Pages

Sunday, June 3, 2012

MAKLUMAT AM
SEGMEN KENALI MATA ANDA 2

RAWATAN MATA RABUN

1. Memakai cermin mata
 
2. Memakai Kanta Lekap @ Kanta Sentuh
  
3. Rawatan lain:
    
    a. Pembedahan refrakatif seperti LASIK 
        (Hanya untuk mereka yang berumur 18 tahun ke atas)

    b. Orthokeratology
        (Pembentukan kornea menggunakan kanta sentuh khas)
Kanta Ortho K atas kornea
 
Permukaan kornea diubah bentuk

RABUN MATA

RABUN antara masalah penglihatan yang paling biasa berlaku kepada semua peringkat umur dalam masyarakat. Kini, masalah rabun juga sering dialami kanak-kanak sebelum tibanya usia persekolahan lagi. Pun begitu, tidak perlu bimbang kerana terdapat banyak cara yang boleh dilakukan untuk membantu memperbaiki tahap penglihatan.
Jenis rabun
Terdapat dua jenis masalah rabun iaitu rabun jauh dan rabun dekat. Rabun jauh ialah keadaan di mana seseorang tidak dapat melihat objek yang jauh dengan jelas, tetapi dapat melihat objek dekat dengan jelas.
Perkara sebaliknya berlaku pada individu yang mengalami rabun dekat iaitu objek yang dekat kelihatan kabur, tetapi objek jauh pula boleh dilihat dengan jelas. Beberapa gejala kanak- kanak yang mengalami rabun jauh dapat dikesan dengan mudah.
Selalunya mereka akan membaca buku pada jarak dekat dan apabila melihat objek yang jauh, seperti televisyen, mereka akan mengecilkan kedua-dua mata supaya objek itu kelihatan lebih jelas.
Punca Rabun Jauh
Setakat ini, tiada teori tepat mengenai punca berlakunya rabun jauh. Bagaimanapun, faktor keturunan mempunyai pengaruh terhadap berlakunya rabun jauh.
  • Kemungkinan seorang anak yang ibu bapanya menghidap rabun jauh    untuk mengalami masalah sama ialah 40 peratus.
  • Ada teori mengatakan, rabun jauh berlaku jika seseorang gemar membaca pada jarak dekat.
  • Sesetengah pakar lain pula mengatakan, kerana rabun jauhlah seseorang itu membaca pada jarak dekat.
  • Rabun jauh bukan sejenis kecacatan. Sebenarnya struktur mata orang yang rabun jauh adalah normal.
  • Apa yang berlaku ialah, biji mata mereka lebih besar dan panjang berbanding orang yang tidak rabun.
  • Imej yang masuk ke dalam mata tidak dapat difokus dengan tepat ke atas retina, tetapi terfokus pada kedudukan di depan retina.
  • Situasi ini dapat diumpamakan dengan perbezaan manusia berambut lurus dan berambut kerinting, ada yang bercermin mata dan ada yang tidak bercermin mata.
  • Tahap kerabunan tidak bertukar atau bertambah akibat cermin mata selalu dipakai.
  • Sebenarnya, sama ada cermin mata dipakai atau tidak, tahap kerabunan akan meningkat setiap enam bulan di mana kuasa cermin mata harus ditukar.
  • Ini satu proses semula jadi yang dialami individu yang rabun. Penambahan tahap kerabunan berlaku sehinggalah individu berkenaan mencapai usia dewasa iaitu apabila meningkat umur 18 hingga 25 tahun.
  • Oleh itu, adalah penting memastikan kanak-kanak rabun memakai cermin mata untuk memberi keselesaan dan menentukan mereka dapat melihat sejelas mungkin di sekolah.
  • Faktor pemakanan tertentu memainkan peranan dalam tahap kesihatan mata. Tidak dapat dinafikan, vitamin A diperlukan dalam proses biokimia di dalam retina mata.
  • Namun, ini tidak bererti vitamin A dapat mengubat kerabunan, seperti mana dilakukan kebanyakan ibu yang memberi anak mereka makan sayur lobak merah dengan harapan masalah kerabunan itu akan hilang. Ini merupakan satu usaha yang tidak memberi manfaat.
Rabun dekat
Apabila seseorang itu rabun dekat, otot mata mereka harus bekerja kuat untuk memfokuskan objek ke atas retina.
Jika usaha ini terlalu kuat, akan terjadi tanda seperti kekaburan, sakit di atas kening dan mata yang selalu letih dan berair, terutama selepas membuat kerja yang menggunakan penglihatan dekat seperti menjahit dan membaca.
Kanak-kanak yang rabun dekat berkemungkinan mempunyai daya tumpuan yang singkat. Mereka juga mungkin menjadi juling.
Apakah kaitan di antara rabun dekat dan presbiopia? Mereka yang bermasalah rabun dekat atau hiperopia menghidapi presbiopia pada umur lebih muda iaitu sebelum 40 tahun berbanding mereka yang tiada masalah ini.
Seperti rabun jauh, rabun dekat juga dapat dirawat dengan memakai cermin mata atau kanta lekap.
Kadang kala, sebilangan kanak-kanak yang menghidap rabun dekat dapat memulihkan masalah kejulingan mata selepas memakai cermin mata.

JIKA RABUN MATA TIDAK DI RAWAT, ANDA MUNGKIN AKAN MENGALAMI:

   1. Kecacatan Penglihatan yang akan menyebabkan masalah pembelajaran
       untuk kanak-kanak
   2. Tahap rabun mata akan terus meningkat
   3. Terjadinya Mata Malas ( amblyopia)
.....bersambung  ke segmen 3

250 comments:

  1. salam Dr..
    saya dah lama pakai cermin mata..dari darjah 3 lagi..
    dah sekarang saya ingin membuat pemeriksaan terhadap mata saya kerana power cermin mata hampir cecah 1000..
    saya risau jika ada masalah pada mata saya dikemudian hari..
    jika saya pergi ke pusat2 pemeriksaan mata, apa yang akan dilakukan..??harap Dr dapat bantu saya..
    terima kasih

    double29lynn@gmail.com

    ReplyDelete
  2. SALAMULLAH

    Perkara utama yang akan dilakukan selain dari mendapatkan ralat refraksi yang optimum adalah memeriksa di bahagian belakang mata iaitu fundus. Pemeriksaan ini penting kerana mata yang mempunyai kuasa miopia yang tinggi mempunyai risiko Retinal detachment ataupun Penanggalan Retina. Anak mata mungkin akan di besarkan (dilate) dengan ubat titis dan lain lain ujian seperti tekanan dalam mata juga akan dilakukan.

    Tanda utama bagi mereka yang berkuasa tinggi yang harus di ambil perhatian adalah jika terdapat apungan hitam dalam kuantiti yang banyak dan saiz yang besar dan juga cahaya kilat berlaku dalam mata. Ini merupakan tanda bagi retinal detachment. Jangan panik. Baring dan minta di hantar ke bahagian kecemasan hospital. Sekiranya tanda tanda ringan sahaja berlaku, pemantauan doktor mata amat perlu sebagai langkah berjaga jaga.

    ReplyDelete
  3. salam DR

    perlukah saya mengunakan cermin mata , tahap kerabunan mata sya adalah rabun jauh . Di sekolah,saya duduk di belakang sekali dan mata saya tidak jelas ketika menulis apa yang ditulis oleh cikgu yang mengajar . Soalan saya sekarang , jika saya mengunakan cermin mata , adakah ianya akan menjejaskan mata saya dan berapakah power yang ditambah selepas 6 bulan ? saya mengunakannya jika menulis apa yang tercatat di papan tulis sahaja , dan di rumah saya tidak mengunakannya . .

