk rawatan ptosis

      Delete
    2. Kalau macam tu kena check di hospital utk tahu mata malas teruk atau x??

      Delete
  3. salam doktor..saya berumur 14 tahun dan mengalami masalah mata malas sejak bayi..malas mata saya turut rabun jauh dan silau.tetapi ibu bapa saya menyedari masalah ini (rabun) ketika saya berusia 7 tahun..sejak itu saya memakai cermin mata..ibu turut membawa saya berjumpa pakar mata.dan dari situ barulah saya mengetahui bahawa saya mempunyai masalah mata malas.doktor terdebut menyuruh saya melakukan latihan mata (seperti yang doktor nyatakan di atas)sebelum saya berumur 9 tahun..malangnya saya bukan seorang yang rajin untuk melakukan latihan yang membosankan itu..sehingga sekarang saya sudah berumur 14 tahun,ibu masih menyuruh saya melakukan latihan kerana seorang rakannya memberitahunya latihan itu boleh dilakukan sebelum berusia 18 tahun.power cermin mata saya sudah mencecah 400.soalan saya,adakah mata malas saya masih boleh dirawat dengan latihan ini jika saya lakukan dengan bersungguh-sungguh dengan usia saya yang meningkat dewasa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Adik Huda Hani, masih boleh cuba merawat mata malas. Kalau betul betul ingin dapatkan rawatan ambliopia saya syorkan rawatan ambliopia intensif. Untuk betul betul berjaya dalam terapi kali ini saya perlu buat pemeriksaan komprehensif mata dan kemudian mengajar bagaimana latihan ambliopia ini boleh dirawat di rumah. Kalau masih berminat telefon D'Optometrist 0391744024 untuk temujanji.

      Delete
  4. Salam Dr.,
    Saya baru di maklumkan anak sy mempunyai simptom lazy eye semasa optometri hukm cheras membuat pemeriksaan. Sy di minta utk bjumpa pakar mata. Apa pandangan Dr., dimana perlu saya rujuk. Kerana 2 org anak sy mempunyai masalah yg serupa. Perlukah sy membuat pemeriksaan terhadap anak sy yg berumur 5 thn. Sy risau jika dia juga mengalami masalah yg sama.

    ReplyDelete
  5. SALAMULLAH

    Pn Farah harus dapatkan rawatan bagi ambliopia ataupun terapi ambliopia untuk anak sesegera mungkin. Kelewatan akan menyebabkan keadaan menjjadi lebih rumit dan mungkin prognosis tidak begitu memberangsangkan. Boleh berjumpa mana mana pakar optometris yang menjalankan terapi sedemikian. Penting bagi anak yang berumur 5 tahun itu menjalankan pemeriksaan optometri komprehensif untuk menentukan sama ada mempunyai masalah yang sama. Rawatan perlu segera untuk masalah ambliopia.

    Klinik rujukan D'Optometrist 0391744024 (Bandar Sri Permaisuri) untuk temujanji.

    ReplyDelete
  6. Salam Dr...saya ad check mata dan didapati ada lazy eyes..saya berumur 25 thn...saya ada bbrp soalan.
    .adakah ini menyebabkan rasa mengatuk?
    ...adakah ia perlu dirawat?...apa kesan jika dibiarkn shj?
    Adakah pemakaian.spek boleh membantu utk.mengelakkn letih pd mata?

    ReplyDelete
  7. SALAMULLAH

    Sekiranya salah satu mata adalah "lazy eye" maka beban penglihatan akan diletakkan pada sebelah mata yang lain. Ini akan menyebabkan keletihan pada mata yang banyak digunakan. Mata letih akan menyebabkan rasa mengantuk. Tetapi adakalanya juga mata yang mengantuk adalah akibat dari ralat refraksi yang tidak dibetulkan. Mata yang terlampau menumpu boleh menyebabkan keletihan.

    Mata malas perlu dirawat semaksima mungkin kerana penggunaan kedua dua mata serentak amat penting untuk penglihatan binokular (dua mata). Sekiranya dibiarkan sahaja...kemungkinan mata akan bertambah lemah dan ada kemungkinan berlakunya juling. Cermin mata atau kanta sentuh boleh membantu mengembalikan akuiti penglihatan se optima mungkin dan ini akan melegakan mata yang letih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dr, saya ingin mndapatkan rawatan dengan doktor, tapi akan mengambil masa dlm 3 bulan sebelum brjumpa doktor, sbb saya masih belajar.jadi boleh tak doktor saran kan cara, atau maybe exercise untuk melatih mata yang malas sebelum saya mndapatkan rawatan dengan doktor.

      Delete
    2. SALAMULLAH

      Aryna, sebelum sesuatu latihan dicadangkan saya perlu tahu status penglihatan dan kuasa refraksi. Rawatan akan jadi efektif bila pembetulan optimum kuasa mata digunakan iaitu cermin mata terbaru digunakan dan kemudiannya barulah terapi mata malas dilakukan.

      Delete
    3. ok..terima kasih doktor

      Delete
  8. Assalamualaikum doktor,

    Anak saya berusia 7 bulan dan doktor di tempat saya ada mengatakan bahwa dia mempunyai lazy eyes. Saya ada beberapa soalan, mohon doctor beri pendapat :

    1. Mata anak saya nampak seakan juling pada usia 3 bulan.. Padahal semasa lahir matanya normal.. Adakah ini mmg sering berlaku pada bayi?

    2. Apakah cara rawatan yg paling sesuai bg bayi yg kurang dari 1 tahun?

    3. Adakah D"Optometrist menerima bayi kurang dr 12 bulan sebagai patient?

    Mohon doctor berikan pendapat.

    Dari,
    Maya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam puan maya, boleh saya tau perkembangan anak puan sekarang. Sbb sy dapati simptom yg dihadapi oleh ank puan sama dgn anak sy. Sy juga sedang mencari maklumat berkaitan mslh ini.

      Delete
  9. SALAMULLAH

    1. Kanak kanak kecil selalu mempunyai mata seakan akan juling. Ini adalah disebabkan oleh hyperactivity of the muscles. Adakalanya ianya hanya lah juling palsu (pseudostabismus) disebabkan lebihan kulit disekitar pelipat mata (epicanthus folds) Kejulingan ini akan beransur hilang semakin kanak kanak membesar.

    2. Perlu di periksa dahulu untuk menentukan punca kejulingan sekiranya ianya ada. Punca juling akan menentukan jenis rawatan yang akan diberi.

    3. Kami menerima semua pesakit dari bayi lagi. Kepakaran menjurus pada bayi dan kanak kanak. Silalah telefon D'OPTOMETRIST untuk temujanji 03-91744024

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum.
    Saya mempunyai seorang anak berusia 9 tahun yang baru dikesan mata malasnya pada 5.6.2013. Disamping itu, dia mempunyai masalah Dislocated Lens pada kedua2 belah matanya dan doktor suspek dia mengalami Marfan Sindrom. Soalan saya
    1. Adakah rawatan untuk masalah Dislocated Lens tersebut.
    2. Dimanakah terdapat pakar untuk merawat Sindrom Mafran ini
    3. Bolehkah masalah mata malas ini sembuh memandangkan kata doktor tersebut, umur yang paling baik untuk merawat mata malas adalah antara umur 3 ke 8 thn.

    Terima kasih

    ReplyDelete
  11. SALAMULLAH

    1. Untuk kes sebegini, pemeriksaan rapi optometri akan dijalankan untuk menentukan sama ada pesakit akan mampu melihat secara optimum dengan kanta lekap ataupun cermin mata. Adakalanya pesakit akan diajar "ecentric viewing" untuk memastikan tahap penglihatan boleh di maksima kan.

    2. Tiada rawatan khas untuk Marfan Sindrom tetapi pesakit perlu dirujuk pada physician untuk rawatan sistemik (jika ada). Untuk bahagian mata, pakar mata akan membuat diagnosis keadaan "dislocated lens", pakar optometrist boleh menentukan kaedah rawatan optikal yang terbaik bagi pesakit.

    3. Prognosis adalah terbaik sebelum umur 7 tahun. Walaubagaimanapun usaha ini boleh diteruskan hingga 12 tahun.

    Kami menerima pesakit Sindrom Marfan untuk dirawat penglihatannya. Silalah telefon D'OPTOMETRIST untuk temujanji 03-91744024

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum .

    Doktor , nak tanya . adakah cara memakai spek boleh membetulkan juling bagi yang berumur 17 tahun ?

    ReplyDelete
  13. SALAMULLAH

    Boleh sekiranya sudut juling tidak berapa besar.

    Boleh menghubungi D'OPTOMETRIST di 5G, Jalan Dwitasik, Dataran Dwitasik, Bandar Sri Permaisuri, Cheras (berhadapan Restoran QBistro ). Sila hubungi 0391744024 untuk temujanji berjumpa PAKAR OPTOMETRIS. Terima Kasih.

