MOMENT TO WATCH

Loading...

Pages

Friday, July 13, 2012


Trauma Mata

Malang tak berbau. Kemalangan boleh berlaku pada sesiapa sahaja secara tidak langsung. Kebanyakkan kemalangan selalunya berlaku di rumah sendiri. Selalunya bahagian anggota badan yang banyak terdedah pada bahaya trauma adalah mata dan secara relatifnya penglihatan boleh terganggu. Punca-punca berlakunya trauma perlu dikenalpasti agar kita lebih berwaspada dan rawatan segera mungkin dapat menyelamatkan penglihatan anda.

Bagi kanak-kanak, salah satu punca bagi kehilangan penglihatan ataupun kehilangan mata adalah disebabkan oleh trauma. Trauma yang dimaksudkan adalah seperti disebabkan oleh kemalangan di jalanraya, kemalangan semasa menggunakan alat tajam, alat tumpul, jatuh dari tempat yang tinggi, kebakaran dan juga terdedah pada bahan kimia. Kesemua jenis trauma ini boleh terjadi di mata dan ianya boleh menjejaskan penglihatan dengan teruk ataupun lebih dahsyat lagi mengakibatkan kehilangan bola mata. Walaubagaimanapun dengan teknik surgeri yang canggih banyak kes-kes trauma pada mata dapat diselamatkan dan dirawat dengan baik.

Kecederaan mata

Kecederaan pada kelopak mata boleh mengakibatkan luka teruk pada mata. Ini adalah kerana fungsi kelopak mata adalah untuk melindungi mata sambil mengekalkan kelembapan mata . Ianya juga bertindak seperti pengilap cermin kereta untuk membersihkan sebarang bendasing yang terlekat pada bahagian depan mata. Kelopak mata yang tercedera boleh hilang daya menutup mata sepenuhnya menyebabkan bahagian bawah mata yang terdedah menjadi kering dan ini boleh menggalakkan infeksi mata berlaku ataupun warna mata hitam menjadi sedikit kelabu disebabkan edema yang berpanjangan. Kadangkala kelopak mata yang tercedera boleh menyebabkan kesan bengkak ataupun lebam. Lebam merupakan hasil dari pendarahan terkumpul yang berlaku dibelakang kulit mata yang longgar. Salur airmata dari kilang airmata yang menyalur melalui hidung kebelakang tekak sangat lembut dan mudah rosak. Kecederaan pada salur ini boleh menyebabkan retensi airmata (airmata akan mengalir ke pipi dalam keadaan biasa) dan kadangkala pembengkakkan berupa sista dihujung mata boleh berlaku sekiranya infeksi mula menular. Masalah ini biasanya dapat dibaiki dengan kaedah surgeri.

Kecederaan mata yang biasa berlaku pada kanak-kanka dan dewasa adalah seperti aberasi pada bahagian anterior mata (mata hitam atau kornea). Ini boleh diakibatkan dari kuku yang panjang , kanta sentuh, bucu kertas yang tajam. Abrasi yang lebih mendalam juga boleh berpunca dari partikel yang berterbangan seperti serangga kecil, habuk yang besar, dan juga pasir. Lebih teruk lagi jika aberasi ini bersama-sama dengan kecederaan penetratif (tertusuk) seperti tercucuk benda tajam seperti pensil, payung, serpihan logam dari kerja menukul atau memaku. Kecederaan sebegini sememangnya menyebabkan ketidakselesaan dan sakit yang kebiasaannya  memerlukan pemeriksaan mata lanjut. Pemeriksaan untuk kes sebegini biasanya merangkumi pemeriksaan evaluasi tahap kecederaan pada kornea dan pengesanan bendasing dengan menggunakan teknik pewarnaan (staining) dan mata diperiksa menggunakan lampu slit biomikroskopi. Melalui pemeriksaan ini saiz kecederaan dapat dilihat dan diteliti kedalaman tisu yang terbabit. Ubat titis antibiotik boleh diberikan sekiranya bersesuaian dan mata akan ditutup jika perlu. Pemantauan seterusnya amat penting untuk memerhatikan luka pada kornea sembuh dengan baik. Adakalanya sekira kecederaan yang dialami pada mata agak ekstensif maka luka yang sembuh akan meninggalkan parut dang agak ketara. Parut mungkin mengambil tempoh yang agak lama untuk menipis.

Kecederaan yang lebih serius adalah akibat tumpahan atau percikan bahan kimia. Kerosakkan boleh jadi sedikit atau bersifat sementara seperti terkena spray parfum, racun serangga ataupun rambut ataupun lebih teruk sekiranya terkena tumpahan bahan kimia seperti klorok, pencuci dan lain-lain. Tumpahan bahan kimia yang teruk selalunya membawa kepada kehilangan penglihatan. Sekiranya insiden ini berlaku mata perlu dibasuh dengan air biasa sebanyak mungkin dan perlu dibawa ke unit kecemasan di hospital dengan segera.

Trauma juga boleh berbentuk tusukan tajam ataupun tumpul.  Tusukan tajam seperti tertusuk jari, pensil, kaca cermin (kemalangan jalan raya) akan memberikan kesan berlainan pada penglihatan berbanding dengan jenis tumpul seperti ditumbuk, terkena bola golf, hoki atau objek yang lebih solid.

