MOMENT TO WATCH

Loading...

Pages

Saturday, July 14, 2012

PENGETAHUAN AM  
BAHASA MATA  
Dari mana punai melayang 
Dari sawah turun ke kali
Dari mana datangnya sayang
Dari mata turun ke hati

Alam fikiran manusia merupakan sebuah dunia yang unik. Dunia yang penuh dengan karyacipta dan imaginasi bahkan terlalu rumit untuk diterjemahkan. Pernahkah suatu waktu anda sangat berkeinginan untuk tahu apa yang difikirkan oleh orang lain tentang anda ?

Saya amat pasti dan yakin anda pernah berfikiran demikian. Perasaan ingin tahu manusia akan selalu mendorongnya untuk berfikir lebih dalam bahkan jauh lebih dalam dari apa yang anda fikirkan sekarang. Seperti rasa kerungsingan anda tentang satu persoalan: ” adakah terdapat satu  cara untuk membaca fikiran orang lain? “.

Secara semulajadi manusia telah dibekalkan sengan satu ilmu komunikasi yang sangat mudah dan berkesan. Ilmu komunikasi tersebut dikenali dengan sebutan “bahasa tubuh” atau body language. Manusia adalah salah satu makhluk Tuhan yang amat ekspresif dan biasanya akan mengekspresikan apa yang ada di dalam fikirannya atau hatinya dalam sebuah gaya atau perbuatan tingkah laku melalui bahasa tubuh. Hal inilah yang mendasari sebuah cara untuk saling memahami walaupun tanpa ada sebuah kata yang terucap.

Membaca fikiran orang lain bukanlah hal yang tidak mungkin dilakukan ketika kita mampu memahami bahasa tubuh seseorang. Bahasa tubuh yang sangat ekspresif serta paling efektif dan mudah terlihat adalah “mata”. Banyak orang yang mengatakan bahawa “mata adalah jendela hati”. Memang benar, mata kita adalah sebuah jendela kejujuran hati kita. Betapa hebat mana pun seseorang di depan kita berbohong, mata adalah organ tubuh yang pertama menunjukan rasa takut akan sebuah kebohongan dan mampu memberikan tafsiran. Oleh itu sebelum kita mempelajari bahasa tubuh yang lain, modal utama untuk memahami apa yang ada di dalam fikiran orang lain adalah melalui bahasa MATA.

Arah dan pandangan mata 
Apa yang dikatakan arah pandangan mata seseorang tentang perasaan atau terhadap pemikirannya? Apa yang penting untuk diberikan perhatian adalah arah pandangan mata seseorang ketika kita sedang berbicara atau sedang membincangkan sesuatu dengan mereka. Pengetahuan ini sekaligus akan mengukur keupayaan serta kebolehan anda dalam menyampaikan maksud, berurusan dan bergaul. Segala bentuk gesture mata dapat dinilai melalui pandangan dan arah pandangan mata orang yang sedang kita bawa berbincang. Ini merupakan satu situasi yang lebih kreatif dan positif untuk diterjemahkan sebagai tanda potensi seseorang dalam berbagai situasi.
Cara pandangan mata dan mengarahkan pandangan memberi makna dan maksud yang tersirat. Berikut adalah rahsia di sebalik arah dan pandangan mata.
Jika mata jarang berkedip
Tanda orang itu sangat tajam pemikirannya, dan jika tak berkedip langsung bila dia bercakap, dia sangat tajam dalam sesuatu bidang, dan tumpuan dan keyakinannya terhadap perkara yang diperkatakan sangat kuat sekali. Orang ini berpotensi sebagai saintis atau memang pakar dalam pelbagai bidang. 
Jika renunganya matanya tajam seperti renungan mata harimau.
Orang ini sangat bersungguh dalam melakukan sesuatu, dan tajam juga pemikiranya dengan syarat matanya kurang berkedip. Dia ada dua sifat ekstrim dalam dirinya, sama ada sangat baik atau sangat jahat jika dia berpeluang berbuat demikian. 


Mata sering berkedip seolah-olah ada habuk masuk mata. 
Orang seperti ini kurang cerdas dari segi pemikiran dan kurang pandai dan mudah kena tipu. Mereka juga mempunyai sifat malas dan kurang mahu berfikir. 