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Sekiranya anda ada rabun jauh pada usia muda, anda harus pakai cermin mata untuk merawat kerabunan. Jika tidak mata yang stres akan menyebabkan rabun makin teruk. Dari hasil kajian didapati kuasa mata boleh bertambah sebanyak 0.23D setiap tahun dan ini berlaku mengikut fator genetik dan persekitaran. Harus menggunakannya setiap masa kerana dengan tidak memakai cermin mata tidak boleh menyebabkan mata kurang rabun malah lebih tinggi rabunnya nanti.

      Delete
  4. as salam doktor. t kasih, entry yg sgt menarik. saya ada pertanyaan.sy seorang pelajar uni, sejak dri ting 5 lagi saya ada masalah untuk melihat tulisan guru dan slide di depan. semua tulisan pecah dan kabur. baru2 ni saya ada cek. tahap rabun mata kiri sy -0.75 dan kanan -0.55. silau pula 0.25 untuk dua. perlukah sy memakai cermin mata. mohon pencerahan segera. tq :)

    ReplyDelete
  5. SALAMULLAH

    Ya sekiranya anda masih "banyak" menggunakan mata untuk belajar. Sekiranya tidak dipakai ada kemungkinan kuasa rabun tersebut akan meningkat dengan cepat. Ataupun anda akan kerap mengalami sakit kepala akibat mata menjadi letih untuk membetulkan ralat fokus,

    ReplyDelete
  6. Salam doktor....saya ade masaalah rabun jauh..jika saya tidak memakai spek mata adakah rabun sya akan bertmbah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Bergantung pada umur. Sekiranya sudah dewasa kebarangkalian untuk naik tidak secepat kanak kanak. Namun rabun boleh menjadi lebih teruk sekiranya tak memakai cermin mata

      Delete
  7. Assalammualaikum Dr.

    Tahniah atas kewujudan blog ini. very helpful info. My eldest aged 11, girl, power 450 dan 2nd boy, aged 9, power 400 & silau 220. baru saja buat spek baru. every year mmg saya tukar spek mereka dan is it normal kalau power tu increase about 100 - 150 utk age mereka? Terima kasih banyak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Tahniah juga kerana telah manjadi ibubapa yang sangat prihatin terhadap penjagaan mata anak anak. Kebiasaannya penambahan lebih dari 150 boleh disyaki mengalami pathological problems.

      Delete
    2. Salam PROF, sy nk tnya..sy mi brumur 25 tahun..dan seorang yg mempunyai masalah silau kiri 200, silau kanan sratus lebih, rabun kanan seratus lebih , rabun kiri seratus lebih..saya ada memakai cermi mata, tetapi sy jarang pakai..sy hanya memakai ketika blja dan bwa kereta sahaja..adkh dari sbb sy jarang pakai kacamata..tahap rabun dan silau sy semakin naik?

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Salam Doctor,

    Saya mempunyai rabun jauh disebelah kanan sebanyak 175 dan kiri rabun silau sebanyak 125. Adakah ini perlu untuk saya memakai spek mata?tiadakah rawatan/kaedah lain untuk mengubati rabun ini? dan saya ingin kepastian doktor, jika tidak memakai spek, betul kah power akan makin meningkat? saya berumur 28 tahun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu pakai cermin mata, kuasa mata anda signifikan. Jika tidak pakai spek bertahun lamanya boleh menyebabkan ambliopia atau lazy eyes.

      Delete
  10. Salam doctor,

    Saya berumur 14 thn ..dan power cermin mata saya ingin mencecah 1000 ..apakah yang perlu saya lakukan? Saya takut pada ujian PT3 saya nanti akan terganggu kalau power sudah melebihi 1000

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH
      Power bukanlah ukuran kepada penglihatan yang baik. paling penting tahap penglihatan atau akuiti visual (VA) adalah baik iaitu hampir pada 6/6. Sekiranya VA adalah 6/6 tidak perlu risau power mata.

      Delete
  11. Salam doktor.. smlm sy ade wt check mata dan mata kanan sy 0.25 silau dan mata kiri 0.25 silau dgn rabun. .perlu ke sy pakai cermin mata

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Bergantung pada keperluan anda. Sekiranya diadapati pembetulan silau itu membantu anda melihat dengan lebih terng dan selesa, pemakaian adalah disyorkan. Tambahan juga sekiranya banyak buat kerja komputer dan memandu, adalah lebih baik pakai kerana adakalanya boleh sebabkan mata berair dan sakit kepala.

      Delete
  12. Assalamulaikum... Doktor.. Sye ada buat pemeriksaan mata tempoh hari.. Tahap rabun mata kiri saya 175,, kanan pula 125.. Manakala silau saya 125.. Adakah tahap rabun silau saya sudah teruk..??

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Anda seharusnya sudah memakai kaca mata. Jangan tangguhkan.

      Delete
  13. saya nak Tanya kalau left 0.75/0.25 x 45 adakah perlu pakai cermin mata

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH
      Memakai atau tidak bergantung pada keperluan tugasan si pemakai.

      Delete
  14. Assalam doktor.
    Sy ada masalah rabun jauh sejak mengandung anak pertama 6 tahun lepas dan sehingga sekarang power cermin mata hanya naik 50 dari 100. masalah saya, bila sy guna cermin mata utk rabun jauh, sy tidak boleh menulis dan membaca. tetapi jika menulis tanpa cermin mata juga penglihatan sy kabur. perlukah sy berjumpa pakar utk masalah ini? umur sy tahun ini 32 tahun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Anda mungkin mengalami accommodation insufficiency dan/atau juga convergence insufficiency.. perlu diperiksa lebih lanjut kerana lama kelamaan mata boleh menjadi semakin lemah.

      Delete
  15. Hello doctor, saya baru seja melakukan pemeriksaan mata. Keputusan untuk mata kanan (SPH -2.25) (CYL 0.25) (AX 89) , mata kiri (SPH -2.50). Saya cuma ingin tahu adakah rabun sya ini tinggi? Sebab sya tak tahu cara nak faham result mata ni ��.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anda mempunyai rabun yang sedang tinggi tapi perlu pakai cermin mata. Anda juga mempunyai silau sedikit pada mata kanan.

      Delete
  16. Assalamualaikum

    Mata sy akan berdenyut kuat sebelah kiri serta akan sakit kepala dan tengkuk pada pukul 10 pagi setiap hari. Kadang2 sampai rase pening yg teramat. Sy ade rabun jauh tapi tak pakai cermin mata. Ape puncenye ye prof.? Sebab silau cuace yg tga panas sekarang ke. Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Jika ada rabun dan tidak pakai cermin mata, makan akan strain untuk lihat jelas maka ini boleh menyebabkan saraf terlebih ransang dan menyebabkan sakit kepala. Perlu pakai cermin mata.

      Delete
  17. Assalam doctor..saya ingin bertanya..adakah seorang yg mempunyai masalah astigmatism perlu memakai spek mata setiap masa?dan adakah kesan jika selalu tidak memakainya?terima kasih doo..:)

    ReplyDelete
  18. SALAMULLAH

    Silau boleh menyebabkan sakit kepala. Adalah lebih baik pakai setiap masa terutamanya jika silau adalah tinggi.