    ReplyDelete
  14. salam dr..saya br sja disahkan lazy eye..sya brumur 24 tahun,smasa sya brumur 17,sya prnah mndptkan rwatan,cma ianya xbrlnjutan krna sya mnymbung pmbljrn..dr yg mrwat sya mngtakan mata sya tidak mngalami rabu yang teruk,namun apabila sya mmkai crmin mata..keadaannya adalah sama sperti tidak mmakai..skirnya saya tidak memakai crmin mata,mata saya akan mnjadi pedih dan kpala saya mnjadi sakit..apaka pndpat dr..sya juga mnglami Rabun silau,sya akan nmpak objek dengan jelas sekiranya saya mngecilkan mata saya..saya juga hamper mengalami kemalangan kerana tidak Nampak objek di hadapan kerana silau cahaya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Saya boleh periksa mata saudara dan tentukan sejauh mana "mata malas" tersebut dan kemudian dapat beri nasihat dan pandangan saya. Kalau berminat boleh hubungi no telefon/ alamat yg tertera di atas. Adakalanya keadaan ini boleh diraat dgn kaedah lain selain dengan cermin mata.

      Delete
  15. assslammuslaikum.doktor.saya mmg disahkan mempunyai masalah mata malas pada sebelah mata kanan saya.selain itu,silau dan rabun saya tinggi jugak around 500 ++.saya berumur 32 tahun,disini saya nak tanya adakah rwatan untuk mata malas saya ataupun rawatan laser mata untuk mata yg rabun itu?bukan apa saya x blh nak tanggal cermin mata wlaupun waktu tidur,saya akan pening kepala.tq

    ReplyDelete
  16. SALAMULLAH

    Saya perlu periksa dan tahu tahap mata malas yang saudara hadapi. Sekiranya rawatan lasik diperlukan, saya mencadangkan tempoh percyubaan memakai kanta lekap khas untuk melihat keserasian.

    Sekiranya saudara berminat boleh buat temujanji jumpa saya di D'OPTOMETRIST di 5G, Jalan Dwitasik, Dataran Dwitasik, Bandar Sri Permaisuri, Cheras (berhadapan Restoran QBistro ). Sila hubungi 0391744024 untuk temujanji berjumpa PAKAR OPTOMETRIS. Terima Kasih.

    ReplyDelete
  17. Assslammualaikum doktor.saya menghidap penyakit "lazy eyes" atau ptosis ini.saya rasa mata saya semakin teruk selepas beberapa tahun. kalau boleh saya tak mahu melakukan pembedahan kerana takut dengan risikonya. jd pada pendapat doktor sendiri ada tak cara lain supaya mata saya dapat sembuh seperti dahulu. mungkin melalui 'exercise'. kerana mata saya mula menurun sejak umur 15 tahun.terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. please reply... :(

      Delete
    2. SALAMULLAH

      Pembedahan yang dimaksudkan itu adalah untuk merawat apa? Penyakit "lazy eyes" hanya boleh dirawat dengan kaedah terapi. Saudara boleh menghubungi DOptometrist untuk mendapatkan temujanji dengan saya.

      Delete
  18. Salam doktor
    sya brumur 23thun.sya mgalami juling sjak kcik lg.sya jga tdk prnah buat apa2 rawatan.adakah mata sya blh drawat?

    ReplyDelete
  19. SALAMULLAH

    Tidak semua jenis juling boleh dilakukan pembetulan ataupun surgeri. Sekiranya mata juling tersebut sangat kurang penglihatannya ataupun boleh menyebabkan mata nampak 2 objek bila dua dua mata lurus maka rawatan pembetulan perlu dipertimbangkan. Tetapi sekiranya juling tersebut jenis selang seli kemungkinan besar masalah juling boleh diselesaikan dengan cara surgeri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam doc.berapakah anggaran kos untuk membuat rawatan surgeri?saya berasal dari sabah , berumur 21 tahun dan saya ingin sekali mahu mengetahui jika ada klinik mata yang menawarkan rawatan mata juling terdapat di sabah .

      Delete
  20. salam..

    Dr, sy berusia 24thn da sy perasan yg sy mengalami sedikit juling..kadang2 ok dan kadang2 xok..sy sedari apabila melihat gmbar dan kedudukan mata yg ckit lari..apabila diteliti sy perasan sy mengalami lazy eyes..bagaimanakah cara utk merawat keadaan mata sy..adakah dgn sapuan krim dpt mengembalikan kembali kekuatan otot di mata sy..hrap doktor dpt membantu sy..terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Ada pelbagai jenis juling dan cara rawatannya. hanya dengan menyapu krim tak dapat merawat kejulingan. Sekiranya memang ada lazy eyes ianya mungkin bermula dari usia kecil lagi bukannya setelah dewasa. Sekiranya hendak dipastikan kondisi sebenarnya boleh hubungi D'Optometrist Telefon 03-91744024 Bandar Tasik Permaisuri Cheras

      Delete
  21. salam doc,

    masih ade cara x untuk mengatasi mata sy, sy telah menjalani pembedahan mata malas 8 tahun lpas,,tp keadaan mata sy xboleh menutup dan berkelip..sgt2 menyakitkan semasa sy ingin tidur..ape pandangan doc utk mengatasi masalah sy ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Sewajarnya kondisi ini tidak boleh dibiarkan. Harus berjumpa dengan pakar oculo-pastik bagi mendapat bantuan. Sekiranya dibiarkan sahaja boleh menyebabkan mata kering dan infeksi lama kelamaan. Boleh guna krim pengganti air mata (dijual di farmasi) untuk di letakkan pada permukaan mata yang terdedah sementara menunggu rawatan.

      Delete
  22. Assalamualaikum DR saya berumur 23 tahun, dan sebelum ini mempunyai power mata leih drpd 1000+ dan silau cahaya 300+, alhamdlillah selepas membuat lasik surgery utk sebelah siang saya tidak perlu memakai cermin mata .. tapi pada sebelah malam saya susah utk fokus .tambahan silau yg agak tinggi..apakah saranan yg boleh saya lakukan utk mencuba mengurang kan masalah mata malas ini.. adakah melalui terapi pembacaan boleh membantu..? saya hanya mengetahui saya mempunyai mata malas sewaktu ingin melakukan ujian lasik.. dan adakah silau cahaya mempunyai rawatan? Terima Kasih....

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Banyak kes seperti ini di mana setelah LASIK anda tidak mempunyai masalah di waktu siang tetapi ada masalah di waktu malam. Mata malas tak mampu dirawat dengan terapi pembacaan sahaja. Anda perlu betulkan residual rabun yang ada sebelum lmelatih mata dengan kaedah terapi pembacaan. Walaubagaimanapun hasilnya mungkin kurang kerana usia.

      Delete
  23. Salam. Dr,saya mempnyai msaalh rabun jauh yg amat truk. Sejak dari kecil. Xsilap saya rabun jauh positif. Power saya 1300. Usia saya 34. Disebabkn cermin mata sy trlalu tebal,sy malu nk memakainya. Cermin mata saya dh mcam kanta. Ape cadangan doktor.? Sy mohon sgt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Saya boleh bantu. Sila hubungi D'Optometrist Telefon 03-91744024 Bandar Tasik Permaisuri Cheras untuk temujanji dgn saya

      Delete
  24. Assalamualaikum Dr. Mudah2an Dr sekeluarga di bawah rahmat Allah.
    Anak perempuan saya kini berumur 12 tahun. Mengidap "Marfan Syndrome" sejak lahir. Both lens mata di dapati dis located dan pembedahan pada kedua2 lens di lakukan ketika umurnya 9-10 tahun di Hosp Selayang. ..alhamdulillah penglihatan semakin baik selepas itu.
    Cuma salah salah satu matanya di sifat kan mata malas. Cadangan dari selayang ialah menutup mata yg ok supaya mata yg malas ni bekerja untuk 2 jam srhari.
    Soalan saya doktor, ada kah cara lain utk rawatan mata malas ini seperti pembedahan atau cara lain.
    Terima kasih.
    Shamsul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Rawatan occlusion therapy perlu digabungkan dengan terapi mata malas yang efektif. Terapi ini boleh dicadangkan setelah mengetahui tahap penglihatan kanak kanak. Tiada jalan pintas untuk merawat mata malas. Tetapi penggunaan kanta lekap khas boleh mencepatkan proses rawatan ini. Boleh hubungi D'Optometrist Telefon 03-91744024 Bandar Tasik Permaisuri Cheras untuk temujanji.