Trauma dari kecederaan sebegini boleh menyebabkan kompresi dan indentasi pada glob mata . Pendarahan mungkin berlaku anatra kornea dan iris dimana penglihatan akan menjadi kelam dan kabur disebabkan cahaya tak dapat menerobosi takungan darah dalam mata. Kadangkala trauma yang berlaku bersama hentakan yang kuat juga boleh menyebabkan lapisan retina tanggal dan menurunkan tahap penglihatan dengan banyak. Sekiranya ini berlaku, ianya akan berupa seperti kilat yang sambar menyambar dalam mata dan pesakit perlu dibaringkan dan dibawa ke hospital untuk rawatan segera.

Rawatan

Banyak kecederaan mata berlaku pada golongan kanak-kanak. Dan sememangnya kecederaan pada mata kanak-kanak agak teruk di mana kebiasaan ianya menusuk hingga ke bahagian kanta yang mana kanak-kanak tersebut boleh mengalami katarak akibat dari trauma dan juga koyakan iris. Masalah ini biasanya dibetulkan dengan kaedah surgeri dan rehabilitasi penglihatan dilakukan dengan menggunakan kanta sentuh dan juga terapi penutupan. Walauapapun jua rawatan lanjut yang cuba dilakukan, kebiasaannya penglihatan tidak dapat dikembalikan seperti asal semula.

Antara teknik rawatan yang digunakan adalah dengan menggunkan kanta sentuh keras, kanta sentuh prostetik dan juga kanta sentuh silikon dalam proses rawatan kes-kes trauma.

Kanta sentuh silikon biasanya digunakan sebagai pembalut atau ’bandage’ untuk diletakkan pada mata yang mengalami aberasi yang teruk. Penggunaan kanta ini dapat menutup luka atau saraf-saraf kornea yang terdedah dan secara tak langsung dapat mengurangkan kesakitan dan ketidakselesaan. Kanta tersebut dapat ditinggalkan dalam mata untuk tempoh maksima 30 hari tanpa perlu menanggal atau membersihkannya. Kanta sentuh silikon membenarkan kadar oksigen yang tinggi menyerap masuk kemata dan mampu mempercepatkan kadar pemulihan sel-sel yang terluka.

Kanta sentuh prostetik yang mempunyai corak seperti iris mampu dijadikan iris palsu untuk menutup iris yang terkoyak teruk. Iris yang terkoyak teruk biasanya akan mengakibatkan silau dari kemasukkan cahaya yang berselerak. Dengan adanya iris palsu ini, masalah silau terlampau boleh di atasi dan penglihatan boleh menjadi bertambah baik apabila cahaya yang berselerak ditumpukan hanya pada satu arah.
Mata yang dirawat dengan kanta sentuh prostetik. 
Gambar Atas – iris yang terkoyak akibat trauma. 
Gambar bawah – kanta sentuh prostetik sebagai iris palsu
Selepas kornea pulih dari luka, kebiasaannya permukaan kornea mungkin tidak rata lagi ataupun kornea mungkin berparut. Penggunaan kanta sentuh keras dapat digunakan sebagai pelapis kedua untuk melapik permukaan yang tak rata ini. Ini dapat memberi satu kuasa refraksi yang lebih stabil yang mampu memberi tahap penglihatan yang lebih baik pada mata yang berparut.

Paling penting selepas dirawat untuk kecederaan mata, pemulihan kuasa refraksi dan rehabilitasi penglihatan perlu dimulakan dengan secepat mungkin. Jika mata trauma dibiarkan begitu sahaja untuk satu tempoh yang lama, kemungkinan besar penglihatan akan menjadi kabur dan tidak boleh dirawat lagi.
Oleh:
Dr Haliza Abdul Mutalib
Pensyarah & Pakar Optometris

216 comments:

  1. as salam..selalu berapa lama tempoh masa di ambil untuk sembuh sekiranya sedang alami masalah sebegini---> (Iris yang terkoyak teruk biasanya akan mengakibatkan silau dari kemasukkan cahaya yang berselerak. Dengan adanya iris palsu ini, masalah silau terlampau boleh di atasi dan penglihatan boleh menjadi bertambah baik apabila cahaya yang berselerak ditumpukan hanya pada satu arah.)

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Iris yang sudah terkoyak tidak dapat tumbuh kembali ataupun sembuh. Oleh itu gangguan penglihatan akan berlaku berterusan. Keadaan ini hanya boleh dirawat dengan kanta lekap aniridia yang memberikan rupa iris palsu untuk menutup iris asal yang terkoyak.

      Delete
  2. as salam.. bolehkah kita para doktor membezakan luka dicucuk jari atau tercucuk benda tajam dan adakah kesan luka pada mata itu sama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Luka dicucuk jari adalah "Blunt trauma" tetapi tercucuk benda tajam adalah "penetrating trauma", jadi kesan luka adalah berlainan.

      Delete
  3. salam.. mata saya cedera akibat terhentak benda keras(roda beg). kecederaan tu tepat pada bawah mata saya (eyebag). selepas kecederaan tu,saya merasakan kebas berpanjangan d bahagian bawah mata saya. dan sampai saat ini sisa baki kebas itu masih ada (sedikit) mula2 kebas tu agak terasa. sekarang dah bkurang dah. cuma masalahnya skg,biji mata saya agak termasuk ke dalam. tidak seperti mata yg sebelah. mata yg selepas kcederaan tu bbeza dgn mata sebelah. mata yg cedera tu agak mengecil bentuknya. ada kemungkinan kah mata yg mengecil bentuknya ini akan kembali kpada asal atau akan kekal dengan bentuk yg mengecil?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      adakah saudara berjumpa dengan doktor perubatan selepas kejadian trauma? mata yang termasuk sikit dalam soket besar kemungkinan telah mengalami fracture di lantai orbit mata. Mungkin ilusi mata yang termasuk ke dalam kelihatan kecil adalah disebabkan lantai orbit yang telah retak. Sila buat pemeriksaan lanjutan bagi memastikan punca pada masalah tersebut.