    ReplyDelete
  19. Assalam Dr baru-baru ini sy ada buat pemeriksaan mata, keputusannya right (S: 1.00) (C: 0.25)(A: 170) manakala left (S: +5.50)(C: -0.75) (A: 0.25) adakah keputusan memerlukan saya untuk berkaca mata? Sy punya SE kanan +1.00 dan kiri +5.25

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Untuk power seperti ini perlu rawatan kanta lekap. cermin mata tidak berapa sesuai kerana perbezaan kanta terlalu berbeza. Boleh menghubungi saya jika berminat Dstream Optometrist Visioncare, NO 5, JALAN DWITASIK, BANDAR SERI PERMAISURI, BANDAR TUN RAZAK, CHERAS, KUALA LUMPUR.

      Delete
  20. Dr sy nk tnya belah Kiri mata saya -123 kanan hnya -50...perlu ke saya memakai cermin mata

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Jika usia anda masih muda (belajar) terutamanya, anda harus memakai cermin mata jika tidak kuasa mata akan bertambah dengan kadar yang lebih cepat

      Delete
  21. Assalamualaikum dr. Saya nak tanya ada x kaedah untuk kurangkan rabun mata

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Kaedah? Tiada. Kita hanya mampu kawal progresi kuasa mata. Salah satu caranya adalah memakai kanta optikal yang berkualiti tinggi.

      Delete
  22. Doktor, saya mempunyai rabun jauh dan power untuk kedua-dua mata adalah 200+ lebih tetapi saya berasa pelik kerana saya boleh melihat perkataan/objek dari jarak jauh dengan jelas. Bukan kah sepatutnya penglihatan saya akan kabur?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Kuasa 200 tu bermakna pada jarak tertentu sahaja penglihatan menjadi kabur bukanlah maksudnya semua pandangan kabur terus.

      Delete
  23. salam doktor, boleh ke saya jadi buta disebabkan rabun jauh?
    power cermin mata saya semakin meningkat setiap tahun. saya sudah 10 tahun memakainya.
    saya takut kalau terjadi apa2 :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Tidak semestinya boleh jadi buta tetapi harus berwaspada jika terlihat apungan hitam yng besar (floaters) dalam mata atau kilat/cahaya,,,kebutaan boleh disebabkan oleh retina tertanggal/koyak.

      Delete
  24. Salam doktor. Perlukah sy mnggunakan cermin mata jika mnghadapi silau knan dan kiri 50/50. Memandang sya tidak mnghadapi masalah rabun langsung tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Power silau sedikit sahaja. Jika ada keperluan dalam penglihatan boleh dirawat dgn cermin mata.

      Delete
  25. Salam doc..
    Saya berumur 14 thun
    Sy nk tanya..skrg ni saya sering sakit kepala..dan jika saya tgh study dlm class ,,sy mmg xbleh pndang arah luar kls krana mata sy akn sakit/senak..adakah perlu saya mmakai cermin mata dan perlukah saya pegi check dkt pakar optik tntg mata saya ni ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu periksa mata sebelum dapat ditentukan punca kekaburan.

      Delete
  26. SALAM DR...
    saya berumur 31tahun..saya mempunyai masalah rabun dekat pendam dimana saya perlu menggunakan power plus..saya selalu sakit kepala kekadang berdenyut disebelah mata..baru ni saya membuat pemeriksaan mata power saya naik mendapat dr +100 ke +200...saya juga membuat spek lain dengan cermin untuk melihat komputer...apakah punca rabun dekat pendam?boleh terangkan saya secara detail berkenaan ini kerana saya sangat kurang pengetahuan berkenaan ini?..buat pengetahuan dr juga saya bekerja sebagai kerani dimana lebih kurang 9jam menggunakan komputer dan juga melihat dokumen yg agak banyak..adakah ini menjadi faktor kepada masalah mata saya?bagaimana caranya supaya power saya tidak naik banyak?
    Terima Kasih

    ReplyDelete
  27. Salam Doctor, saya mengalami rabun jauh. saya memakai kaca mata ketika membaca.saya ingin bertanya apakah mempunyai kesan kepada mata saya kerana saya memakai kaca mata rabun jauh walaupun saya tidak mengalami rabun dekat? Kemudian,ada yang mengatakan perlu melihat objek jauh setelah membaca pada masa tertentu. Adakah perlu saya melihat dalam keadaan berkaca mata atau tidak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Jika anda ada rabun jauh, pakai cermin mata untuk rabun jauh dan tak perlu buka untuk lihat dekat. Melihat benda jauh semasa tekun melakukan kerja dekat amat digalakkan untuk mengatasi kekejangan akomodasi mata.

      Delete
  28. Assalamualaikum dr. Sy nurul 17 tahun. Pd tahun lepas power spec sy adalah 500+ dan dan pd tahun ini power sy naik mendadak iaitu kini power mata sy 1300++ . Sy sgt risau dgn keadaan ini. Sy bimbang jika mata sy mmpnyai pnykit sperti gloukoma. Apa pandgn dr tntg tahap kerabunan sy ini?

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum dr. Sy nurul 17 tahun. Pd tahun lepas power spec sy adalah 500+ dan dan pd tahun ini power sy naik mendadak iaitu kini power mata sy 1300++ . Sy sgt risau dgn keadaan ini. Sy bimbang jika mata sy mmpnyai pnykit sperti gloukoma. Apa pandgn dr tntg tahap kerabunan sy ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Sekiranya kuasa mata naik lebih 3 steps (150) maka ini dianggap pathological myopia. Perlu periksa di pakar mata hospital untuk diagnosis.

      Delete
  30. Assalamualaikum doktor.. Saya rabun jauh... Pertanyaan saya apakah kesan kalau pakai kaca mata dan berselang seli pakai contact lens.. Adakah power akan bertambah atau ada risiko yg bahaya... Ada x cara untuk kurangkan rabun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Tiada kesan menggunakan cermin mata dan kanta lekap berselang seli. Ianya tidak akan menyebabkan kenaikkan kuasa mata. Buat masa ini tiada cara lagi untuk kurangkan rabun.

      Delete
  31. Asslmkm doktor, sebelom ni saya x pernah check mata..tp semlm saya pergi cek mata didapati saya rabun jauh.. Kanan -1.25 , kiri -2.50 -0.25x135 jadi adakah degree mata saya tinggi dan perlu memakai cermin mata sepenuh masa atau tidak.

    ReplyDelete
  32. Asslmkm doktor, sebelom ni saya x pernah check mata..tp semlm saya pergi cek mata didapati saya rabun jauh.. Kanan -1.25 , kiri -2.50 -0.25x135 jadi adakah degree mata saya tinggi dan perlu memakai cermin mata sepenuh masa atau tidak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Ya perlu pakai sepanjang mata, kuada mata anda adalah sederhana.

      Delete
  33. Asslmkm doktor, sebelom ni saya x pernah check mata..tp semlm saya pergi cek mata didapati saya rabun jauh.. Kanan -1.25 , kiri -2.50 -0.25x135 jadi adakah degree mata saya tinggi dan perlu memakai cermin mata sepenuh masa atau tidak.

    ReplyDelete
  34. As Salam doctor, power mata saya sebelum ini ialah 400R, 350L, but that was 13 years back..last month saya pergi check power mata saya because of my eyesight are not clear. after being checked, the power was increased to 550R. 500L, is it normal?