      Delete
    2. Terima kasih atas nasihat doktor... saya akan cari masa yg bersesuaian utk membawa anak saya menemui doktor

      Delete
  25. Sama mcm anak saya yg kini berusia 12 tahun...mengidap Marfan Syndrome sejak lahir. Kedua2 belah kanta matanya dislocated dan telah melakukan pembedahan menukar kanta pada usia 9-10 tahun di Hospital Selayang.. alhamdulillah sekarang penglihatan better cuma salah satu matanya lazy eyes..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Rawatan mata malas masih boleh diusahakan sebelum 12 tahun. walaubagaimanapun ini masih boleh dibantu selepas umur ini cuma prognosisnya mungkin kurang memberangsangkan. Saya ada merawat pesakit Marfan Syndrome dan telah membatalkan surgery kerana telah mampu meningkatkan tahap penglihatan dengan kanta lekap tanpa perlu melakukan surgery. Sekarang pesakit berumur 13 tahun dan memakai hanya cermin mata. Jika perlukan bantuan saya sila hubungi D'Optometrist Telefon 03-91744024 Bandar Tasik Permaisuri Cheras

      Delete
    2. Terima kasih doktor...insyallah saya akan membawa anak saya menemui doktor.

      Delete
  26. saya mengalami lazy eye semenjak bayi.. sekarang saya berumur 17 tahun.. ada tak cara saya mengubatinya..

    ReplyDelete
  27. Mata malas hanya boleh dirawat dengan kaedah tertentu bergantung pada status ralat penglihatan (power mata). Kebiasaanya dilakukan sebelum umur 12 tahun. Selepas umur ini prognosis adalah tidak bagus. Walaubagaimanapun masih boleh cuba untuk merawat mata malas anda.

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum Dr

    Nak tanya soalan ringkas, orang yang mata juling bolehkah memakai contact lens?terima kasih.

    Aizat

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum.. Saya kini berusia 20tahun. Saya mengalami masalah mata juling secara tiba- tiba pada usia 13tahun. Baru baru ini saya telah menemui pakar mata di Hospital Serdang. Hasil laporan dari pakar ortoptik di klinik swasta memang mengesahkan mata kanan saya juling dan malas. Pembedahan telah pun dilakukan 2minggu lepas bagi menyelarikan mata saya tetapi kini kelihatan juling sedikit sahaja. Doktor di hospital tu hanya fokus pada masalah mata juling sahaja dan mengabaikan masalah mata malas saya. Boleh ke kalau mata saya diperbetulkan lagi dan macam mana cara saya nak rawat masalah mata malas? Berapa ye kos kalau datang berjumpa doktor?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu melakukan terapi penglihatan untuk fine tuning lagi masalah juling tersebut disamping mengoptimumkan tahap penglihatan pada mata malas. Prognosisnya mungkin lemah kerana anda telah berusia 20 tahun tetapi masih boleh mencuba jika mahu. Kebiasaannya kos rundingcara tidak mahal mungkin menjangkau antara RM 50- RM150 sahaja bergantung pada tempoh terapi tersebut dijalankan.

      Delete
    2. Baik doktor. Apa prosedur kalau saya nak jumpa doktor dan apa yang perlu saya bawa?

      Delete
    3. Bawa saja dokumen apa apa yang berkenaan. Buat temujanji D'Optometrist Telefon 03-91744024 Bandar Tasik Permaisuri Cheras

      Delete
  30. Assalamualaikum Dr. Sy mengalami mata juling sejak kecil.. Sekarang umur sy 14 thn..bagaiman cara/rawatan utk pulih semula??TQ.

    ReplyDelete
  31. SALAMULLAH

    Perlu diperiksa mata untuk mengetahui jenis juling dan rawatan yang sesuai boleh dicadangkan selepas itu. Jika perlukan bantuan saya sila hubungi D'Optometrist Telefon 03-91744024 Bandar Tasik Permaisuri Cheras

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jenis juling sy esotropia Dr dan apakah rawatan yg sesuai utk sy Dr??

      Delete
    2. SALAMULLAH

      Juling anda perlu diperiksa jenis konstan atau alternating dan punca juling itu sendiri. Jika anda memiliki kuasa positif pada mata anda boleh memakai cermin mata dan kadang kadang sekaligus juling itu hilang

      Delete
  32. Assalamualaikum dr
    sya mngalami lazy eye disebelah kiri...
    sya berumur 20 thun.Bolehkah lazy eye ini dirawat?Apakah kesan yang akan berlaku jika saya membiarkan lazy eye ini berterusan .

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu diperiksa sama ada lazy eyes adalah disebabkan patalogy,(penyakit mata) atau rabun biasa. Ralat refraksi perlu di betulkan sepenuhnya. Masih boleh cuba meskipun prognosis adalah lemah

      Delete
  33. Salam dr.. Saya tak pasti samada sya mengalami masalah malas atau tidak.. Yg pasti beza rabun dan silau antara mata kiri dan mata kanan berbeza dlm 100-150.. Kedua2 mata kiri dan kanan saya ada rabun 200-250.. Manakala bg silau pula satu mata mempunyai kesilauan 550 dan satu lagi 650.. Sesuai tak saya buat lasik. Saya dari dulu rancang nk buat lasik utk rawat silau saya yg teruk..tp saya takut kalau saya ada mata malas dan ia menghalang sya dr buat lasik..tolong balas doktor

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu tahu tahap VA setiap mata baru diagnosis mata malas boleh dilakukan. Anda juga mempunyai silau yang sangat tinggi, anda perlu diperiksa untuk menentupasti jika anda mengidap keratokonus. Segera jumpa optometris.

      Delete
  34. Salam dr.. Saya tak pasti samada sya mengalami masalah malas atau tidak.. Yg pasti beza rabun dan silau antara mata kiri dan mata kanan berbeza dlm 100-150.. Kedua2 mata kiri dan kanan saya ada rabun 200-250.. Manakala bg silau pula satu mata mempunyai kesilauan 550 dan satu lagi 650.. Sesuai tak saya buat lasik. Saya dari dulu rancang nk buat lasik utk rawat silau saya yg teruk..tp saya takut kalau saya ada mata malas dan ia menghalang sya dr buat lasik..tolong balas doktor

    ReplyDelete
  35. Perlu tahu tahap VA setiap mata baru diagnosis mata malas boleh dilakukan. Anda juga mempunyai silau yang sangat tinggi, anda perlu diperiksa untuk menentupasti jika anda mengidap keratokonus. Segera jumpa optometris.

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum..di manakah sy blh mendapatkn penutup mata yg colourful utk kanak2.anak sy disahkan mngalami mata malas dan doktor telah menyarankn utk terapi. Malangnya sukar utk memujuk anak dan dia akan menangis.bagaimana utk memulakan terapi ini ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Boleh di beli di Klinik Optometri UKM, Jln Raja Muda Abdul Aziz.KL (sebelah HKL di hadapan Chow Kit) tel 03-92897499
      Juga di D'Optometrist Telefon 03-91744024 Bandar Tasik Permaisuri Cheras. Boleh bayar online dan ada perkhidmatan untuk poslaju

      Delete
    2. Yeke...sy prefer byr online sbb nk gi xde masa..ada website ke so that sy blh pilih?

      Delete
    3. SALAMULLAH

      belum ada online system tetapi anda boleh cuba telefon dan minta jasa baik mereka yang menjual untuk wassap anda gambar untuk dipilih

      Delete
  37. assalamualaikum..saya mempunyai anak berusia 11 bulan..saya tidak pasti samada anak mempunyai mata malas atau tidak..mata anak saya kecil sebelah kanan..cuma kekadang mata yang kecil itu akan besar seperti biasa..minta penjelasan dari doktor

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu diperiksa jika mata tak sama saiz. ini penting kerana mungkin berkaitan dengan masalah penyakit yang lain.

      Delete
  38. Assalamualaikum dok
    Saya punya masalah mata juling keluar, dan tingkatnya 15 derajat . Terkadang saya bisa menstabilkan mata saya apabola melihat jarak dekat. Umur saya.14 tahu. Menurut dokter apa rawatan yang baik tanpa operasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu diperiksa dahulu sekiranya degree juling adalah konsisten, surgery boleh difikirkan

      Delete
  39. Assalam Doc.
    Anak saya umur 7thn dan baru dpt tahu ada lazy eye. Saya perlu bertemu dgn doc pakar bagi mengetahui lebih lanjut masalah ini kerana apabila test mata utk buat cermin mata dan ditutup sebelah mata, dia xboleh nampak n tak boleh sebut huruf2 yang ditunjuk. Sya sgt risau dan adakah serius mslah ini dan bolehkah dirawat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Boleh menghubungi D'OPTOMETRIST, Cheras, KL untuk temujanji 0391744024

      Delete
  40. Salam doktor..sy mempunyai bayi berusia 11 bulan.sejak busia 7 bulan sy dpati mata anak sy sebelah kiri sedikit juling..sy telah rujuk kepada klinik ibu dan anak kemudiannya drujuk kepada pakar mata Hospital Sultan Ismail JB..slps pemeriksaan lanjut doktor mgesahkan anak sy mempunyai masalah penglihatan jarak jauh dengan power sebelah kiri 450 dan kanan 200..doktor mencadangkan anak sy dirujuk kepada pakar mata kanak-kanak hospital kuala
    lumpur..doktor adakah masalah mata anak sy terlalu serius dan adakah ia terlalu tinggi bagi seorg kanak2 berusia 11 bulan..sy juga nk tahu apakah rawatan yg akan diberikan kepada anak sy?tq doktor..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Puan tak nyatakan power tu dalam PLUS atau MINUS. Sekiranya juling itu hanya sedikit sahaja, pemantauan akan dilakukan lagi dalam tempoh sebulan dua untuk mengesahkan kuasa mata bayi. Semua bayi akan ada sedikit power pada masa dalamusia sebegini tetapi kuasa ini akan berubah dengan usia. Sekiranya kuasa ini tidak "hilang" bila usia meningkat, rawatan untuk membetulkan kuasa mata perlu dilakukan segera, Paling penting sekarang doktor mengesahkan juling tersebut bukan disebabkan oleh masalah lain (selain dari power) yang lebih serius.

