Pages

Friday, January 18, 2013


RAWAT RABUN JANGAN LENGAH

Ambliopia

Ramai ibubapa yang khuatir untuk merawat rabun mata anak mereka setelah diberitahu tentang ralat refraksi yang dialami anak mereka. Alasan yang selalu didengar adalah...”biarlah dulu...dia masih kecil”, ”apa pulak pandangan orang kalau budak sekecil ini sudah memakai cermin mata” dan ”mungkin ini akan jadi baik sendiri kiranya di biarkan begitu sahaja”.

Ada juga mitos yang mengatakan sekiranya rawatan rabun diberikan terlalu awal akan menyebabkan kuasa mata tinggi dan mata jadi bertambah rosak.

Ambliopia berasal dari bahasa Greek yang bermaksud ‘dulled vision’. Ambliopia dikenali di kalangan masyarakat sebagai ‘mata malas’ ataupun lazy eyes.   Ianya merupakan suatu keadaan di mana tahap penglihatan adalah kurang dari normal tanpa ada sebarang kerosakan nyata pada mata.  Keadaan ini tidak boleh dibaiki hanya dengan pemakaian cermin mata ataupun kanta sentuh. Ianya memerlukan terapi ortoptik untuk mengembalikan penglihatan ke tahap normal.

Ambliopia adalah satu keadaan mata di mana mata tidak mencapai tahap penglihatan optimum meskipun kuasa refraksi mata telah dibetulkan. Penyebab bagi mata malas  adalah rabun yang tidak dibetulkan untuk satu tempoh hingga menyebabkan mata sudah malas untuk melihat imej dengan tajam. Kejadian seperti kejulingan (strabismus) boleh disebabkan oleh rabun yang tidak dibetulkan sehinggakan mata tersebut terarah pada paksi lain. Bagi kanak-kanak yang berumur kurang dari 3 tahun dan mempunyai kejulingan, ambliopia boleh terjadi dalam masa beberapa minggu sahaja. Sekiranya ianya dibiarkan kanak-kanak ini akan kekal juling dan mata juling akan menjadi malas dan tidak dapat dirawat lagi. Faktor penyebab lain adalah keadaan anisometropia di mana kuasa mata adalah berbeza antara dua mata. Mata yang rabun teruk akan menjadi ambliopik. Ambliopia juga boleh terjadi pada kanak-kanak yang mengalami katarak kongenital atau katarak traumatik dan kebiassannya lebih tinggi risikonya jika berlaku pada satu mata. Ambliopia tidak boleh dibaiki hanya dengan memakai cermin mata atau kanta sentuh sahaja tetapi mereka memerlukan terapi ortoptik intensif. Terapi ortoptik adalah terapi insentif yang membabitkan banyak latihan mata seperti memfokus untuk melihat objek kecik seperti memasukkan benang dalam jarum. Faktor-faktor lain yang boleh menyebab ambliopia adalah seperti mata ptosis (kelopak mata yang layu), berlaku halangan seperti parut dan kelegapan di media mata.

Masalah ambliopia sukar dikesan oleh ibubapa sendiri. Adakalanya kanak-kanak itu sendiri tidak tahu untuk melapor kekaburan kerana mereka sendiri tidak pernah dapat melihat dengan baik sebelum ini untuk membezakan antara terang dan kabur. Sekiranya kanak-kanak itu masih mempunyai satu mata yang baik, kanak-kanak tersebut akan menggunakan mata yang baik untuk melihat dan tidak akan melaporkan kekaburan penglihatan.

Ambliopia boleh berlaku pada satu mata (unilateral) ataupun kedua-dua mata (bilateral). Ambliopia unilateral berlaku apabila salah satu mata mempunyai ralat refraksi yang besar manakala mata yang satu lagi adalah normal ataupun mempunyai ralat refraksi yang kecil. Ini akan menyebabkan mata yang lebih baik (iaitu yang normal atau ralat refraksi yang lebih kecil) befungsi secara aktif manakala mata yang lemah akan malas untuk berfungsi. Sekiranya keadaan ini dibiarkan berlanjutan, lama-kelamaan mata yang lemah terus menjadi malas meskipun setelah dibaiki rabunnya dengan cermin mata.
                  
Adakalanya kedua-dua mata (ambliopia bilateral) mempunyai ralat refraksi yang besar dan tidak dibetulkan untuk tempoh yang lama. Akibatnya penglihatan masih rabun meskipun setelah dibetulkan dengan cermin mata.

Masalah ambliopia dapat di kesan hanya melalui pemeriksaan mata oleh Optometris. Setiap kanak-kanak perlu berjumpa Optometris sebelum berumur 7 tahun untuk pemeriksaan penglihatan yang komprehensif. Hanya dengan pemeriksaan mata yang rapi, ambliopia dapat dikesan dan  dirawat segera. Terapi ortoptik yang insentif perlu dijalankan dengan segera untuk merawat keadaan ini. Ambliopia boleh menyebabkan  penurunan tahap penglihatan yang ketara dan boleh menganggu prestasi pelajaran kanak-kanak. Tahap penglihatan yang rendah boleh mengganggu kebolehan kanak-kanak untuk melihat dengan baik huruf tulisan di papan hitam ataupun membaca buku. Sekiranya masalah ini berlanjutan kanak-kanak akan terus hilang minat dan tumpuan terhadap pelajaran. Di sini letaknya kepentingan untuk pemeriksaan mata kanak-kanak sebelum melangkah ke alam persekolahan.