      Delete
  4. Asslm, dimanakah sy bole mendapatkan perkhidmatan & penjualan kanta lekap prostetik ?

    ReplyDelete
  5. SALAMULLAH

    Kanta lekap prostetik boleh didapati di Klinik Optometri, Fak Sains Kesihatan. Jln Raja Muda Abdul Aziz 50600 Hubungi En Hafizun.

    ReplyDelete
  6. salam prof

    saya telah membuat pemeriksaan mata sebulan yang lalu dan didapati kedua mata saya kering / mungkin kilang airmata telah rosak. keputusan ini adalah dari seorang dr. pakar. bagaimanapun mata kiri saya senang untuk sakit dan mencucuk2. sementara mata kanan saya tidaklah menyakitkan sangat.
    persoalannya kini saya telah menyembunyikan satu fakta dari pengetahuan dr. pakar tersebut yakni mata kiri saya dahulu pernah ditumbuk oleh abang saya sendiri dan ianya telah berdarah (mata putih). sakitnya hmmm hanya tuhan yang tahu. dua minggu +/- untuk recover dan biru sekeliling mata juga ambil masa untuk sembuh.
    sebenarnya saya dah tak berapa ingat sebab kejadian tersebut telah terjadi mungkin 15 tahun yang lalu. tapi saya terfikir adakah kecederaan yang lalu baru sekarang memberi kessan?... mata kiri saya senang sakit dan akan menyebabkan kepala juga kalau diabaikan.

    prof, help me !

    ReplyDelete
  7. SALAMULLAH

    Kesan dari trauma pada mata kiri mungkin telah membawa masalah sejak dahulu lagi tanpa disedari. Cuma mungkin ditambah dengan keadaan sekarang, masalah ini menjadi makin ketara dan mulai dirasai. Saya anggap mata kanan dan kiri adalah normal dan hanya perlu rawatan untuk mata kering. Doktor pakar yang memeriksa sudah pasti melakukan prosedur untuk memastikan tekanan mata adalah normal dan tiada kesan parut lama. Keadaan mata kering sendiri boleh menyebabkan rasa sakit dan perit dan kadangkala menyebabkan stress dan sakit kepala. Dapatkan rawatan bagi mata kering segera. Boleh cuba dapat kan ubat titis pengganti airmata "Tears Naturalle" dari kedai farmasi bagi melegakan simptom.

    ReplyDelete
  8. Salam... mata saya tercucuk benda tajam dan telah berdarah... sekarang terdapat tompok merah yang besar di mata putih... adakah boleh memberikan kesan yang buruk jika tidak dirawat?? Dan apakah rawatan yamg boleh diambil??

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH
      Maaf lambat respon. tompok merah itu mungkin dikenali sebagai Subconjunctiva Haemorrhage bermakna pendarahan berlaku dilapisan tisu dipermukaan mata...Ianya akan surut sendiri dalam masa seminggu atau dua tanpa perlu dirawat. Sekarang ini mata Nur Irani dah pulih sepenuhnya sepatutnya.

      Delete
  9. As salam.mata anak saya berumur 4tahun tercucuk besi buaian.anak tidak merasa sakit tetapi mata putihnya kelihatan biru dan kemerahan.adakah perkara ini memudaratkan?

    ReplyDelete
  10. SALAMULLAH

    Bahagian yang tercucuck tu pada mata putih? sekirannya ianya tidak mencucuk ke dalam ianya agak selamat, kesan biru mungkin ada pendarahan pada salur darah kecil dibawah lapisan tisu putih. Sekiranya ianya menjadi semakin lebam dan kemerahan sila bawa berjumpa doktor mata segera

    ReplyDelete
  11. Salammm , mata saya tercucuk dengan benda tajam dan di mata putih saye ada sebulat kecil tompok merah dan sakit , adakah ia berbahaya untuk saya ? :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu rawatan . Salur darah kecil mungkin terpecah dan infeksi perlukan rawatan antibiotik

      Delete
  12. Salam , mata saya tercucuk dgn benda tajam . Dan mata putih saya ada tompok merah dan sakit . Adakah ia bahaya ? :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Salur darah terpecah mengakibatkan pendarahan. Sekiranya tiada kesakitan dan mata kurang merah dengan masa tak perlu rawatan lanjut. Tompok merah akan hilang dalam tempoh 2 minggu.

      Delete
  13. Assalam dr..saya preggy 3 bln dn kerap muntah2..ada smpai tahap sy mengalami muntah yg amat teruk sehingga mata kanan saya sakit.pg esoknya sy lihat mata putih saya berdarah tmpok tp sy tidak sakit kepala..adakah bahaya dr?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Masalah ini dipanggil Subkonjunktival haemorrhage. Tidak bahaya. Ianya boleh berulang disebabkan tekanan /pressure sewaktu muntah, batuk, meneran ataupun bersin. Tidak bahaya. Ambil 2 minggu untuk reda.