      Delete
  41. Salam Dr,
    Saya mempynyai masalah lazy eye sejak lahir lagi. Ditambah pula dengan masalah rabun warna.Sejak akhir2 ini mata saya menjadi bertambah kabur dan selalu letih serta cepat mengantuk. Ini menyukarkan saya untuk bekerja dipejabat dibahagian operasi telekomukasi..Bagaimana caranya untuk saya dapatkan rawatan serta nasihat dari Doktor?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Adakah mata yang lazy itu ada kuasa mata yang belum dibetulkan? Kalau ada perlu betulkan sepenuhnya. Masalah rabun warna tidak mengganggu penglihatan.

      Delete
  42. salam dr. anggaran kos untuk rawatan mata juling berapa agaknya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Rawatan Diagnostik (Pemeriksaan menyeluruh untuk mengesan jenis juling dan tahapnya) antara RM50-RM200 (bergantung pada klinik) setiap kali bergantung pada tempoh masa pemeriksaan.

      Rawatan Surgeri Juling bergantung pada hospital awam (harga adalah minima) dan jika di hospital swasta boleh dalam ribuan ringgit. Bergantung pada hospital dan kompleknya satu surgeri itu

      Delete
  43. selamat pagi Dr. Saya mengalami masalah juling sejak dari kanak-kanak sehingga ke usia ini (28 Tahun). saya berasal dari Kota Kinabalu Sabah. saya ingin meminta pendapat Dr. di mana saya boleh mendapatkan rawatan bagi mata saya ini. adakah saya boleh terus merujuk ke hospital kerajaan?

    ReplyDelete
  44. AsSalam doktor,saya berusia 24 tahun dan mengalami lazy eyes. Tetapi, semase saya sekolah rendah,mata saya tiada masalah. Saya boleh melihat dengan jelas. Saya ingin bertanya,
    Apakah punca saya dapat lazy eyes?
    Adakah mata saya boleh dirawat dgn memakai spek saja?
    Mohon penerangan drpd doktor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Siapa yang diagnos and sebagai lazy eyes? Lazy eyes adalah mata yang rabun dan tidak boleh dirawat dengan cermin mata lagi. Sememangnya ada rawatan untuk lazy eyes bagi umur 12 tahun ke bawah. Rawatan adalah dengan membetulkan power mata dan menjalani terapi penglihatan yang dikendalikan oleh optometris.

      Delete
    2. Dktor mate yg ckp sye mgalami lazy eyes...
      Sye mgalami rabun sblh kanan saje...
      Mate sblh kri sye x de masalah...
      Dr,sye nak tnye gi,de kah mate yg mgalami lazy eyes ni akan myebab kan mate kite berair?

      Delete
    3. Dktor mate yg ckp sye mgalami lazy eyes...
      Sye mgalami rabun sblh kanan saje...
      Mate sblh kri sye x de masalah...
      Dr,sye nak tnye gi,de kah mate yg mgalami lazy eyes ni akan myebab kan mate kite berair?

      Delete
    4. SALAMULLAH

      Lazy eyes juga biasanya ada power mata yg perlu dibetulkan, jika tidak dibetulkan dengan cermin mata boleh menyebabkan silau yang boleh menyebabkan airmata keluar.

      Delete
  45. Salam dr..sdikit perkongsian bserta soalan. Sy brumur 22tahun dan mengalami rabun jauh power kiri 270 kanan 150 dan silau 100.serta mata malas (kiri) dan juling ke luar..Dr., saya tak brapa faham adakah mslh rabun dan power kiri tinggi itu penyebab terjadinya juling? Atau juling dan mata malas itu penyebab tjadinya rabun kiri sy tinggi? Saya guna cermin mata dan pglihatan mata sebenar (juling) malangnya sy tidak boleh fokus pada objek jauh..pglihatan sy seperti memakai crmin mata terlebih power tetapi tdk kabur.juling sy teruk apbla letih dan mengantuk. Masalah timbul apbila sy memandu, sy tdk boleh terlalu mggunakan pdgn mata sbenar . Krna boleh menyebabkan kereta sy tersasar dari garisan putih contohnya.. Dr., sy sgt rasa tdk selesa dgn kdaan ini dan adakah msih ada rawatan utk mbetulkan kdaan mata saya? Adakah pembedahan rwtan juling atau mata mls tdak boleh dilakukan krana sy rabun?? Sy sangat berharap pencerahan bg mslh saya ini. Terima kasih Dr..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Kebiasaanya rabun yang tidak dibaiki sekian lama boleh menyebabkan rabun. Adakalanya juga juling berlaku disebabkan oleh masalah lain. Harus melakukan pemeriksaan dahulu untuk menentukan sama ada juling boleh dibetulkan. Ianya tiada kena mengena dengan rabun atau tidak rabun, surgeri juling boleh dibuat. Pemeriksaan adalah untuk menentukan tiada masalah pandangan dua selepas surgeri.

      Delete
  46. Smasa saya darjah dua, ibu cuba belikan crmin mata, tetapi sy masih ingat, tauke tu ada mengatakan, saya msih kecil dah tdk sesuai utk memakai crmin mata. Waktu itu sy tdk pasti mglami mata malas atau tdk..dan sy tdk tahu bhwa mata malas tu boleh dirawat dgn terapi.. skrg apbila meningkat dwasa, mata mudah letih, dan hlg keyakinan diri , sy cuba brusaha utk mdapatkan rawatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih boleh dapatkan rawatan sempurna bagi membetulkan ralat refraksi yang ada. Sekiranya bersesuaian terapi penglihatan untuk masalah juling boleh dilakukan,

      Delete
  47. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  48. Salam dr..sdikit perkongsian bserta soalan. Sy brumur 22tahun dan mengalami rabun jauh power kiri 270 kanan 150 dan silau 100.serta mata malas (kiri) dan juling ke luar..Dr., saya tak brapa faham adakah mslh rabun dan power kiri tinggi itu penyebab terjadinya juling? Atau juling dan mata malas itu penyebab tjadinya rabun kiri sy tinggi? Saya guna cermin mata dan pglihatan mata sebenar (juling) malangnya sy tidak boleh fokus pada objek jauh..pglihatan sy seperti memakai crmin mata terlebih power tetapi tdk kabur.juling sy teruk apbla letih dan mengantuk. Masalah timbul apbila sy memandu, sy tdk boleh terlalu mggunakan pdgn mata sbenar . Krna boleh menyebabkan kereta sy tersasar dari garisan putih contohnya.. Dr., sy sgt rasa tdk selesa dgn kdaan ini dan adakah msih ada rawatan utk mbetulkan kdaan mata saya? Adakah pembedahan rwtan juling atau mata mls tdak boleh dilakukan krana sy rabun?? Sy sangat berharap pencerahan bg mslh saya ini. Terima kasih Dr..

    ReplyDelete
  49. Salam doktor..apakah kesan surgery utk mata juling?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Risiko surgeri adalah 50-50 sebagaimana surgeri yang lain. adakalanya surgeri perlu dilakukan semula untuk membetulkan under atau over corrected muscle.

      Delete
  50. salam Dr. saya ada anak lelaki berusia 1 tahun 6 bulan. mata anak saya juling dan telah dirujuk kepada Dr. pakar mata di HWKK. hasil pemeriksaan disahkan selain juling anak saya ada rabun jauh dan disuruh pakai cermin mata untuk betulkan rabun dan juling. Soalan saya, sekiranya sudah memakai cermin mata,adakah dia kena pakai cermin mata seumur hidupnya atau sehingga rabun dan juling pulih.

    ReplyDelete
  51. Salam doktor. Saya berusia 21 tahun dan baru mendapat tahu menghidapi masalah mata malas sewaktu check mata di kedai cermin mata. Sebelah mata saya rabun 300++ dan sebelah lagi normal. Saiz mata yg rabun juga lebih besar.