Mata ambliopik ini boleh dirangsang kembali dengan menjalani terapi intensif seperti pengatupan total. Adalah penting kedua-dua mata diperiksa dengan sempurna oleh Optometris bertauliah bagi memperbaiki ralat refraksi pada kedua-dua mata sama ada dengan cermin mata ataupun kanta sentuh. Bagi ambliopik unilateral kebiasaannya mata yang lebih baik akan di tutup dengan pengatup berpelekat, pengatup plastik ataupun kanta sentuh legap. Secara tidak langsung kanak-kanak perlu menggunakan mata yang lemah untuk melihat. Ketika rawatan tersebut dijalankan kanak-kanak biasanya akan di bimbing untuk melakukan kerja dekat seperti mewarnakan objek-objek kecil, menyambung titik-titik (join the dots) dan aktiviti seperti memasukkan benang dalam manik. Kerja-kerja yang dilakukan bergantung pada tahap penglihatan pada mata yang lemah. Kerja-kerja yang lebih rumit akan diberikan setelah kanak-kanak menunjukkan kemajuan. Tempoh mata dikatup bergantung pada darjah keterukan ambliopia dan biasanya adalah bagi tempoh 2 hingga 4 jam sehari setiap hari. Kebiasaannya ketika aktiviti terapi dijalankan, kanak-kanak dinasihatkan berada dibawah pengawasan ibubapa dan berada dalam lingkungan rumah.

Biasanya terapi intensif mempunyai prognosis yang lebih baik sekiranya dijalankan pada kanak-kanak yang berumur kurang dari 7 tahun. Walaubagaimanapun terapi masih boleh dicuba keatas kanak–kanak yang berumur kurang dari 12 tahun. Setelah melepasi tempoh kritikal ini, kebarangkalian untuk mendapatkan penglihatan yang normal adalah tipis. Dalam kes yang melibatkan kejulingan, surgeri untuk meluruskan mata perlu dilakukan dahulu.

Sekiranya terapi ortoptik dijalankan dengan intensif dan teratur, peningkatan tahap penglihatan boleh dilihat dalam tempoh 1 – 2 bulan.. Terapi ortoptik perlu dijalankan setiap hari sengga tahap penglihataan terbaik dicapai. Apabila tahap penglihatan terbaik sudah tercapai, terapi ini dilanjutkan selama beberapa bulan sebelum dihentikan perlahan-perlahan untuk mengelakkan ambliopia kembali terjadi.

Sekiranya masalah ambliopia ini tidak dikesan dan dirawat awal, ianya boleh  mengakibatkan rabun penglihatan yang kekal dan juga boleh mengganggu persepsi kedalaman (stereopsis). Adalah wajar untuk membawa anak-anak anda menjalani pemeriksaan mata sekurang kurangnya setahun sekali. Sekiranya anak anda sudahpun bercermin mata, pemeriksaan penglihatan masih perlu diulangi sebaik-baiknya setiap 6 bulan atau lebih kerap lagi.

Perlu diingatkan pada ibubapa bahawa tahap penglihatan yang baik (sekurang-kurangnya 6/9) diperlukan sebagai syarat untuk mendapatkan lesen memandu apabila meningkat dewasa nanti. Masalah ambliopia yang tidak dirawat sebelum usia 12 tahun akan menyebabkan masalah rabun kekal. Sekiranya ini berlaku pada anak anda, dia mungkin akan menyekat peluangnya untuk memiliki lesen memandu yang sah apabila dewasa kelak.
Kanak-kanak ambliopia sedang menjalani 
latihan ortoptik untuk melatih mata yang lemah. 
Mata yang lebih baik ditutup dengan pengatup 
berpelekat. Ambliopia boleh dirawat dengan 
mengadakan latihan intensif ortoptik sebelum 
kanak-kanak mencecah umur 12 tahun.
Pemeriksaan mata ke atas kanak-kanak perlu 
dilakukan sebelum umur 7 tahun untuk mengesan 
dan membetulkan sebarang kesalahan refraksi jika ada.
Penglihatan bayi boleh  bertambah baik 
dengan pemakaian kanta sentuh. 
Bagi kanak-kanak yang tidak komplian 
terhadap pemakaian cermin mata, kanta sentuh 
adalah alternatif terbaik.

Prof Madya Dr Haliza Abdul Mutalib
Pakar Optometris & Profesor Madya
Program Optometri & Sains Penglihatan, FSK
Universiti Kebangsaan Malaysia

No comments:

Post a Comment