      Delete
  14. Salam dr. Im a student and been diagnosed for corneal ulcer on last 22nd may that caused by contact lens and been warded for 4 days. Since that dr bagi sy ubat titik and till today sy kena guna ubat titik 4 times a day. Dr yg merawat kata parut dr ulcer sy tu tak boleh hilang means dia jd parut kekal. Anyhow alhamdulillah my eye are much better since dh takde merah2 like the first time and everything. Just kdg2 ada slightly redness which not that red. So sy nak tanya boleh ke tak sy guna lens lagi?

    ReplyDelete
  15. SALAMULLAH

    Sekiranya dah terkena corneal ulcer, anda perlu rehatkan mata dari pemakaian kanta lekap. Parut adalah kekal tetapi selepas tempoh yang lama ianya mungkin menipis. Sekiranya ianya tidak terletak pada paksi mata anda bernasib baik. Sekiranya anda masih mahu meneruskan pemakaian kanta lekap, anda harus mendapatkan nasihat dari pakar optometris dan mematuhi arahannya. Sekarang ini anda bernasib baik kerana kornea anda telah sembuh tetapi sekiranya anda mendapat ulser kali kedua ianya boleh membawa kepada kebutaan. Boleh menghubungi D Optometrist untuk temujanji 0391744024 di Bandar Sri Permaisuri, Cheras. Mata perlu diperiksa dahulu sama ada sudah bersedia untuk memakai kanta sentuh ataupun tidak.

    ReplyDelete
  16. Salam.saya mengalami mata berdarah dekat bhgian mata putih akibat tumbukan dan kelihatan darah macam beku..tetapi tidak mengalami seperti pening or apa apa.so,adakah darah yang kelihatan beku itu dapt baik dengan sendiri or perlu dhantar hospital??ada tak cara yg saya dapt surutkan pendarahan tersebut?

    ReplyDelete
  17. SALAMULLAH

    Keadaan ini dipanggil Subconjunctival haemorrhage..pendarahan dibawah lapisan konjunnktiva akan reda dengan sendiri kekadang mengambil masa hingga 2 minggu. Tiada rawatan diperlukan.

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum prof . Umur berapa ek kita boleh kesan masalah juling neyh ? Baby saya baru memasuki 4 bulan . Risau sangat

    ReplyDelete
  19. SALAMULLAH

    Boleh kesan dari bayi baru lahir lagi. Sepatutnya pada umur 6 bulan kejulingan jika ada akan nampak jelas dan ketara.

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum doktor, anak saya telah ditahan di lokap dan didapati terdapat kesan pendarahan pada mata putih berwarna merah ke biruan setelah dibebaskan tiga hari kemudian. Saya telah membawa dia ke hospital untuk mendapatkan rawatan dan diminta untuk datang berjumpa pakar mata seminggu lagi. Bagaimana caranya utk saya pastikan matanya tidak mengalami masalah yang serius?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH
      Keadaan ini dinamakan Subconjunctival haemorrhage. Ianya akan hilang sendiri selepas seminggu dua. Tidak perlu rawatan.

      Delete
  21. Salam dr.mak saya terkena biji limau nipid trmasok dlm mata kanan.terasa ad bende dalam mata dan khuatir klu biji tu trmsok dlm putih mata.dan mata jadi merah brbnding kiri.apa perlu buat ye?

    ReplyDelete
  22. SALAMULLAH

    Mungkin mata mengalami trauma akibat lenturan dari biji limau nipis. Masalah ini adalah sementara sahaja.

    ReplyDelete
  23. Salam doktor.mata kanan saya berasa tidak selesa setelah tercucuk dgn jari. Saya dapati mata hitam saya disebelah atas terdapat kesan cedera sedikit. Mata sy cuma berair dan pedih tetapi tidak merah. Cuma urat2 mata timbul dikawasan mata putih.Sy pernah mengalami kornea ulser seblm ini di mata kiri akibat tertusuk benda tajam. Namun keadaan mata kanan sy berbeza dgn apa yg pernah saya alami sblm ini. Sy telah berjumpa dgn doktor tp doktor hny memberi sy eye drop utk dititiskn.Apa yg perlu sy lakukan.

    ReplyDelete
  24. SALAMULLAH

    Kalau doktor mata telah beri ubat titis antibiotik untuk mata kanan ianya sudah memadai. Dalam tempoh beberapa hari, luka itu sepatutnya sembuh.

    ReplyDelete
  25. Salem Prof

    Anak sy umur 10+ bln mlm tadi tercucuk plastik yang tidak tajam kat mata putih. Ade kesan pecah darah. Tp saya tengok die aktif main. Bagaimana prof ape perlu sy buat

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu diperiksa untuk memastikan bahagian lain mata tidak terkena. Perlu buat staining untuk memastikan tiada calar dibahagian kornea.