    ReplyDelete
  35. Salam Dr , power spec saya mencecah 1300+ di sblh kiri dan 1250+ di sblh kanan . Berdasarkan pengetahuan dr , masihkah blh lagi utk saya membuat pembedahan lasik . Terima kasih

    ReplyDelete
  36. Assalam Dr, Anak perempuan saya berumur 1 tahun 7 bulan. Anak saya dilahirkan awal pada kandungan 8 bulan dengan berat 1.5 kg. Masalah sekarang anak saya mengalami rabun dekat. Ada tak cara2 untuk merawatnya & adakah penglihatan anak saya akan kembali normal mengikut pembesaran nya.Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      berapa powr rabun dekat? semua bayi akan ada power rabun dekat dan biasanya kita pantau sahaja jika powernya adalah dalam julat normal. Kebiasaanya power ini akan hilang bila bayi mula meningkat usia.

      Delete
  37. salam doktor,

    saya ada masalah silau ketika memandu samada siang atau malam. mata sangat sensitif kepada cahaya, sehingga mengakibatkan sakit kepala. masa bekerja, kadang2 mata seolah lari fokus sampai penglihatan menjadi kabur. saya melihat objek/tulisan yang jauh kabur dan kembang. adakah ini rabun? jika tidak, apakah punca nya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Besar kemungkinan adalah rabun. Perlu periksa mata dahulu. Jika anda perlu bantuan boleh hubungi D'Optometrist Telefon 03-91744024 Bandar Tasik Permaisuri Cheras. Saya akan cuba bantu anda.

      Delete
  38. Salam doktor sya Nak Tanya.jika sya Ada sea lah kanan sya rabun silau0.25 Dan kiri trdpt rabun 0.25 Dan rabun silau 0.50 perluka sya memakai kaca mata

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Tidak perlu kecuali saudara ada simptom rabun dan sakit kepala bila buat banyak kerja menggunakan mata.

      Delete
  39. Assalamualaikum . Saya berumur 14 tahun . Last saya check mata tahun lepas .. 350+ . Sekarang saya cuba amalkan lobak untuk kurangkan rabun . Adakah akan terdapat perbezaan jika semasa saya amalkan lobak saya memakai semula cermin mata saya? adakah lobak itu akan bantu kurangkan power saya walaupun saya memakai cermin mata power 350 tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Tidak. Pemakanan lobak adalah untuk kesihatan mata dan bukan rabun. Masih perlu memakai cermin mata.Jika anda perlu bantuan boleh hubungi D'Optometrist Telefon 03-91744024 Bandar Tasik Permaisuri Cheras. Saya akan cuba bantu anda.

      Delete
  40. anak saudara saya berumur 7 tahun. bila pergi cek mata sebelah 300+ dan dan sebelah lagi 200+. Adakah masalah ni normal atau ada masalah lain selain rabun jauh

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Rabun ini adalah normal namun perlu dirawat dengan cermin mata supaya mata tidak jadi malas.

      Delete
  41. anak saudara saya berumur 7 tahun. bila pergi cek mata sebelah 300+ dan dan sebelah lagi 200+. Adakah masalah ni normal atau ada masalah lain selain rabun jauh

    ReplyDelete
  42. Assalammualaikum,DR.. sy nk tnya.. sy ada rabun jauh kanan 75+ dn kiri 125+ prlukh sy pkai crmin mata? umur sy 16 thn

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Ya, jika tak pakai adik mungkin selalu sakit kepala selepas membaca untuk tempoh yang lama.

      Delete
  43. Assalammualaikum,DR.. sy nk tnya.. sy ada rabun jauh kanan 75+ dn kiri 125+ prlukh sy pkai crmin mata? umur sy 16 thn

    ReplyDelete
  44. Hello doktor..saya bercita2 tinggi nak jadi pegawai polis..ukuran badan..berat..lilitan dada saya sudah mencapai..tapi malangnya..penglihatan saya kurang jelas..selama ni saya pkai cermin mata bermula dari darjah 5 smpai skrang(ting 5)..ape perlu saya buat?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Saya tidak pasti apakah kelayakkan penglihatan yang diperlukan sekarang untuk PDRM. Tapi kebiasaanya perlu penglihatan 6/6 dengan cermin mata.Jika anda perlu bantuan boleh hubungi D'Optometrist Telefon 03-91744024 Bandar Tasik Permaisuri Cheras. Saya akan cuba bantu anda.

      Delete
  45. Assalam doktor.. saya nak tanya.. sekiranya power mata saya di kedua-dua belah lebih kurang -3.00, tetapi sering ternampak kilat cahaya dan apungan hitam yang besar dan banyak kadang-kadang, adakah saya mengalami retina detachment..? Mohon penjelasan doktor.. terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Untuk tanda kilat dan apungan perlu pemeriksaan doktor dengan segera.

      Delete
  46. Assalamualaikum dr...saye berumur 14 thn ttpi power mata sudah naik sehingga 1000+,adakah power ini terlalu tinggi untuk remaja?adakah sye menghidap penyakit yang berkaitan dgn mata

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Tidak semestinya ada penyakit mata dengan kuasa mata yang tinggi. Jika anda perlu bantuan boleh hubungi D'Optometrist Telefon 03-91744024 Bandar Tasik Permaisuri Cheras. Saya akan cuba bantu anda.

      Delete
  47. Salam doctor..Sy kanan silau 50 kiri 25..Tp Sy nk bt lens blh ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      maksudnya kanta lekap? Ya boleh.Jika anda perlu bantuan boleh hubungi D'Optometrist Telefon 03-91744024 Bandar Tasik Permaisuri Cheras. Saya akan cuba bantu anda.

      Delete
  48. Salam prof sy berumur 25 tahun.. Baru2 ni sy pergi cek sama ada sy ada rabun atau x.. N staff tu bgtau kedua2 belah mata rabun jauh 100.. Adakah sy perlu pakai cermin mata, tapi sy boleh nmpk lagi objek yg jauh...tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Rawatan adalah mengikut keperluan, jika rasa tiada masalah tanpa cermin mata, tak perlu pakai cermin mata. Walaubagaimanapun harus diingat power boleh meningkat dengan lebih cepat jika tidak memakai cermin mata yang telah dikesan rabunnya.

      Delete
  49. Salam prof sy berumur 25 tahun.. Baru2 ni sy pergi cek sama ada sy ada rabun atau x.. N staff tu bgtau kedua2 belah mata rabun jauh 100.. Adakah sy perlu pakai cermin mata, tapi sy boleh nmpk lagi objek yg jauh...tq

    ReplyDelete
  50. salam dr. sy berumur 27 tahun. baru2 ini sy ada memeriksa mata di kedai spek. dan resultnya kanan rabun jauh 50 dan silau 125 kiri rabun jauh 75 dan silau 75, perlukah saya memakai kacamata?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULAH

      Perlu sebab silau tinggi, kalau tak pakai boleh menyebabkan sakit kepala bila buat banyak kerja mengunakan mata. Jika anda perlu bantuan boleh hubungi D'Optometrist Telefon 03-91744024 Bandar Tasik Permaisuri Cheras. Saya akan cuba bantu anda.

      Delete
  51. salam dr.

    saya ingin memohon ke upnm dan syarat kelayakannya ialah 6/6 keupayaan penglihatan tanpa cermin mata atau kanta lekap. Bolehkah dr. tolong jelaskan penyataan ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH
      Kena check di pusat optik berapa tahap penglihatan. Tahap penglihatan yang normal adalah 6/6. Maksudnya tanpa bantuan cermin mata, kena ada perfect vision.