    Adakah saya perlu lebihkan penggunaan mata yg rabun atau yg normal? Confused sebelah mana yg malas? Adakah sebelah mata jadi rabun kerana terlalu banyak digunakan berbanding sebelah lagi? Mohon pencerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Mata yang rabun itu sepatutnya mata yang malas. Kerana hanya sebelah mempunyai kuasa mata anda perlu memakai kanta sentuh sebagai rawatan. Cermin mata akan jadi tidak efektif. Penggunaan mata malas dengan intensif boleh merawat mata malas, walau bagaimanapun dalam kes ini agak sukar kerana usia sebegini tumbesaran mata sudah lengkap.

      Delete
  52. Salam. Doktor. Sy berumur 25 tahun dan mata sy juling air... hal ini menyebabkan sy rendah diri dan kurang yakin terhadap diri sendiri... dan sy juga rabun jauh... bagaimana cara merawatnya dan apakah rawatan yg sesuai?? Dan adakah sy perlu menjani pembedahan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu diperiksa untuk tahu besarnya juling anda. Sekiranya latihan atau kanta tidak boleh merawat, option akhir adalah surgeri.

      Delete
  53. Salam. Doktor. Sy berumur 25 tahun dan mata sy juling air... hal ini menyebabkan sy rendah diri dan kurang yakin terhadap diri sendiri... dan sy juga rabun jauh... bagaimana cara merawatnya dan apakah rawatan yg sesuai?? Dan adakah sy perlu menjani pembedahan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu diperiksa jenis dan tahap juling, tak semua juling boleh dirawat dengan surgeri.

      Delete
  54. Salam. Doktor. Sy berumur 25 tahun dan mata sy juling air... hal ini menyebabkan sy rendah diri dan kurang yakin terhadap diri sendiri... dan sy juga rabun jauh... bagaimana cara merawatnya dan apakah rawatan yg sesuai?? Dan adakah sy perlu menjani pembedahan..

    ReplyDelete
  55. assalamualaikum doktor
    sy berumur 27tahun..sy telah menghidapi mata malas sebelah kiri sejak kecil..mata malas rabun dekat power 500 + silau 100..mata kanan pulak rabun jauh..tp bukan lazy eye..sy bergantung dgn mata kanan shj..sy pakai spek mata tapi hanya letak power sbelah kanan shj..mata kiri sy tak letak power sbb rabun dekat..kanta sgt tebal dan walaupun pakai yg ada power tetap tak nampak juga..mata kiri sy sedikit juling..
    soalan sy:
    1. apakah yg perlu sy buat dengan mata kiri sy?
    2.adakah mata yg sedikit juling ni akan lebih juling kalau sy teruskan cara begini?

    tq doktor

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH
      1, Anda perlu memakai kanta lekap. Rabun anda tidak sesuai dirawat dengan cermin mata
      2. Ya, jika terus pemakaian cermin mata, mata kiri boleh bertambah juling,

      Jika mahu bantuabn lanjutan boleh hubungi D'Optometrist Telefon 03-91744024 Bandar Tasik Permaisuri Cheras

      Delete
  56. assalamualaikum doktor
    sy berumur 27tahun..sy telah menghidapi mata malas sebelah kiri sejak kecil..mata malas rabun dekat power 500 + silau 100..mata kanan pulak rabun jauh..tp bukan lazy eye..sy bergantung dgn mata kanan shj..sy pakai spek mata tapi hanya letak power sbelah kanan shj..mata kiri sy tak letak power sbb rabun dekat..kanta sgt tebal dan walaupun pakai yg ada power tetap tak nampak juga..mata kiri sy sedikit juling..
    soalan sy:
    1. apakah yg perlu sy buat dengan mata kiri sy?
    2.adakah mata yg sedikit juling ni akan lebih juling kalau sy teruskan cara begini?

    tq doktor

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      1. Mata kiri boleh dirawat dgn kanta lekap. Jika dibiarkan jadi terus malas dan juling.
      2. ya
      Boleh menghubungi D'OPTOMETRIST, Cheras, KL untuk temujanji 0391744024

      Delete
  57. assalamualaikum Dr Haliza,
    Saya telah melakukan pembedahan mata malas 5 bulan lepas. tetapi mata saya masih bengkak dan bila saya letih, mata saya menurun. Maksudnya, pembedahan mata tu gagal ke? saya dah berjumpa dr yang melakukan pembedahan sy, tapi tiada sebarang tindakan yang dia buat pada saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Pembedahan mata malas adakah bernaksud surgeri kelopak mata? perlu di periksa kuasa mata. Seharusnya tiada simptom lagi selepas 5 bulan.

      Delete
  58. As salam Dr,
    Saya berusia 30 tahun. Ada masalah rabun around 100++ sahaja setelah masuk universiti. Saya tidak pasti saya mengalami mata malas atau kelopak mata lemah kerana sebelah kiri mata saya agak menurun yg menyebabkan mata saya kelihatan kecil sebelah. Ia menyebabkan saya hilang keyakinan diri apabila berjumpa orang dan malu apabila ada yg menegur. Akhir2 ini saya merasakan kerap letih untuk membuka bahagian mata kiri dengan luas dan kerap sakit kepala. Adakah sebarang rawatan atau pembedahan untuk membetulkan kelopak mata sebelah kiri saya supaya normal seperti mata sebelah kanan? Jika ada berapa kosnya dan mengambil masa berapa lama untuk sembuh selepas pembedahan? Saya sangat berharap Dr dapat membantu masalah saya ini. Terima kasih.

    ReplyDelete
  59. SALAMULLAH

    surgeri kelopak mata boleh dilakukan sebelum kuasa mata diperiksa. Kos hanya boleh diketahui selepas pemeriksaan dilakukan. Hospital Serdang ada melakukannya dengan harga yang sangat rendah. Masa sembuh amat berbeza. Tanpa komplikasi masa untuk sembuh sangat segera

    ReplyDelete
  60. Salam. Saya berusia 21 tahun dan sudah menjalani pembedahan mata juling pada hujung tahun lepas. Masalahnya mata saya kelihatan sama sahaja seperti dahulu (tengok sendiri). Adakah pembedahan tersebut tidak berjaya atau saya yang tak dapat nak bezakan? Atau memang saya akan kekal begini untuk selama lamanya? Adakah Dr menjalankan pembedahan utk mata juling? Harap Dr dapat membantu.

    ReplyDelete
  61. assalamualaikum dr haliza.boleh dr recommend kan hospital kerajaan dan swasta yg terbaik yg menjalankan pembendahan mata malas?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Tiada surgery untuk merawat mata malas hanya terapi sahaja

      Delete
    2. saya sudah menjalani pembedahan mata (ptosis) di hospital serdang. namun selepas setahun, mata saya masih lagi sama (kelopak mata menurun). jika saya igt repeat operation, boleh dr sarankan hospital yg terbaik?

      Delete
  62. Assalamualaikum.. saya berumur 19 tahun dan ade masalah mata malas.. ape rawatan dan ape yang perlu saya buat untuk pulihkannya

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu berjumpa Optometris untuk diagnosis mata malas dan terapi yang sesuai untuk masalah anda.

      Delete
  63. Assalamualaikum.. saya berumur 19 tahun dan ade masalah mata malas.. ape rawatan dan ape yang perlu saya buat untuk pulihkannya

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu diperiksa dahulu untuk mengetahui tahap mata malas baru selepas itu terapi yng beresuaian boleh dicadangkan.

      Delete
  64. assalamualaikum doctor,saya berumur 11 tahun,saya tahu yang saya mempunyai mata malas selepas saya check mata.Soalan saya ialah apa cara yang paling mudah untuk menghilangjan penyakit mata malas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu diperiksa oleh Optometris sebelum terapi sesuai diperkenalkan.

      Delete
  65. Assalamualaikum doctor, bayi lelaki saya baru berusia 50 hari. Tapi saya dapati kelopak mata kirinya tidak terangkat seperti mana kelopak mata kanan. Adakah keadaan ini dikira sebagai ptosis? Apakah rawatan yang boleh saya ambil untuk pulihkan kelopak mata bayi saya..t. kasih..

    ReplyDelete
  66. Salam. Saya berusia 21 tahun dan sudah menjalani pembedahan mata juling pada hujung tahun lepas. Masalahnya mata saya kelihatan sama sahaja seperti dahulu (tengok sendiri). Adakah pembedahan tersebut tidak berjaya atau saya yang tak dapat nak bezakan? Atau memang saya akan kekal begini untuk selama lamanya? Adakah Dr menjalankan pembedahan utk mata juling? Harap Dr dapat membantu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu tahu juga keadaan sebelum dan selepas. Adakah degree juling itu besar dan apa surgeri yang telah dilakukan? anda boleh cuba ambil gambar pasport untuk dibandingkan. Adakalanya mata masih lemah dan perlu latihan untuk menguatkan otot mata. Mata anda perlu di periksa semula. Boleh kembali ke hosp pembedahan untuk dapat pemeriksaan susulan. Saya tidak melakukan surgeri juling.