      Delete
  26. Salam prof,
    sebelum ni sya ada terfikir nak buat lasik mcm kwn2 sya yg lain dan segala persediaan telah siap. Umur 39 lelaki, power 400 kiri kanan.
    Tetapi baru2 ni dlm 2mggu selepa bgun tidur sya dapati pandangan mata kanan saya jadi agak pudar dr kebiasaan dari mata kiri wlau ngan cermin mata.Apabila sya amati dgn memejam mata belah kiri, melihat mata kanan ke arah kws cerah..sya nampak bayangan bulat tompok hitam pudar ditgh2 mata, seolah2 ada tinted di tgh2 mata...mcm melihat gerhana bulan.! Sya blum bjumpa sbrg doktor lg coz dgn hrpn 1 or 2 mggu akan hilang...tapi hingga kini msih belum...stress jgak rasanya...masya Allah.
    Prof, harap prof dpt bantu sya...terima kasih segala pjelasan prof.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      perlu periksa mata itu. Boleh berlaku sebarang kemungkinan walaupun anda masih muda. segera bejumpa pakar untuk ketahui apa masalah sebenar

      Delete
  27. salam prof
    bolehkah mata yg berparut akibat cornea ulcer dijalankan pembedahan lasik??

    ReplyDelete
  28. Prof..saya nak tanya.Saya ada masalah pembekuan darah dekat mata putih akibat digigit gutu babi..dah lama msalah ni berlaku..hampir 10 tahun..setakat ni saya x rujuk mane2 doktor pakar.adakah mata saya perlu dibedah atau ada alternatif lain boleh saya buat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Sekiranya darah beku itu tidak menjadi satu gangguan boleh dibiarkan sahaja. Dikhuatiri ada saluran kecil yang berlingkar di bahagian darah beku itu yang boleh menyebabkan pendarahan yang lebih besar jika darah beku lama cuba dibuang. Untuk kepastian sila jumpa doktor pakar

      Delete
  29. Salam prof..pada mulanya saya mengalami kabur pada mata terutamanya pada waktu malam..selepas merujuk pada doktor mata..beliau mendapati berlaku pendarahan pada retina mata saya sama seperti mereka yg menghidapi diabetis..doktor mula hairan kerana saya masih muda dan tidak mengalami sebarang masalah kesihatan..tetapi sebelum penglihatan saya mula merosot..bahagian dalam mata saya pernah terkena kuku ketika saya hendak mengelapnya dari sabun..dan keadaan ini semakin parah apabila saya pernah berjaga malam dan tidak tidur untuk menyiapkan projek..adakah kerana kecederaan yg sedikit boleh menyebabkannya merebak sehingga ke bahagian retina dan adakah juga disebabkan kelajuan cahaya menyebabkan keadaan retina semakin parah??

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Agak mustahil untuk menyatakan kejadian tercucuk kuku itu penyebab retina berdarah. Tidak juga kena mengena dengan berjaga malam. Perlu melakukan pemeriksaan darah untuk memastikan anda bebas dari sebarang penyakit sistemik

      Delete
    2. Prof mata ank sy kawan die baling mangkuk trkne mata putih die,mata die ade merah2 kt mata putih die ade kah bahaye ke,umor ank sy 5thn

      Delete
    3. SALAMULLAH

      Sekiranya kemerahan itu hilang dalam tempoh 24 jam dan anak tidak mengadu apa apa pada matanya, tiada masalah. Jilka kemerahan tidak hilang harus bawa berjumpa doktor mata segera

      Delete
  30. saya mengalami masalah kabur dan kelam dibahagian kiri.. sudah mendapatkn rawatan dan doktor ckp saraf mata saya bengkak.. adakah penglihatan saya ni menjadi kabur kekal atau sebalik yer.. please me...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Adakah anda mengambil apa apa ubatan dari doktor mata? Jika rawatan telah dibuat masalah penglihatan sepatutnya kekal atau bertambah baik. Saya perlu lebih maklumat sebelum dapat menjawab soalan anda.

      Delete
  31. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  32. Asalam doktor. Mata suami sy trkena sesuatu objek yg agak tajam. Kini mata dia brdarah di sekitar mata putih dn trdapat biru di saraf mata. Mata suami juga rasa tidak selesa dn sakit apabila trkena cahaua

    ReplyDelete
  33. SALAMULLAH

    Sekiranya berlaku silau ini bermakna mata hitam juga terkena secara tak langsung. Perlu rawatan doktor untuk memastikan tidak berlaku infeksi. Jika kejadian ini telah berlaku lama, boleh dapatkan pemeriksaan ralat refraksi (kuasa) mata dari permis optometri.

    ReplyDelete
  34. As slm.. Doktor.. Mata kiri saya terkena benda tajam tp mungkin sedikit luka pd putih mata.. Urgent minta bantuan cara rawatan.

    ReplyDelete
  35. As slm.. Doktor.. Mata kiri saya terkena benda tajam tp mungkin sedikit luka pd putih mata.. Urgent minta bantuan cara rawatan.

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum.. doktor.. dimata putih saya ada tompok kecil merah dan mata agak gatal.. apa puncanya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu dipeiksa. Jika Pterygium perlu dibantu dengan suplement artificial tears. Jika sangat besar boleh dirujuk untuk surgery

      Delete
  37. Salam Dc. saya perasan kalau saya pergi tempat yang banyak cahaya seperti mall mata saya akan terus mnjadi merah yang sgt teruk dan berasa pedih. kawan - kawan perasan sya selalu jadi mcm tu, walhal diorang tak ada pun jadi mcm saya, sekarang ni, pada hujung mata putih kanan saya ada bintik putih dan merah bertompok. kenapa ya Dc ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      mata mungkin terlalu kering dan erosi sel berlaku menyebabkan ianya pedih malah lebih pedih jika mata digosok gosok. Adakalanya jika terlalu kerap digosok boleh sebabkan salur darah halus pecah. Anda perlukan rawatan untuk mata kering segera.