      Delete
  52. Asslm Dr..umur saya 21 dan saya mengalami masalah rabun jauh..sya telah check dan rabun juuh bgi belah kanan 75 dan kiri 60..adakah sye perlu membuat spek?sye merupakn student U..bolehkah saya pkai apek bile perlu sahja

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu pakai spek sebab masih muda dan power boleh meningkat kalau tak pakai spek. Spek kena pakai selalu untuk maintain powr bukan setakat untuk tengok jauh sahaja.

      Delete
  53. assalamualaikum Dr. rabun saya kedua-dua belah mata 50.. saya merupakan student u yang selalu tengok slide ketika belajar.. adakah saya perlu memakai kaca mata??

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Ya kalau anda seorang pelajatr silalah pakai spek sebab kalau tak pakai power boleh mendadak naik dan kena pakai selalu ya..Jika anda perlu bantuan boleh hubungi D'Optometrist Telefon 03-91744024 Bandar Tasik Permaisuri Cheras. Saya akan cuba bantu anda.

      Delete
  54. assalamualaikum dr, saya cek mata dpt result
    R: -1.25/-1.25x96
    L: -1.50/-0.75x85

    perlu pkai spek ke? tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Ya perlu pakai spek kerana powr agak signifikan, kalau tak pakai mgkn hadapi masalah memandu dan melihat waktu malam.Jika anda perlu bantuan boleh hubungi D'Optometrist Telefon 03-91744024 Bandar Tasik Permaisuri Cheras. Saya akan cuba bantu anda.

      Delete
  55. Assalamualaikum dr..saya ada masalah mata..tetapi saya ada menggunakan rawatan air titis dlm mata..jika saya kerap memakainya..perlu ke saya pakai cermin mata??

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Ubat titis apa ya? Untuk apa? rabun tidak boleh dirawat dengan ubat titis. Masih perlu pakai cermin mata jika rabun.Jika anda perlu bantuan boleh hubungi D'Optometrist Telefon 03-91744024 Bandar Tasik Permaisuri Cheras. Saya akan cuba bantu anda.

      Delete
  56. As salam doktor.. saya berusia 14 tahun ..saya start rabun sejak berumur 11 tahun lagi .. saya dah hentikan pengunaan cermin mata 2 tahun yang lalu apabila saya dengar rabun boleh bertambah apabila kerap menggunakan cermin mata .. sekarang saya tak tau berapa rabun saya .. sebelum ni saya ada ambik jugak suppliment untuk kurangkan rabun .. adakah perbuatan saya mengambil supiment unt mengurangkan rabun itu sia-sia ? Apa yang patut saya lakukan sekarang doktor ? Adakah saya perlu meneruskan penggunaan cermin mata ? Atau teruskan mengambil suppliment ?

    Doktor satu lagi saya nak tanya .. menggunakan cermin mata ni boleh menyebabkan rabun bertambah ke ? Apakah akibat kalau tidak menggunakan cermin mata ? Adakah rabun akan jadi lebih teruk kalau kita tak guna cermin mata ? Mana yg lebih baik menggunakan cermin mata atau tak ?

    ReplyDelete
  57. Assalamualaikum Dr, saya kerap sakit kepala kebelakangan ni..saya masih belajar

    Baru2 ni ada cek mata
    Right -1.00/-0.50 ax 172
    Left -0.50/-0.25 ax 163

    PD =61
    Apa maksudnya,teruk ke?Kene mula pakai cermin mata ke setiap masa?

    ReplyDelete
  58. As salam doktor... silau saya 50 n rabun jauh -0.25... adakah sy perlu memakai spek mata... jika perlu, jika saya ingin menulis perlukah sy membuang spek mata sy ketika menulis atau melihat komputer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Saya perlu tahu usia saudara, kalau tidak ada simptom/aduan tak perlu pakai spek, tapi kalau saudara masih muda(bawah usia 20an) adalah lebih elok pakai spek untuk elak power naik secara mendadak. Tidak perlu buka untuk melakukan kerja dekat.

      Delete
  59. Salam dr. Anak saya berumur 9tahun mengadu sebelah mata kiri agak kabur bila melihat objek jauh dan mata sebelah kanan normal.adakah rabun boleh berlaku sebelah mata sahaja? Dan untuk pengatahuan dr juga saya pernah menjalankan pemedahan katark pada usia 28thn.adakah penyakit katarak ni penyakit keturunan? Saya agak risau sebab apa yg anak saya alami ada sintom2 yg pernah saya alami sebelum ini.. Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Ya rabun boleh berlaku sebelah mata, dan sesetangah katarak boleh disebabkan oleh keturunan. En Radik dapat katarak terlalu muda. Jika anda perlu bantuan boleh hubungi D'Optometrist Telefon 03-91744024 Bandar Tasik Permaisuri Cheras. Saya akan cuba bantu anda.

      Delete
  60. Salam doktor, saya pakai speak mata ketika umur 21 tahun, ketika itu power kanan -125,kiri -150. Saya tidak pakai speak mata ketika berjalan, tetapi memakai ketika belajar.

    Kini umur saya telah mencecah 30, dan power mata telah meningkat kanan -300, kiri -325. Seperti biasa saya suka tanggalkan speak mata. Saya selesa utk tidak memakai walau power telah naik.

    Baru2 nie saya pakai contact lense sy dapati mata saya sakit bila nak membaca dan lebih selesa utk melihat jauh. Apabila saya pakai speak mata keadaan itu juga berlaku. Saya lebih selesa utk tanggalkan utk membaca, dan memakai speak mata semula utk melihat jauh.

    Adakah itu normal? Bagi seseorang yg memakai speak mata? Sy ingin membuat pemeriksaan mata, berapakah kos pemeriksaan mata?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu pakai spec sentiasa untuk mengawal power dari naik mendadak. Bila guna kanta lekap agak sukar untuk membaca berbanding dengan cermin mata tetapi ini hanyalah untuk kuasa yang sangat tingggi. Perlu juga diperiksa keseimbangan otot mata juga untuk melihat fungsinya. Jika anda perlu bantuan boleh hubungi D'Optometrist Telefon 03-91744024 Bandar Tasik Permaisuri Cheras. Saya akan cuba bantu anda.

      Delete
  61. Assalamualaikum doktor,sy nak tanya..anak sy umur 7 tahun ada masalah juling.ada buat rawatan kt hospital pakar hkl.bila buat pemeriksaan mata anak sy juga ada masalah rabun..dan sarah mata dia didapati bengkak.
    doktor pakai telah buat pemeriksaan utk menentukan brp power cermin mata yg anak sy gunakan..terkejut juga mata mata sebelah kiri power 800,sebelah kanan 450 power.
    sy keliru kenapa tinggi sgt power cermin mata yg dia kena guna..walhal mertua sy yg x boleh baca paper kalau x pkai c.mata pun power dia bawah 500.anak sy kalau x pkai cermin mata boleh je baca buku..tpi power tinggi smpai 800.sy keliru power diukur brdasarkan apa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Pertamanya, rabun pada kanak kanak tak sama dengan rabun dewasa. Rabun kanak kanak adalah rabun untuk jauh maka untuk baca dekat tak perlu cermin mata. Untuk orang dewasa(selepas umur 40 tahun) rabun yang dialami adalah kebiasaanya rabun dekat. Jika anda perlu bantuan boleh hubungi D'Optometrist Telefon 03-91744024 Bandar Tasik Permaisuri Cheras. Saya akan cuba bantu anda.