      Delete
  67. Salam , umur saya 45 .. saya mempunyai mata malas sebelah kiri sehingga kini power mata saya sudah cecah 1600 dan kanan 800 .. nasihat Dr pakar sy hanya bole guna kanta sentuh ...tapi sy tak berapa minat dgn kanta sentuh ..jadi ada ke cara lain utk mengatasi masalah ini...Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Sekiranya usia dibawah 30 tahun saya boleh cadangkan LASIK tetapi ini ada risikonya. Kaedah paling baik ialah dengan kanta sentuh. Ada banyak jenis yang boleh dicuba.Jika mahu bantuan lanjutan boleh hubungi D'Optometrist Telefon 03-91744024 Bandar Tasik Permaisuri Cheras

      Delete
  68. Doctor, anak saya dinasihat utk memakai cermin mata utk mnguatkan saraf mata kerana ketidak stabilan saraf mata. Kerabunan dia bertukar sekejab sekejab. Dari normal jadi rabun .. apa masalah sebenarnya. Risau saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Sekiranya rabun perlu untuk memakai cermin mata bagi memulihkan penglihatan supaya tidak mendapat "lazy eyes" jika dibiarkan lama. Rabun boleh punca dari genetik atatu persekitaran. Rabun boleh diperbetulkan.

      Delete
  69. Doctor, anak saya dinasihat utk memakai cermin mata utk mnguatkan saraf mata kerana ketidak stabilan saraf mata. Kerabunan dia bertukar sekejab sekejab. Dari normal jadi rabun .. apa masalah sebenarnya. Risau saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Sekiranya rabun perlu untuk memakai cermin mata bagi memulihkan penglihatan supaya tidak mendapat "lazy eyes" jika dibiarkan lama. Rabun boleh punca dari genetik atatu persekitaran. Rabun boleh diperbetulkan

      Delete
  70. Asalamualaikum doktor. Sy mengalami ptosis di mata kiri. Bukan sejak dr lahir, namun bile semakin dewasa dia nmpk sgt ketara. Boleh sy tahu anggaran kos pembedahan utk ptosis sebelah mata sahaja? Sy berumur 20 tahun

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Pembedahan ini banyak dilakukan di hospital kerajaan pada kos yang rendah. Puan boleh bertanyakan pada pakar yang melakukan pembedahan.

      Delete
    2. baiklah. Terima kasih doktor atas respon diberikan

      Delete
  71. Asalamualaikum doktor. Sy mengalami ptosis di mata kiri. Bukan sejak dr lahir, namun bile semakin dewasa dia nmpk sgt ketara. Boleh sy tahu anggaran kos pembedahan utk ptosis sebelah mata sahaja? Sy berumur 20 tahun

    ReplyDelete
  72. Aslm...doc ibu saya dah hampir setahun mengalamai lazy eyes baruni blh Kiri pastu kiri baik kanan pulak...seperti kelompok Mata nk tertutup gitu...adakah btl lazy eyes atau bukan ye...mcm mane utk rawatan dia?terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Ini bukan tanda lazy eyes.. ini namanya ptosis. Perlu diperiksa segera kerana ianya mungkin berkaitan dengan penyakit.

      Delete
  73. Salam doktor...
    Anak saya baru dkesan mhadapi lazy eye. Umurnya sekarang 8 tahun. Dia diminta pakai cermin mata. Silau 400 rabun 400 bagi mata kiri manakala mata kanan tiada rabun tetapi silau 300. Dia dinasihatkan melakukan latihan mata dgn mnutup mata kanan bg mmbolehkan mata kirinya bkerja. Soalan saya...
    1)bolehkah lazy eye ini diubati slps dia melakukan latihan mata ini?
    2) bolehkan dia melakukan aktiviti spt memasang lego bg melatih mata malasnya bekerja?
    3) adakah cara dgn melakukan pbedahan utk ubati mata malasnya ini?
    Terima kasih doktor atas respons.

    ReplyDelete
  74. Salam doktor...
    Anak saya baru dkesan mhadapi lazy eye. Umurnya sekarang 8 tahun. Dia diminta pakai cermin mata. Silau 400 rabun 400 bagi mata kiri manakala mata kanan tiada rabun tetapi silau 300. Dia dinasihatkan melakukan latihan mata dgn mnutup mata kanan bg mmbolehkan mata kirinya bkerja. Soalan saya...
    1)bolehkah lazy eye ini diubati slps dia melakukan latihan mata ini?
    2) bolehkan dia melakukan aktiviti spt memasang lego bg melatih mata malasnya bekerja?
    3) adakah cara dgn melakukan pbedahan utk ubati mata malasnya ini?
    Terima kasih doktor atas respons.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      1. Jika terapi dijalankan dengan betul dan intensif, lazy eyes boleh dibetulkan
      2. Boleh. adalah lebih baik jika dia membuat kerja detail seperti memasukkkan benang dalam jarum dll
      3. Tiada rawatan secara pembedahan untuk mata malas.

      Delete
  75. Salam doc, saya baru perasan mata saya juling sedikit baru-baru ini. Saya mengalami rabun jauh dan rabun kedua belah mata tidak sama. Bacaan rabun juga bertambah setiap tahun. Adakah kejulingan saya disebabkan rabun yang berbeza pd kedua mata dan apakah rawatan yang sesuai?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Untuk mengetahui punca juling, perlu pemeriksaan rapi.

      Delete
  76. Salam Dr, saya nak tanya.
    1. adakah jika mata kiri rabun 175 manakala mata kanan tidak ada rabun lansung boleh juga dikatakan mata malas?
    2. apakah kaedah terbaik bagi saya yang sudah berumur 23tahun?
    3.adakah cukup sekadar hanya memakai cermin mata. dan
    4. apakah kesan jika tidak memakai cermin mata lansung?

    ReplyDelete
    Replies
    1. baru2 ini, mata kiri rabun makin naik kepada 250.

      Delete
    2. SALAMULLAH

      1. Mata malas adalah mata yang setelah dibetulkan ralat refraksinya secara optimum masih mempunyai tahap penglihatan yang teruk. Seperti kes yang puan sebutkan, perlu tahu tahap penglihatan sebelum boleh didiagnos sebagai mata malas.
      2. Boleh mencuba kanta lekap jika belum pernah mencuba.
      3. Ya kecuali ada masalah penglihatn perlukan terapi
      4. Jika tidak pakai boleh sebabkan power bertambah dan kemungkinan boleh berlaku lazy eyes dan juling.

      Delete
  77. Assalam doc. I wanna ask a question. What happen if contact lense break in the eye? I mean kalau kanta mata tu pecah ketika masih berada dlm mata

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Kalau kanta lekap itu koyak atau pecah (bagi jenis keras) ianya akan koyak dan pecah besar- besar saiznya. Dengan kelipan mata ianya akan terkeluar sendir dari mata. Jangan risau ianya tidak akan pergi ke belakang mata.

      Delete
  78. Assalamualaikum Doktor,

    Anak saya yg berumur 7 tahun baru dikesan menghidapi lazy eyes...Sekiranya saya berminat untuk membuat rawatan dengan doktor, berapa lamakah proses pemulihan tersebut diambil?
    Ini memandangkan saya tinggal di Terengganu.

    Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Kebiasaannya selepas pemeriksaan saya akan mengajar Puan bagaimana untuk mengendalikan terapi tersebut sendiri di rumah. Rawatan susulan mungkin 3,6 bulan bergantung pada kes.

      Delete
  79. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  80. Salam doktor... Saya berumur 15 thun.. Saya perasan mata saya lain sejak kwn saya tegur.. Mata kanan saya senget sikit bila pandang jarak jauh.. Kalau dekat, ok je.. Saya dh bgitahu mak ayah saya.. Mereka kata mungkin tgk fone dkt sgt.. Mereka mcm ambil remeh perkara ni.. Mata saya kdg2, sebelah kanan senget.. Kdg2 sebelah kiri.. Saya taktau nk buat apa.. Saya igtkan juling.. Tp mcm lebih kpd lazy eyes.. Apa yg saya boleh buat doktor? Rawatan di rumah lah kalau boleh.. Sbb saya tak nak menyusahkan mak ayah saya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu periksa mata tu dulu untuk menentukan sama ada rabun atau juling ataupun lazy eyes. Rawatan yang bersesuaian boleh dicadangkan selepas itu. Kebanyakkan terapi sememangnya diajar untuk dilakukan di rumah. Cari praktis optometri terdekat untuk memeriksa mata anda.

      Delete
  81. Assalam. Dr. Saya berumur 20 . saya menghidapi penyakit mata malas dari lahir yang disebabkan oleh katarak mata. Adakah masih ada harapan untuk saya membaikpulih mata saya supaya saya tidak lagi berasa tidak yakin apabila berhadapan dengan seseorang/masyarakat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Boleh cuba. Sila hubungi saya di Optometrist Visioncare, NO 5, JALAN DWITASIK, BANDAR SERI PERMAISURI, BANDAR TUN RAZAK, CHERAS, KUALA LUMPUR.