      Delete
  38. Salam DR , saya mengalami sakit mata akibat contact lens yg agak kering . Situasinya, saya tertidur dalam keadaan memakai contact lens, sedar saja bangun dari tidur, mata kiri saya berwarna merah . saya tanggalkannya, mata saya agak pedih. saya ada mengunakan EyeGlo tp tidak berkesan, saya ada perasan ada kesan tompok kecil berwarna putih di sebelah mata hitam saya . adakah ia berbahaya ? adakah saya perlu pergi ambil rawatan atau boleh disembuh tanpa rawatan ? :( terima kasih DR.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Kalau selalu tertidur dengan kanta lekap dapatkan kanta lekap yang boleh dipakai tidur. Jika bila kanta ditanggal dan anda merasa pedih ini bermakna lapisan sel pada mata hitam telah tertanggal bersama kanta lekap sebab sel itu lembut (tidak sihat). Tompok kecil mungkin kesan erosi ataupun jika ada rasa sakit mungkin ulser kornea yang baru nak jadi. Perlu rawatan doktor segera.

      Delete
  39. Salam Dr. Mata saya tertusuk jari anak, Selepas itu mata saya menjadi sangat pedih apabila berkelip dah mata sentiasa berair mengalir seperti menangis pada sebelah mata yg tertusuk.b Saya ke klinik, doc cakap mata saya bercalar sbb tu sakit pedih apabila berkelip. Doc berikan ubat titis. Selepas 2hari,mata saya sudah tidak sakit dah tidak berair lagi, tetapi penglihatan saya menjadi kabur sebelah mata. Adakah penglihatan saya akan kembali normal ataupun tidak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Kena tahu juga calar yang itu telah meninggalkan kesan ataupun tidak atas kornea. kerana parut boleh mengaburkan mata. Parut yang nipis boleh segera hilang tetapi parut besar akan selalunya ambil masa untuk sembuh atau meninggalkan kesan.

      Delete
  40. Salam Dr..beberapa bln yg lepas sy telah buat lasik pd mata kiri..mlgnya selepas lasik mata sy bengkak dan kornea mata berkedut..selps mslah tersebut hilang timbul pula masalh lain..dlm kornea mata sy ada tompok putih. Dr terpaksa buka dan cuci kornea mata...ini menyebabkan terdpt parut pd kornea mata saya. Apakah parut ini akn menyebabkan apa2 kesan pd mata suatu hari nanti dan mata sy juga terlalu kering dan sering terasa pedih. Apakah ini kerana kesan dr parut tersebut? Saya juga ingin tahu bolehkah mata kering sy ini di rawat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Lasik itu sendiri boleh menyebabkan mata kering. Ada rawatan untuk memulihkan mata yang kering. Segera jumpa doktor.

      Delete
  41. Salam mata sy ada tompokan darah pada mata putih akibat ditumbuk. Mula2 tompokan sebesar kuku kelingking baby.selepas sy bangun dari tido, tompokan tu semakin merebak sampai separuh mata sy. Adakah itu normal atau bahaya. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Normal sekiranya darah dari lapisan konjuktiva. Sepatutnya hilang selepas 2 minggu. Kalau masih ada, pendarahan yg lebih dalam mungkin berlaku. Kena rujuk doktor

      Delete
  42. Salam mata sy ada tompokan darah pada mata putih akibat ditumbuk. Mula2 tompokan sebesar kuku kelingking baby.selepas sy bangun dari tido, tompokan tu semakin merebak sampai separuh mata sy. Adakah itu normal atau bahaya. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Pendarahan yang berlaku dibawah lapisan konjunktiva akan merebak dan selepas beberapa hari ianya akan pudar dan hilang. Tiada rawatan bagi tompokan darah ini. Ianya adalah normal apabila berlaku trauma pada mata. Tetapi jika dikhuatiri trauma tersebut memberi kesan pada bahagian mata yang lain maka segeralah berjumpa doktor mata.

      Delete
  43. Salam mata sy ada tompokan darah pada mata putih akibat ditumbuk. Mula2 tompokan sebesar kuku kelingking baby.selepas sy bangun dari tido, tompokan tu semakin merebak sampai separuh mata sy. Adakah itu normal atau bahaya. Tq

    ReplyDelete
  44. Salam dr.

    Pada mata putih sebelah kanan saya ada mcm gelembung kecil Tp mata putih saya tak semuanya merah. Hanya merah di kawasan gelembung saja. Kalau sentuh rasa mcm kasar. penglihatan saya sebelah kanan mcm kabur sikit, mcm rabun jauh. Saya x pasti kalau ad habuk Msk atau tak. Tq dr.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Gelembung putih tu hampir dengan outline mata hitam ke?. Mungkin pterigium atatu pngicuela. Tak bahaya tetapi menganggu penglihatan dan menyebabkan iritasi. Faktor penyebab: Sinaran UV matahari

      Delete
  45. salam dr.
    sy telah mengalami kemalagan jalanraya yg mngakibatkan kelopak mata sblah kanan koyak..pembedahan sudah dibuat utk mbuat kelopak mata baru dr kulit di bahagian lain.
    masalah sekarang ialah mata saya tidak akan boleh tutup rapat selama nya.
    kadang kala mata akan berasa sgat kering dan sakit.
    ini mungkin bpunca dr kelopak mata yg tidak boleh tutp rapat sepertu sedia kala..
    boleh dr terangkan apa masalah yg akan sy hadapi dr situasi ini..lgi satu ianya membuat kn sy rasa rendah diri dan malu nk berhadapan dgan org ramai bila mata kelihatan besar sebelah dan berparut.
    tq dr.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Kena jumpa balik doktor yang buat pembedahan untuk buat refining surgery. Mata yang terbuka sedikit tu boleh cari pengganti airmata dalam bentuk gel di farmasi untuk digunakan selalu terutamanya waktu tidur.