      Delete
  62. Assalamualaikum doktor,sy nak tanya..anak sy umur 7 tahun ada masalah juling.ada buat rawatan kt hospital pakar hkl.bila buat pemeriksaan mata anak sy juga ada masalah rabun..dan sarah mata dia didapati bengkak.
    doktor pakai telah buat pemeriksaan utk menentukan brp power cermin mata yg anak sy gunakan..terkejut juga mata mata sebelah kiri power 800,sebelah kanan 450 power.
    sy keliru kenapa tinggi sgt power cermin mata yg dia kena guna..walhal mertua sy yg x boleh baca paper kalau x pkai c.mata pun power dia bawah 500.anak sy kalau x pkai cermin mata boleh je baca buku..tpi power tinggi smpai 800.sy keliru power diukur brdasarkan apa..

    ReplyDelete
  63. Salam dok..is it a must for me to wear glasses if mine is only -0.5 & -0.75

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Not necessary if you do not have symptoms. But if you are involved with intense near work this will help you to ease your distance vision.

      Delete
  64. Assalammualaikum doctor,sy sdh berusia 15 tahun,power mata sy semakin meningkat jika sy baru shj menukar power...Sekarang power Mata saya hampir mencecah 1000..bagaimana Cara untuk mngatasi masalah kenaikan power...
    Sy mula memakai kanta Mata seawal usia 8 tahun..setiap tahun,power Mata akn increase 100 lbh...apakah Cara yg lbh bail until mengatasi masalah INI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Adik boleh cuba pakai kanta sentuh RGP kerana ini dapat membantu untuk megekalkan power yang sedia ada. Jika anda perlu bantuan boleh hubungi D'Optometrist Telefon 03-91744024 Bandar Tasik Permaisuri Cheras. Saya akan cuba bantu anda.

      Delete
  65. Salam doc saya berumur lebih 40 thn..saya mengalami Rabun jauh sejak sklh Dan kebelakangan ini rabun dekat..masalah saya ketika nak ukur spec power mata sebelah kanan tak dapat baca..adik dekat kedai tu suruh saya rujuk pakar mata sebab kemungkinan urat mata saya bersimpul. Bolehkh jadi macam tu doc?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Ada banyak sebab mengapa mata kanan tak dapat dibaca. Perlu periksa dahulu.Jika anda perlu bantuan boleh hubungi D'Optometrist Telefon 03-91744024 Bandar Tasik Permaisuri Cheras. Saya akan cuba bantu anda.

      Delete
  66. Salam doc saya berumur lebih 40 thn..saya mengalami Rabun jauh sejak sklh Dan kebelakangan ini rabun dekat..masalah saya ketika nak ukur spec power mata sebelah kanan tak dapat baca..adik dekat kedai tu suruh saya rujuk pakar mata sebab kemungkinan urat mata saya bersimpul. Bolehkh jadi macam tu doc?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam dr..saya nak tya dr..mata putih saya, warnanya merah dan kekuningan..ianya buatkan mata saya kelihatan tak sihat..adakah itu normal? Kalau tak normal, boleh dr terangkan knp ia boleh jd macam tu?

      Delete
  67. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  68. Salam dr..saya nak tya dr..mata putih saya, warnanya merah dan kekuningan..ianya buatkan mata saya kelihatan tak sihat..adakah itu normal? Kalau tak normal, boleh dr terangkan knp ia boleh jd macam tu

    ReplyDelete
  69. Salam dr..saya nak tya dr..mata putih saya, warnanya merah dan kekuningan..ianya buatkan mata saya kelihatan tak sihat..adakah itu normal? Kalau tak normal, boleh dr terangkan knp ia boleh jd macam tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Warna tu mgkn disebabkan pigmentasi ataupun kekeringan. Ianya adalah normal

      Delete
  70. Dr mata kanan saya xnampak dengan jelas walaupun berkaca mata..just nampak mcm figure je..to kalau membaca xbole detach huruf..walaupun dekat or jauh..macam silau on ada..mohon penjelasan doc

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Boleh check semula dengan Optometris bagi dapatkan rabun sebenar.

      Delete
  71. Dr,

    Salam, anak saya berumur 8 tahun dan hasil cek mata adalah (R)SPH +0.25 CYL -0.75 ; (L)SPH +0.25 CYL -0.50 adakah perlu untuk anak saya memakai cermin mata.

    Sekian tarima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Apa tahap penglihatannya? jika berkait dengan mata malas perlu pakai cermin mata.

      Delete
  72. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  73. salam Dr.mata sy rabun jauh kiri n kanan 50..prlu ke sy pkai spek mata.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Sedikit sahaja power tetapi jika masih muda perlu pakai untuk mengelak power jadi lebih tinggi. kalau sudah berusia, dan tak ada masalah tengok jauh maka tak perlulah.

      Delete
  74. Salam dr..nk tnya klu rabun mata sblh kiri 200 n knn 50,sy pakai cermin mata bila perlu sj blh kh?@mesti sentiasa pakai?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Cermin mata harus selalu dipakai. Untuk kes ini elok pakai kanta lekap.

      Delete
  75. Salam dr..nk tnya klu rabun mata sblh kiri 200 n knn 50,sy pakai cermin mata bila perlu sj blh kh?@mesti sentiasa pakai?

    ReplyDelete
  76. Salam doktor sy bru cek rabun/ silau 175 perlukah sy memakai cermin mata? Jika sy memakai cermin mata adakah rabun sy dpt dipulihkan Dan kembali normal? Berapa lama tempoh sy perlu memakai cermin mata utk mata sy kembali normal sebab sy tdk selesa memakai cermin mata..tq doctor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rabun tak boleh disembuhkan tapi hanya boleh dirawat sama ada dgn cermin mata ataupun kanta lekap. Memang kena pakai selalu.

      Delete
  77. Assalam dr. Saya ada check mata. power 175 dan 125 ttp bg saya mata saya sgt jelas. Tulisan jauh masih boleh nampak. Perlu ke saya memakai cermin mata?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Jika betul kuasa mata tu, puan perlu pakai. Buat masa sekarang ni mungkin tak nampak keperluan kerana puan masih boleh memaksa mata utk melihat. Dalam beberapa tahun lagi ketika usia mula beranjak mgkn puan tidak dapat lagi memaksa mata dan penglihatan perlu bantuan cermin mata. Jika paksa mata juga akan ada rasa pening dan sakit kepala.

      Delete
  78. Assalamualaikum dr.Macam mana nak tahu cermin mata itu ada power atau tidak

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      kena bawa cermin mata ke kedai optikal. Kita ada mesin untuk mengukur power

      Delete
  79. Assalamualaikum DR
    Rabun & silau anak saya seperti berikut:-

    MATA KANAN
    RABUN 500
    SILAU 525

    MATA KIRI
    RABUN 350
    SILAU 300

    Ada atau tidak lens transition untuk silau melebihi 500

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Tak silap saya ada Puan tapi mungkin jenama Rodenstok. berapa usia anak Puan? saya nak ingatkan supaya check untuk Keratoconus ya sebab ada risiko kerana silau dia tinggi.

      Delete
  80. Salam..dr sy ada rabun jauh pwr dh 1000..bru2 ni sy ada pergi klinik nk bt lasik tp slps chek dr bgtau sy xblh bt sb apa pn sy dh lpa..dr ada ckap bola mata bentuk mcm telur..kalau bt tkut ada effect..sy dh umur 33 tp pwr still naik..napa ye dr?nanti blh sb sy buta ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Dr tak dapat buat mgkn kerana mata En Ayob dah nipis. Ada banyak alternatif lain . Mungkin En Ayob boleh cuba alternatif lain seperti kanta sentuh RGP yang boleh membantu menghalang kenaikkan power. kalau ikut teori dah tak lama, power akan turun sebab usia,
      Jika anda perlu bantuan boleh hubungi D'Optometrist Telefon 03-91744024 Bandar Tasik Permaisuri Cheras. Saya akan cuba bantu anda.