      Delete
  82. Assalamukaikum dr. saya ada masalah mata malas dan power saya dah sampai 600.umur saya sekarang 22 tahun . Ada rawatan yang bole memulihkan mata saya tak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Boleh cuba rawat mata malas. Sila hubungi saya di Optometrist Visioncare, NO 5, JALAN DWITASIK, BANDAR SERI PERMAISURI, BANDAR TUN RAZAK, CHERAS, KUALA LUMPUR.

      Delete
  83. Assalamualaikum Dr.

    Saya nak tanya mata saya rabun kedua-dua belah. Saya menggunakan contact lens untuk urusan seharian. Walau bagaimanapun saya kerap memakai hanya sebelah contact lens kerana sebelah kanan rasa tidak selesa apabila dipakai.

    Akhir-akhir ini saya dapati mata kanan saya sedikit juling walau pun tidak ketara (saya perasan di dalam gambar pasport). Adakah ini dinamakan mata malas? Adakah dengan memakai spek mata yang mempunyai power yang betul mata kanan saya itu dapat dibetulkan?

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      mata yang tidak dibetulkan rabun boleh mengalami mata malas dengan cepat nak menyebabkan juling. Sila dapatkan rawatan segera. Boleh hubungi saya diSALAMULLAH

      Boleh cuba. Sila hubungi saya di Optometrist Visioncare, NO 5, JALAN DWITASIK, BANDAR SERI PERMAISURI, BANDAR TUN RAZAK, CHERAS, KUALA LUMPUR.

      Delete
  84. Aslkum Dr...sy mempunyai anak yg berumur 1 thun..dri baby lg doc dah sahkan ank sya mngalami msalah cataract..so skarg nie dh buat operation untuk buang cataracts 2..tp mslahnye..ank sya mengalami juling...adakah mata ank saya akn kembali normal dan x juling sekiranya saya membuat operation implant lens dlm mse tedekat nie..dan adakah ank saya perlu memakai spek mata ble dh buat oprtion nie...harap DR dpt membantu sy..TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Anak yg dah buang katarak tu perlu terus dirawat sama ada dgn kanta sentuh atau cermin mata. Berlengah boleh menyebabkan nya juling. Jika puan buat implant sekarang anak masih perlu buat terapi penglihatan untuk memulih visionnya. sekiranya dia respon baik mungkin juling akan hilang sedikit bukan secara total.

      Delete
  85. Assalammualaikum Doc,

    Sy mempunyai seorg anak berusia 2 thn 7 bulan,sejak kebelakangan ni sy perhatikan setiap kali ank sy menonton tv dia akan mengecilkan kedua-dua matanya sama seperti org yg rabun menonton tv tanpa memakai cermin mata rabun.Untuk makluman Doc, sy juga rabun sejak berusia 12 thn.Adakah ank sy juga mempunyai masalah yg sama sprti sy iaitu rabun memandang kan usia ank sy bru 2 thn lebih.Atau mempunyai masalah lain yg serious? Apa yg perlu sy lakukan ,Sy khuatir jika ank sy manghidapi penyakit serious.Mohon pencerahan Doc,sy berharap Doc dpt membantu sy.

    Terima Kasih Doc

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Rabun boleh berpunca dari faktor keturunan atau sekitaran. Sekarang ini kerabunan sudah mula berlaku sejak dari bayi lagi. Boleh bawa check mata anak untuk mengetahui power matanya. Boleh hubungi saya di SALAMULLAH

      Boleh cuba. Sila hubungi saya di Optometrist Visioncare, NO 5, JALAN DWITASIK, BANDAR SERI PERMAISURI, BANDAR TUN RAZAK, CHERAS, KUALA LUMPUR.

      Delete
  86. assalamualaikum dr.
    saya berusia 20 tahun dan saya mengalami rabun yang agak teruk pada sebelah kiri. mata kiri saya yang rabun juga semakin hari semakin kerap juling. apabila saya mahu focus pada sesuatu yang jauh mata saya akan juling, mata itu akan dengan sendiri nya bergerak ke tepi (juling) bagaimana saya ingin merawat masalah mata saya? boleh dirawat ke dr?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Masih boleh cuba. Sila hubungi saya di Optometrist Visioncare, NO 5, JALAN DWITASIK, BANDAR SERI PERMAISURI, BANDAR TUN RAZAK, CHERAS, KUALA LUMPUR. Tel 03-91744024

      Delete
  87. Slm dr. Umur sy 20 tahun dan sy baru tahu mata kiri sy adalah lazy eye(power plus).mata kanan sy rabun jauh 250(power minus).
    1)rawatan apa yg paling sesuai dgn umur sy skrg??kalau dibiarkan tanpa rawatan adakah akn efect mata kanan sy??
    2)kalau sy nk pakai lense adakah sy boleh pakai juga pada mata kiri sy??
    3)kalau sy jarang pakai spek adakah akn beri kesan pada mata sy??adakah mata kanan sy juga akn jd lazy eye?
    4)kalau sy nk buat rawatan laser di klinik swasta brp kos untuk pulih kn rabun mata knn sy?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      1. Rabun perlu dibetulkan secara optimum
      2.Ya
      3. Mata kanan tidak akan jadi lazy eye. Memakai cermin mata agak sukar sbb perbedaan dalam kuasa
      4. Kos sekitar RM 2-3 ribu tetapi untuk kes anda saya berpendapat ini sangat tinggi risikonya memandangkan anda ada hanya satu mata yg reliable. Saya boleh bantu saudari. Sila hubungi saya di Optometrist Visioncare, NO 5, JALAN DWITASIK, BANDAR SERI PERMAISURI, BANDAR TUN RAZAK, CHERAS, KUALA LUMPUR.Tel 03-91744024

      Delete
  88. Assalamualaikum,
    Prof Madya Dr Haliza.
    Saya Khairun Nisa binti Md Isa. Pelajar Fakulti Pengajian Islam, UKM Bangi. Saya berumur 21 Tahun.
    Saya ada terbaca artikel prof mengenai " Mata Malas dan Terapi Penglihatan" di blog dr sendiri.
    Saya sebenarnya mempunya rabun yang teruk. Power mata saya sebelah kanan 500+ dan sebelah kiri 175+..
    Saya dapat tahu mata kanan saya rabun pada usia 13 tahun..pada masa itu. mata kanan saya hanya 200 dan mata kiri 50.

    Saya kerap pening kepala yang teruk sangat. dan kadang-kadang itu bila saya berdiri saya rasa nak pitam dan pandangan saya kabur seketika. Mata kanan saya mengalami lazy eye. dan mata kanan saya juga boleh dikatakan sedikit juling. sahabat saya mengatakan mata kanan saya juling air.

    Bagaimana untuk saya mendapat rawatan yang teliti kerana boleh dikatakan setiap tahun power mata saya akan naik. silau saya juga semakin tinggi.

    saya harap dr dapat membantu saya dan memberi langkah seterusnya untuk saya lakukan..
    Terima Kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Saya boleh bantu saudari. Sila hubungi saya di Optometrist Visioncare, NO 5, JALAN DWITASIK, BANDAR SERI PERMAISURI, BANDAR TUN RAZAK, CHERAS, KUALA LUMPUR. No Tel 03-91744024

      Delete
  89. Assalamualaikum dr.apakah pesakit ocular myasthenis gravis(MG) boleh melakukan pembedahan mata(ptosis)? Selepas 5 bulan ptosis surgery, saya disahkan positif MG. adakah saya boleh melakukan surgery lagi sbb surgery yg pertama xbrjaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Mungkin MG tersebut adalah punca kepada ptosis anda. Boleh dilakukan semula tetapi saya berpendapat harus memastikan ptosis adalah sama untuk beberapa bulan sebelum surgeri dilangsungkan.

      Delete
  90. saya check mata saya ada rabun. 500 sebelah kanan 400 sebelh kiri. tetapi, yg peliknya penglihatan saya lebih jelas berbanding penglihatan rakan saya yg rabun nya 300. saya sering mengalami sakit kepala di bahagian belakang mata. rasa sakit seolah ada yg menekan mata saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Power tak menentukan ketajaman penglihatan. Sakit kepala dibelakang mata harus diperiksa lebih mendalam. Jika berminat boleh hubungi D OPTOMETRIST di Bandar Tasik Permaisuri 03 - 91744024 di Cheras (depan HUKM) untuk temujanji dengan saya

      Delete
  91. Assalammualaikum..
    Saya ade seorang ank berumur 5tahun lebih.. sy dapat tau ank saya ade masalah penglihatan setelah cikgu tadika dia mmberitahu bahwa didalam kelas ank sy tidak dpt menumpukan perhatian pd pelajaran.. sering baca buku dekat kewajahnya dan ank sy ade mengadu dia xnmpk jelas ape yg ditulis di white board..
    sy bawa ank sy pergi cek mata dan mmg ada rabun dan sy agak terperanjat bila dokter mengatakan power sebelah kanan 200 dan sebelah kiri 400++
    Dokter sarankan sy utk bertemu pakar sblm mmbuat cermin mata kerana umur ank sy yg terlalu muda iaitu 5tahun lebih..
    Selalunya apakah rawatan yg akan diberikan utk kes spt ank sy

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu disahkan powernya menggunakan drops dan juga untuk melihat sekiranya terdapat lazy eyes yang memerlukan rawatan lanjut.