      Delete
  46. Anak saya berusia 10 bln.mata putih tidak seputih tetapi secara keseluruhan berwarna biru/kelabu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULAH

      Anak anak kecil atau bayi, lapisan sclera adalah nipis menampakkan lapisa koroid di lapisan dalam. Jadi nampak kebiru biruan. Sementara sahaja sehingga uisia bayi meningkat.

      Delete
  47. Salam dr,mcm mana kalau mata kena tumbok? Perlu tuam ais atau tuam dgn kain pns??

    ReplyDelete
  48. Salam dr,mcm mana kalau mata kena tumbok? Perlu tuam ais atau tuam dgn kain pns??

    ReplyDelete
  49. salam doktor anak sedara sya terkena objek keras pada bwah mata..bengkak dan ada tanda..tapi pada mata putihnya jdik merah sdikit ..sya dah tuam dengan ais bg meredakan bengkak..slain dari cra ini sya perlu bawak dia berjumpa doktor ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Orbit mata terletak atas papan tulang yang adakala boleh retak atau patah semasa trauma. Sekiranya keadaan ini berlaku ianya boleh menyebabkan mata nampak tak sama kedudukannya. Bengkak dan bertanda mungkin menandakan ada pendarahan dalaman. Perlu diperiksa untuk memastikan tiada masalah dalaman mata.

      Delete
  50. Salam doktor

    Mata saya berasa tidak selesa seperti ada benda di dalam mata. Ini kerana saya kerap menggosok mata akibat gatal. Adakah mata saya cedera atau kornea mata saya terkesan dgn perbuatan sy yg menggosok mata terlalu kerap itu? Mohon bantuan penjelasan doktor.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Ya lapisan permukaan kornea boleh terganggu akibat gosokkan yang kuat dan kerap. Harus berjumpa doktor mata atau optometris untuk memeriksa apakah penyebab mata gatal. Sekiranya ianya disebabkan oleh infeksi disebelah dalam kelopak mata ada rawatan ubat titis yang boleh melegakan keadaan ini. Permukaan kornea boleh menjadi nipis dan pecah dan juga berlaku irregularity jika kerap digosok.

      Delete
  51. Assalamualaikum doktor...
    saya baru saja disahkan mengidap ulser kornea pada mata kanan dan sekarang masih berulang-alik ke hospital untuk rawatan. adakah penyakit ini boleh sembuh dan berapa lama tempoh yg diambil utk sembuh? apakah ada supplement yg doktor boleh cadangkan untuk mempercepatkan proses penyembuhan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Ulser kornea ambil masa yang lama untuk sembuh dan ada kalanya ianya meninggalkan parut.Tidak perlu supplement hanya ubat dari doktor sahaja.

      Delete
  52. Assalamualaikum doktor...
    saya baru saja disahkan mengidap ulser kornea pada mata kanan dan sekarang masih berulang-alik ke hospital untuk rawatan. adakah penyakit ini boleh sembuh dan berapa lama tempoh yg diambil utk sembuh? apakah ada supplement yg doktor boleh cadangkan untuk mempercepatkan proses penyembuhan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Ulser adalah satu penyakit mata yang sangat serius dan rawatannya adalah sangat intensif dan panjang. Ianya ambil masa yang agak lama bergantung pada keterukkan ulser. Tiada supplement hanya menggunakan ubat yang diberikan oleh doktor.

      Delete
  53. salam doktor.sy sering mggunakan lense sbb sy tdk suka mmakai spek mata.stu hri sy prsan ad tompokan putih di bhgian mata putih. mata sy sllu pedih apabila terkena cahaya lampu dan sllu tgk laptop.bila sy brjumpa doktor.dy mgatakan itu hnyalah luka disebabkan pmakaian lense yg ksar. adakah itu puncanya krn sy masih tdk yakin.doktor hanya berikan eye drop dan masih lg rasa pedih seolah mata sngat kering.apakah masalah mata sy ini?? adakah bhaya skiranya sy masih lg mggunakan lense skrg ini???

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Tompokan putih itu terletak pada border antara mata putih dan mata hitam ke? adakah ianya terletak pada mata putih yang berhampiran dengan hidung?
      Tiada istilah kanta lekap yang kasar kerana semua kanta lekap sudah dipolish sebaik mungkin sebelum dipasarkan. Anda tidak melaporkan mata putih menjadi merah, saya rasa apa yang dialami adalah satu keadaan yang dinamakan pterigium yang boleh menyebabkan iritasi dan kekeringan mata. Perlu confirm diagnosis adakah ini pterygium ataupun tidak.

      Delete
  54. Assalamualaikum Dr.. Sy sekarang mengalami ulser kornea di mata kiri. Dan rase teramat sakit di bahagian yg terkena ulser. Sy skrg continue dgn ubat yg dr mata bg. Boleh ke
    kalau sy nak pakai kanta silikon utk elak rase sakit kat mata sy ni. Vision sy pun makin teruk. Tq Dr

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Ubat yg doktor bagi tu untuk rawatan ulser? sepatutnya diteruskan dan ada visit susulan. Kanta terapeutik (tak semestinya kanta silikon sbb silikon ada banyak jenis) boleh melegakan kesakitan. Tetapi penglihatan akan terganggu buat sementara.