Renungan mata yang lemah.
Tanda orang ini kurang tajam pemikirannya dan kurang bijak, atau dalam kata lain dia hanya berpotensi jadi watak pelakon tambahan atau watak orang kampung dalam filem Hindustan. Orang sebegini juga malas untuk berfikiran cerdas dan hanya akan melakukan kerja seperti apa yang diarahkan tanpa mahu untuk berusaha memperbaiki kerja yang diberikan. 
Jika seseorang memiliki mata yang kecil
Tajam renungannya dan tak berkedip, dan jika ada cahaya, orang ini sangat hebat dan memiliki sifat ekstrim samada bijak dan sangat jahat atau bijak dan sangat baik serta sangat berpotensi jadi pakar, mata jenis ini ramai dimiliki oleh orang Barat. Mereka juga terdiri dari golongan orang yang banyak ilmu dan pengetahuan yang jarang dimiliki oleh orang lain. 
Jika renungan matanya tidak tajam namun nampak jauh ke dalam.
Orang ini bijak dan fikiranya adalah unik dalam berfikir dan bijak sekali dan jarang pegang watak jahat biasanya watak baik sahaja dengan syarat jangan banyak kedip. Mempunyai sifat dan cirri membina kepimpinan, sebagai contoh Tun Dr. Mahathir dan ramai orang Jepun memilikinya.
Jika mata besar seperti mata lembu.
Orang ini kurang bijak dan lagi teruk jika tak tajam renunganya dan tak bercahaya matanya.

Jika mata seseorang sering berkeliaran biji mata hitamnya.

Berhati-hatilah! Orang ini kaki belit sikit dan suka tipu dan tidak bijak dalam bidang ilmu. Sukar dipercayai dan dibuat kawan.