      Delete
  81. Salam..dr sy ada rabun jauh pwr dh 1000..bru2 ni sy ada pergi klinik nk bt lasik tp slps chek dr bgtau sy xblh bt sb apa pn sy dh lpa..dr ada ckap bola mata bentuk mcm telur..kalau bt tkut ada effect..sy dh umur 33 tp pwr still naik..napa ye dr?nanti blh sb sy buta ka?

    ReplyDelete
  82. Salam dr,sy Bru shja memakai spek utk 4abun jauh,ttpi masalahnya skrang bila sy pkai spek sy mngalami kesukaran utk mmbaca d mna tulisan2 itu brtindih,mcm mnaa yaa doktor?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Puan Nurul, sebenarnya puan juga mempunyai rabun dekat yang perlu dibetulkan. jadi dengan membetulkan penglihatan jauh sahaja, penglihatan dekat akan terganggu. Kena pakai cermin mata multifokal untk rabun jauh dan dekat.

      Delete
  83. Salam .. dr saya ada rabun jauh pwr kanan 125 kiri 150, silau kanan 50 kiri takde.. perlukah saya memakai cermin mata, saya bekerja sbg krani

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu. banyak juga power saudari. Kalau tak pakai nanti boleh menyebabkan sakit atau pening kepala.

      Delete
  84. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  85. hai dr. saya disahkan bahawa saya rabun jauh .mereka ckp rabun sebanyak 200.. tpi bagi saya , saya boleh melihat dngn jelas. patut ke saya pakai cermin mata? kalau patut, kena pakai selalu ataupun pakai bila perlu je ? kalau pakai bila perlu je akan menjejaskan tak penglihatan kita? okay next soalan saya. mata kiri saya silau tinggi dari kanan. mereka ckp mata kiri saya sukar fokus bila silau tinggi sangt.adakah ini faktor yg saya juling air ? kalau ye patut ke saya pakai spek untuk bantu mata fokus? ini tauke kedai optik yg ckp dkt saya. mohon pencerahan dr. terima kasih. saya tunggu reply dr.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH..maaf lambat respon

      Jika power 200 rabun jauh ianya agak tinggi, dan sekiranya ini adalah benar memang tak akan nampak jauh dengan terang. Perlu pakai selalu, jika pakai jarang jarang power akan melonjak naik lagi.
      Silau tinggi boleh menyebabkan juling air? tidak semestinya, tetapi ya jika anda mempunyai mata malas.

      Sebaik baiknya rabun dan silau dibetulkan.

      Delete
  86. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  87. AM
    salam dr. saya mengalami rabun jauh dan silau. ketika saya ingin buat spek mata baru power spek mata kiri dan kanan saya hmpir mencecah 1000. pekerja kedai tu suruh saya rujuk di hospital utk rawatan mata dahulu. ptutkah saya buat je dulu spek mata baru sebelum jumpa doktor pakar? bolehkah mata saya memakai spek mata kalau powernya tinggi begitu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH..maaf lambat respon

      Sekiranya anda dapat merasakan perbezaannya ketika memakai spek tersebut, maka power itu adalah betul. Kadang kadang perlu masa untuk serasikan pemakaian.

      Delete
  88. Salam prof..semalam sy ke pakar mata di hosp..merwka titiskan 3 jenis ubat utk besarkan anak mata..lebih kurg pukul 12 lebih mereka titiskan dan sehingga kini, penglihatan sy x seperti sediakala.kenapa ya..atau masih dlm kesan sampingan ubat titis tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH..maaf lambat respon

      Adakalanya kesan ubat titik mengambil masa lebih sehari untuk kembali asal

      Delete
  89. Salam prof. Rabun sy 225 dan 350. Boleh ke kalau sy pakai lens yg sama xontoh sy ambik yg rendah power 200 untk kiri dan kanan. Kalau boleh/ sebaliknya, apakah rekomendasi doc untk sy.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH..maaf lambat respon

      Power kedua dua mata jauh berbeza

      Perlu guna power 225 dan 350 untuk setiap mata

      Delete
  90. hi dr, nak tanya macam mn nak pilih lens kaca mata untuk silau dan rabun. yang mana lens terbaik BLUECOAT atau BLACK LENS?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH..maaf lambat respon

      Untuk silau dan rabun disyorkan multiocoated lens. Blue coat akan memberi rasa ringan pada mata bila buat bayak kerja PC, Black lens atau photogrey atau transition akan menjadikan kanta gelap macam sunglass dibawah UV untuk melindungi mata.

      Delete
  91. Assalamualaikum dr.. Sy x pasti sama ada rabun dan silau sy teruk atau x.. Dan perlu ke pakai cermin mata

    R
    Sph.+0.25

    L
    Sph +1.00
    Cyl - 0.50
    Ax 88

    Umur sy 25 tahun..sy bkerja yg perlu mengadap laptop sepanjang masa dan kdg drive waktu mlm.. Adakah sy perlu pakai spek mata?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH..maaf lambat respon

      ya perlu pakai kerana mata kiri power tinggi dan kalau tak pakai mgkn akan sakit kepala selalu.

      Delete
  92. As salam doktor. Saya buat pemeriksaan mata dan bacaan adalah seperti berikut:
    R
    SPH -0.25
    CYL -0.75
    L
    SPH -0.75
    CYL -0.25
    Perlukah saya memakai spek mata?

    ReplyDelete
  93. ptg doktor. jika kiri saya 500 , dan kanan saya 350. adakah ini normal ? saya 16 tahun

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH..maaf lambat respon

      ya masih dalam julat normal bukan anisometropia

      Delete
  94. Salam doktor, betul ke mata jadi sepet/kecik bila buka spec?

    ReplyDelete
  95. Salam dr, apakah rawatan utk mata malas? Adakah ia boleh diperbetulkan dgn kaedah pembedahan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH..maaf lambat respon

      Tidak boleh menggunakan kaedah pembedahan. hanya memrlukan terapi sahaja untuk mata malas.

      Delete
  96. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  97. Assalamualaikum doc, umur saya 21, n masih student, mata saya selalu tk nmpk bila saya dari tempat gelap ke tempat terang, klau ada signboard bercahaya atau lampu dr jauh, saya tk boleh baca n nmpk silau.. (gambar/tulisan jd kembang),perkara ni berlaku bila saya bertukar dr tempat gelap ke cerah / cerah ke gelap. Saya check mata baru ni, Kanan 75 /- 0.75 , Kiri 150 / -1.50 . VD 12.tpi saya boleh lg tgk objek jauh. perlu ke saya pakai cermin mata ?. kalau tk pakai, mata saya lg teruk ka / power akan naik ke.. tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH..maaf lambat respon

      kuasa power agak signifikan dan perlu pakai cermin mata. kalau tak pakai mata boleh jadi lemah dan boleh jadi mata malas dan power akan naik lagi.

      Delete
  98. Doktor , saya nak tanya apa punca tekanan mata menjadi tinggi? Dan perlukah saya memakai cermin mata jika saya tidak ada rabun tetapi ada silau 1.50 dan 1.25???