      Delete
  92. Assalsmuslsikum doctor,
    Sy memang rabun jauh sejak usia 12tahun. Tetapi sy memakai contact lense sejak usia 14 tahun dan sekarang berusia 28tahun.
    Sy baru buat eye test utk buat spec baru sb spec lame patah dan sy hanya pakai spec kadsng kadang utk tengok tv dirumsh jika mata dah terlalu letih.
    Sy diberitahu anak mata kiri sy mempunyai bentuk yg berbeza dimana ia keligatan seperti 3segi manakala anak mata kanan bulat normal.
    Tetapi tahap rabun mata kiri sy berkurang drpd -3.25 kepada -2.75 dan silau dari -1.75 kepada 0. Mata kanan kekal -3.25 dan silau berkurang dr -1.50 kplda -0.25. Adakah kelainan bentuk pd anak mata kiri sy mendatangkan bahaya atau boleh memudaratkan sy?-abbymarsella@gmail.com-

    ReplyDelete
  93. Salam dr... sy berumur 23 thn

    Sya m galami mls yg teruk sa umur 22... sy tahu sebb knpa mTa sblh kanan xbwrfungsi dgn baik disebbkn pencahayaan yg diterima oleh image dlm mata mempunyai parut.. masa sy berumur 14thn saya sdh berjumpa dr... yg dr
    Mampu cuma mematikan kuman yg menybbkn berlakunya parut
    Namun usia kini sy mengalmi mata kanan yg sgt skit
    . Berdenyut..
    Dan mata lana sy sgt skit
    Mcm sy skit mata.

    ReplyDelete
  94. Salam dr... sy berumur 23 thn

    Sya m galami mls yg teruk sa umur 22... sy tahu sebb knpa mTa sblh kanan xbwrfungsi dgn baik disebbkn pencahayaan yg diterima oleh image dlm mata mempunyai parut.. masa sy berumur 14thn saya sdh berjumpa dr... yg dr
    Mampu cuma mematikan kuman yg menybbkn berlakunya parut
    Namun usia kini sy mengalmi mata kanan yg sgt skit
    . Berdenyut..
    Dan mata lana sy sgt skit
    Mcm sy skit mata.

    ReplyDelete
  95. Assalamualaikum. Saya berumur 24 tahun, saya mengalami lazy eye sebelah kanan iaitu kelopak mata saya tidak membuka dgn seppenuhnya. Apabila saya mengunyah, kelopak mata tu turun naik ikut rentak kunyahan. Persoalannya, apa punca lazy eye saya dan bagaimana saya nak mengatasinya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Ini adalah kes ptosis bukan lazy eyes. Puncanya adalah saraf dan otot kelopak mata yang tidak kuat. Jika berminat boleh hubungi D OPTOMETRIST di Bandar Tasik Permaisuri 03 - 91744024 di Cheras (depan HUKM) untuk temujanji dengan saya

      Delete
  96. Assalamualaikum Dr, ada Lazy eyes membuatkan kita kurang fokus, terutamanya ketika mencari maklumat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Lazy eyes menyebabkan kabur penglihatan walaupun kita dapat fokus baik.

      Delete
  97. assalammualaikum dr, saya dilahirkan dengan mata sepet sebelah dan apabila geraham melakukan gerakan, mata akan bergerak mngikut rentak, masa saya kecil ade berjumpa dengan pakar mata, pakar mata cakap urat mata saya bersambung dengan urat pipi, jadi adakah saya yang berumur 24 tahun ini bleh melakukan sebarang rawatan untuk normal?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Untuk mpengesahan perlu check mata dulu. Jika berminat boleh hubungi D OPTOMETRIST di Bandar Tasik Permaisuri 03 - 91744024 di Cheras (depan HUKM) untuk temujanji dengan saya

      Delete
  98. DOKTOR,

    Anak saya berusia 7 tahun dan ada gejala lazy eye..telah di kesan semasa berusia 7 tahun dan sekarang menggunakan cermin mata..juga pemeriksaan berkala dengan doktor pakar..hasil daripada pemeriksaan berkala dan penggunaan cermin mata, doktor dapati tiada perubahan pada mata anak saya..tidak bertamabah baik dan tidak juga bertambah teruk..masih dalam 400degree. soalan saya ialah:

    1) 1 minggu yg lepas ada promosi yg telah dibuat oleh kedai optical dari KL. ianya 1 terapi menggunakan sebuah machine @ alat selama 5 minit. saya tidak pasti apa nama alat tersebut dan berharga RM2480 dan warranty seumur hidup. nama optical tersebut ialah FENG YI REALTY (M) SDN BHD. beralamat di metro prima kepong, kuala lumpur. soalan saya, adakah alat tersebut amat membantu dalam masalah lazy eye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Alat tersebut adalah stimulasi untuk membantu terapi. Perlu periksa dahulu tahap lazy eyes. Tidak semuanya boleh dirawat dengan kaedah sebegini.

      Delete
  99. Anak saya berusia 7 tahun dan ada gejala lazy eye..telah di kesan semasa berusia 7 tahun dan sekarang menggunakan cermin mata..juga pemeriksaan berkala dengan doktor pakar..hasil daripada pemeriksaan berkala dan penggunaan cermin mata, doktor dapati tiada perubahan pada mata anak saya..tidak bertamabah baik dan tidak juga bertambah teruk..masih dalam 400degree. soalan saya ialah:

    1) 1 minggu yg lepas ada promosi yg telah dibuat oleh kedai optical dari KL. ianya 1 terapi menggunakan sebuah machine @ alat selama 5 minit. saya tidak pasti apa nama alat tersebut dan berharga RM2480 dan warranty seumur hidup. nama optical tersebut ialah FENG YI REALTY (M) SDN BHD. beralamat di metro prima kepong, kuala lumpur. soalan saya, adakah alat tersebut amat membantu dalam masalah lazy eye?

    ReplyDelete
  100. doktor saya hapida mengalami masalah mata sebelah kiri ssah berkedip dan muka jadi senget apa kh sebabnya..

    ReplyDelete
  101. Assalamualaikum,
    Anak saya berusia 14 tahun mengadu mengalami masalah penglihatqn. Bila membuat pemerilsaan di kedai cermin mata didapati anak saya mempunyai masalah kanta mata yang berubah2 fokus di kedua2 belah mata. Adakah rawatan yang sesuai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      masalah kanta yanjg berubah ubah? Accommodation infacility ke? Perlu terapi latihan mata sahaja.

      Delete
  102. Salam Prof,

    Anak saya berusia 1tahun 8bulan. Kami dapati matanya juling kalau dia pandang ke kiri/kanan dan lirik mata salah satunya tak akan ikut sama. tapi, bukan setiap masa ianya berlaku. Dan kadang2 saya perasan kalau mata dia lari, dia akan pegang mata dia seolah dia dapat rasa bebola mata dia tak ikut sekali. Soalan saya, adakah ini juga dikategorikan juling? Adakah ada rawatan atau pemulihan untuk ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH..maaf lambat respon

      Masalah juling pada kanak kanak dibawah usia 4 tahun perlu dipantau dahulu. bayi kecil biasanya mempunyai otot mata yang aktif. Jika anda rasa julingnya semakin teruk harus bawa berjumoa dengan pakar mata.

      Delete
  103. Salam prof
    Sye mengalami mata juling sblah kiri..brpa kos rawatan prof ambil..

    ReplyDelete
  104. Salam prof:)
    Saya anisah berumur 27 yrs..Mengalami masalah hypertropia.rabun jauh yang powernya tak balance dengan sebelah mata.Astig juga begitu tinggi.Adakah sya masih berpeluang untuk mengambil apa2 rawatan?

    ReplyDelete
  105. Salam prof,
    Anak saya telah disahkan doc hari ini mengalami mata malas sblh kanan disebabkan kecacatan di bahagian urat mata sejak lahir, visual acuity right 1/60 & left 6/9. Appointment dgn doc pakar 21May nanti.. Adakah mata anak saya dapat dipulihkan? Menurut doc yg memeriksa td, tiada peluang untuk sembuh sbb ia adalah kecacatan semasa lahir.. Saya hanya menyedari masalah matanya hanya slps dia memasuki alam persekolahan.. Sekarang umurnya 8 tahun. Harap prof dpt membantu..

    ReplyDelete