Arti Pandangan Mata
Dalam kehidupan kita seharian pasti kita sering bertemu dan berbicara dengan siapa saja dan bercakap tentang pelbagai tajuk dan urusan tertentu. Pastinya masing-masing yang kita temui memikili ciri tertentu yang dapat dilihat melalui tatapan mata ataupun pandangan mata mereka. Berikut adalah ciri-cirinya : 
Pandangan mata yang konsisten dan lurus 
Pertanda seseorang itu tertarik dan sedang teliti mengikuti tajuk yang dibincangkan 
Pandangan ke dalam kontak mata (perhubungan mata)
Bererti seseorang sedang menganalisa anda atau sedang tidak mempercayai anda
Pandangan mata yang singkat
Bererti tidak tertarik dengan pembicaraan
Pandangan mengabaikan kontak/perhubungan mata
Berarti sangat tidak tertarik dengan pembicaraan anda
Pandangan mata melihat ke atas
Mata melihat ke atas adalah sebuah bahasa yang sering kali menandakan penghinaan, sarkasme, kebosanan dan gangguan (merendahkan anda)
Pandangan mata melihat ke atas kanan
Seseorang yang sedang anda lihat sedang memandang ke atas kanan (atas kiri dari sudut pandang orang pertama) sebenarnya sedang mengingat sebuah gambar. Mintalah seseorang untuk menggambarkan seseorang, maka ia akan kelihat ke kanan atas.
Pandangan mata melihat ke atas kiri
Saat anda melihat seseorang sedang melihat ke atas kiri (atas kanan dari sudut pandang orang pertama) maka mereka sebenarnya sedang berimajinasi membangun sebuah gambar di benak mereka. Mintalah seseorang untuk membayangkan sesuatu, mereka akan melihat ke atas kiri.
Pandangan mata melihat ke kanan
Saat seseorang melihat ke kanan (kiri untuk sudut pandang orang pertama) mereka sedang memanggil suara dari memori mereka. Mintalah seseorang untuk mengingat sebuah lagu, maka mereka akan melihat ke kanan.
Pandangan mata melihat ke kiri
Orang membangun suara saat mereka melihat ke kiri (kanan untuk sudut pandang orang pertama). Saat seseorang membayangkan suara baru yang belum dikenal atau menggabungkan sebuah melodi matanya akan bergerak ke kiri. Mintalah seseorang untuk membayangkan deruan kereta di dalam air, mata mereka akan memandang ke kiri.
Pandangan mata melihat ke bawah kanan
Seseorang yang melihat ke bawah kanan sedang memiliki percakapan dalaman/internal di dalam benaknya. Mereka sedang berbicara dengan diri mereka sendiri. Tanyakan bagaimana hasil pembicaraan terakhir mereka, dan mereka akan melihat ke bawah kanan.
Mata melihat ke bawah kiri
Jika seseorang melihat ke bawah kiri, mereka sedang membayangkan bagaimana perasaannya terhadap suatu hal. Tanyakan seseorang apa yang dirasakannya pada saat ulang tahunnya, maka mereka akan melihat ke bawah kiri sebelum menggambarkannya kepada anda.
Pandangan mata melihat ke bawah
Seseorang yang memandang ke bawah sedang menunjukkan bahawa mereka sedang bersikap patuh dan tidak selesa. Orang biasanya akan melihat ke bawah saat mereka malu atau tidak menginginkan sebuah pembicaraan.
Pandangan Mata berkedip-kedip
Lawan bicara sedang mempertimbangkan sesuatu/berfikir sama ada tentang apa yang sedang dibincangkan atau di luar tajuk perbincangan.
Pandangan Mata dialihkan
Lawan bicara kita sedang berusaha untuk menutup atau menghindari pandangan, pembicaraan, dan perasaannya terhadap kita.
Pandangan Mata tiada kejelasan dari tanda-tanda mata
Berkemungkinan lawan bicara sedang menunggu sapaan atau alu-aluan dari anda.
Pandangan Mata beralih-alih
Lawan bicara berusaha beradaptasi dengan situasi pembicaraan yang sempat diabaikan.
Pandangan Mata tertunduk sambil tersenyum
Lawan bicara tertarik dengan kita tapi ia merasa agak malu. Barangkali di hatinya ada hasrat tumpuan terhadap anda.
Pandangan Mata digenangi air mata dan redup
Lawan bicara sedang bersedih. Mungkin terhadap apa yang sedang dibicarakan
Pandangan Mata bercahaya
Lawan bicara merasa bahagia, bangga dan senang hati atas perbicaraan dengan anda
Pandangan Mata kuyu dan layu setengah
Lawan bicara sedang ngantuk dan tidak ada mood terhadap apa yang dibincangkan.
Pandangan Mata berkedip tak karuan
Lawan bicara sedang kelilipan dengan fikiran yang bersimpang siur. Tidak mengikuti.
Rahsia di sebalik mata
Saiz mata kecil
Peramah orangnya, banyak cakap dan kurang pertimbangan. Lawan boleh jadi kelam kabut akibat mulutnya. Bersikap periang tapi bila marah lambat sejuknya. Bila bercinta suka tukar pasangan kerana hatinya tidak pernah puas. Boleh bahagia dengannya jika dapat memenuhi kehendak duniawinya dan melayan syahwatnya dengan baik.
Saiz mata sedang 
Orangnya cukup sederhana, tidak banyak berahsia, bijak membuat pertimbangan, bertanggungjawab serta sering memerlukan belaian mesra dari pasangannya.
Saiz mata lebar
Orangnya cukup kuat menyimpan rahsia, punyai otak yang kurang cergas, pemarah, suka bertindak tanpa berfikir panjang, kehidupannyakurang teratur, tiada arah tujuan dan mudah putus asa. Namun seorang yang setia. Nafsu syahwatnya tinggi.
Mata yang sering berkedip
Orangnya pemaaf, senang dibawa berbincang, mudah dan memahami serta sabar. Orang seperti ini baik sekali.
Mata jarang berkedip
Orang punyai mata sebegini cukup istimewa. Bijaksana, baik pekerti, setia, adil, bertanggungjawab, tidak cerewet, sentiasa sedia membantu dan memberikan kebahagiaan.
Mata cengkung
Sentiasa ada sifat kurang puas hati, materialistik, hidup dengannya harus lebih kuat dan tabah serta sedia menerima kepayahan. Sering menggunakan kata manis tapi bohong, kerjanya mahu senang, mudah curang dan bila anda susah dia tidak akan peduli.
Mata redup
Bermata sebegini mudah dipermainkan, tidak dapat mengawal emosi, punyai hati yang tidak tetap, banyak kenalan tapi kurang sahabat, suka mengumpat, irihati, kejam, kasar, memfitnah, pemarah dan suka mencemuh.
Matanya seolah tersembul keluar
Sifat orangnya cukup baik, rela, tabah, menyenangkan, mendengar kata dan nasihat. Tapi mungkin tidak menepati janji, pendendam, tamak dan marah bila tidak puas nafsu syahwatnya.
Pucuk pauh delima batu, 
Anak sembilang di tapak tangan; 
Walau jauh di negeri satu, 
Hilang di mata di hati jangan.

Oleh:
Dr Haliza Abdul Mutalib
Pensyarah & Pakar Optometris

2 comments:

  1. wah hebat lah Dr. nie...memang berguna article nie... thank u Dr. :D

    ReplyDelete