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH..maaf lambat respon

      tekanan mata ada 2 jenis, salah satu sebab tekanan menjadi tinggi disebabkan laluan yang sempit untuk akueous keluar ke segment anterior. Kita panggil in sebagai Open angle glaucoma. Silau anda tinggi. Perlu cermin mata.

      Delete
  99. Dr,saya umur 13 tahun dn ada rsbun jauh (400+) bolehkah saya memakai kaca mata wktu belajar dlm kls sahaja kemudian waktu luar kelas saya tidak memakainyamemakainya ?Adakah power mata saya akan meningkat dgn mendadak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Power tinggi. Perlu pakai selalu. Jika pakai on off akan menyebabkan power mata akan melonjak lagi tinggi

      Delete
  100. Dr,sy umur 18.R-s,0.25 c,0.75 a,165
    L-s,0.50 c,0.75 a,180.perlu ke Saya pakai cermin mata?

    ReplyDelete
  101. Dr,sy umur 18.R-s,0.25 c,0.75 a,165
    L-s,0.50 c,0.75 a,180.perlu ke Saya pakai cermin mata?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Ya perlu jika anda banyak buat kerja dekat atau untuk menyenangkan anda bila memandu waktu malam.

      Delete
  102. Assalamualaikum dr. saya rabun jauh kedua2 mata bawah 100 dan silau saya 50/50 untuk kedua2 mata. patut atau tidak untuk saya menggunakan cermin mata dan saya dapati mata saya selalu letih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu memakai cermin mata terutamanya ketika buat kerja dekat. tak pakai boleh menyebabkan sakit kepala.

      Delete
  103. Dr...sy berumur 18 tahun dn mmpunyai rabun 50 dn silau 0.25..sy brcadg nk buat cermin mata silau jer sbb betul ke kalau kita pkai cermin mata, rabun kita makin teruk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Sebaliknya, jika tak pakai rabun akan jadi lebih teruk

      Delete
  104. Dr.baru-baru ni sy check mata.rabun jauh mata sebelah kanan saya 1.25 dan mata kiri tak rabun. Tapi parent sy xbagi pakai pec katanya mata saya akan kebih teruk..Saya sering sakit kepala apabila tengok benda jauh so sy sentiasa tunduk apabila berjalan.

    ReplyDelete
  105. adakah sy xperlu pakai spec..sy harap dr. relpy selepas baca ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Ya mata akan jadi malas dan boleh juling jika tak memakai cermin mata. kalau tak pakai spek power mata boleh jadi lebih teruk.

      Delete
  106. Salam dr. Saya pelajar berumur 21tahun. Baru² ini saya telah melakukan pemeriksaan mata.
    (R) S -1.25
    C -0.50
    (L) S -1.00
    C -0.25
    Adakah saya perlu menggunakan cermin mata?

    ReplyDelete
  107. Assalamualaikum doc sya pakai spek since sek rendah lg .. saya rabun jauh .. kiri 500 lbh kanan 400 lbh ... tp sya tkpkai spek dh start F1 smpai la F4 sya buat spek blik .. sbb sya ganas spek sllu patah ... baru-baru nyh sya pergi check mata .. nkbuat spek .. awal F4 tu pieee dh turn skit ... tp bila check baru-baru nyh power mata sama mcm dlu kiri 500 lbh knn 400 lbh ... orng kdai tu ckp elok sya pergi pakar mara sbb .. msa check tu dh letak power tp sya still sebut tk betul .. dya cakap tkowt kornea mata luka atau ap ap .. mcm mna tu doc ... terimakasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH
      Jarang kuasa mata menurun. Power anda agak signifikan, memang perlu pakai cermin mata sentiasa.

      Delete
  108. Asslmkum...saya nak tanya.Saya tiada rabun ,cuma silau di mata kiri 125. Perlu ke saya memakai cermin mata?

    ReplyDelete
  109. Salam Dr. Sy nak Tanya, sy ada rabun silau 50/50 kiri/kanan.. Sy selalu rasa pening&kadang2 rasa mual.. Mata kdg2 berair Dan mata selalu rasa penat... Perlu ke sy pakai cermin Mata.?

    ReplyDelete
  110. Assalamualaikum dr. ...saya berumur 19 tahun... Saya ada masalah ketika belajar.. .kadang2 saya boleh baca tulisan di whiteboard, kadang2 penglihatan saya kabur... Saya juga mempunyai masalah ketika memandu malam... Power saya R : S: -1.25 C:0.25 A:51
    L: S:-1.50 C:0 A:0

    ReplyDelete
  111. As salam, sy mempunyai silau kiri dan kanan 50. Perlu ka sy memakai cermin mata?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Jika anda banyak membuat kerja PC atau detail, Perlu pakai

      Delete
  112. Salam dr. .nk cerita sikit. .sbnarnya saya ad ambik ubat yg dikatakan boleh kurangkn rabun mata. saya pcaya at first lps baca positive feedback yg dorg ad.then sy mknla. lps tu sy slalu cek dkat kedai mata power saya kot2 berturun bila cek guna computerized nmpk turun. selalu jugakla cek lpstu saya cerita dekat optometris tu diorg pun x caya. saya pun x puas hatila sbb saya suspek bnda ni btul. mmg klemahn saya dri dulu suka pcaya bnda yg blum tntu betul. patu ad sekali tu sy cek kt tmpt lain. kat menara die bgtw rabun mmg xda cure yg boleh sihatkn je saya pun x caya sbb ingat dorg nk jaga periuk nasi dorg sbb tu dorg ckp camtu. saya pun buat riak muka cam x pcaya then optometris tu kata" msih nk deny lg kn" patu saya pun bla la dlm hati x caya lg. patu sy cek kat focus point sy x pki spek la time msuk kdai tu takut dorg nk cek power spek saya dulu baru cek mata saya mcm kat menara buatkan nty nmpk sgtla modus operandi dorg nk kencing saya tu. in menara said yg computerized check tu 80% ralat/ x betul yg manual bru betul BUTT at FOCUS POINT said yg computerized tu 90% betul.then die check power saya jd 550 dr 650..sy pun jd yakin la dgn produk ni. smpila ke harini spek saya patah dn kebetulan nk tukar frame/bingkai je then cek sekali. then bila cek power saya still sama. tp kan utk puaskn keraguan saya nIII. nk tnya mcm mana doktor boleh tahu tahap rabun saya atau power rabun saya bila cek secara manual? sbb sekurang kurangnya sy boleh puaskn la syak wasangka saya ni kann klu optometris nk kencing. SEKIAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Hingga kini seluruh dunia tidak dapat lagi cari satu rawatan/ubat/kaedah untuk kurangkan rabun. Kebiasaanya kalau rabun adik ni 500-600 tidak mungkin ianya boleh dihapuskan, turun 100 pun agak mustahil. Macam ni lah kalau ubat rabun tu bagus sangat mesti dah meletup di pasaran amerika atau eropah. Pakai komputer tidak berapat tepat ada ralatnya terutamanya jika mata kejang kerana PC atau banyak tgk HP, jadi pemeriksaan manual oleh optometris boleh dilakukan untuk mendapatkan kuasa sebenar.

      Delete
  113. Assalamualaikum dr ..Sy nak tanya bahaya ke kalau saya pakai dua cermin mata berbeza power? Maksud saya. .Sy ada dua cermin mata. .Yang satu tu power 150 ni cermin mata lama dan yang baru ni 225. Kalau saya pakai cermin mata baru tu untuk pergi sekolah dan jalan-jalan dan yang lama pakai time duduk rumah tengok TV dan buat homework. . Bahaya ke ?

    ReplyDelete