      Delete
  55. Assalsmualaikum Dr. Baru2 mata saya terkena batu. Sejurus itu mata kiri saya tidak dapat melihat. Saya hanya melihat cahaya berkilat2. Saya telah membuat rawatan segera di klinik mata di hospital. Ddktr yg merawat mberi ubat titis mata. Mata saya bengkak dn merah mata serta terdapat sedikit koyakan ires mata. Masalah skrg anak mata sy tidak boldh megecut sprti sblm ini walsupun terkena cahaya lampu. Menyebabkan mata saya sangat silau dan kabur. Adakah mata saya ini boleh dirawat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Anda harus segera berjumpa doktor mata kerana kemungkinan trauma yang dialami hingga ke bahagian retina. Berjumpalah doktor sebelum terlalu lewat.

      Delete
  56. Salam sejahtera Dr,

    Pada 23 july sy telah ditahan di wad ofthalmology selama 21 hari dan baru sahaja discharged. Sekarang kuman dan merah pada mata pun hampir berkurang but still under hospital medicine. Dr. Sheena ada memberi nasihat bahawa walaupun mata dah bebas kuman dan pulih akan tetapi ia akan meninggal parut pada kornea mata dan akan mengalami kekaburan pandangan melainkan saya melakukan pembedahan kornea. Pertanyaan saya disini doktor boleh ka parut kornea akan sembuh secara alami tanpa melaku pembedahan? Sekiranya boleh berapa lama ka masa diperlukan utk pulih dan apakah supplement terbaik utk memulihkan parut kornea? Pada nasihat doktor apakah keputusan yang terbaik untuk tindakan ini. Your advices much appreciate. Thank u

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Parut kornea kebiasaannya boleh menipis tetapi ambil masa lama bergantung pada individu sendiri. Mungkin berbulan atau bertahun. Tetapi ianya takkan hilang sepenuhnya. Tiada suplement yang boleh membantu. Sekiranya ada gangguan pada penglhatan (parut pada mata hitam) boleh cuba rawatan dgn kanta sentuh RGP (keras) untuk pulihkan vision.. tapi harus berhati hati supaya tidak lagi berlaku infeksi.

      Delete
  57. Assalamualaikum Dr. Mata ayah saya terkena getah yang selalu digunakan untuk mengikat barang besar (getar leper) means getar tu terlestik kena mata dia semasa dia hendak mengikat barang , pada mulanya , mata dia bengkak dan merah , after 2hari mata dia beransur pulih , then saya ingat sudah baik , tetapi mate ayah saya kabur dan tidak nampak , saya bawa ayah saya pergi hospital dan doktor cakap mata ayah saya ada darah beku dan cuma letakkan sejenis ubat yang seperti eyemo untuk menghilangkan darah beku tersebut dan doktor juga cakap sekiranya darah beku tersebut tidak hilang , berkemungkinan mata ayah saya akan kabur selamanya , tidak ada alternatif lain ke untuk pulihkan mata ayah saya dan hilangkan darah beku dalam mata ayah saya tu doktor

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Darah beku tersebut perlu diketahui terjadi dibahagian mata mana? Putih atau hitam? Penerangan tidak berapa jelas, saya tidak dapat menjawab.

      Delete
  58. Salam dr.pagi tadi sy ke klinik setelah mengalami ketidakselesaan mata (merah,pedih,berair).doc A suspek sy alami ulser kornea sebab ada white dot di bwh kornea mata n refer sy ke hospital utk pemeriksaan n rawatan lanjut.sy memang ada memakai kanta lekap semalam tapi bukan dlm keadaan yang terlalu lama atau tertidur.setibanya di hospital,doc B mengesahkan sy cuma sakit mata biasa lepas beberapa pemeriksaan dilakukan.doc cuma beri 2jenis ubat titis.1 tu kena disimpan dlm peti sejuk.lepas 3 hari sy perlu ke hospital lgi utk pemeriksaan lanjut..persoalan sy bukankah sy sepatutnya dberikan ubat antibiotik utk merawat ulser kornea?sy keliru dgn 2 kenyataan doc yang bercanggah.mtk penjelasan doc.sy risau jika tidak dirawat dgn betul akan memudaratkan lgi mata sy.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Ubat titis yang diberikan mungkin antibiotik dan pemantauan selepas 3 hari itu memadai.

      Delete
  59. Salam doc, mata kiri saya merah but i dont know what are the cause maybe sebab terkena shampoo petang semalam or because the other day i wore contact lens for 8 hrs. So what should i do?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Kalau masih merah selepas beberapa jam ianya bukan berpunca dari shampoo, mungkin berlakunya infeksi. Ini boleh berlaku dengan atau tanpa pemakaian kanta sentuh,

      Delete
  60. Dok, sy telah mendapatkan rawatan di klinik oftamologi hkl, hasil pemeriksaan mereka kata mata saya ok, sdgkan mata sy boleh dilihat dgn mata kasar ada garisan calar di tepi kiri ank mata saya, dan penglihatan sy kini terganggu krn dpt melihat bayang bayang garisan calar tersebut ketika saya melihat, mereka minta sy dtg semula utk menitiskan ubat titis mata utk kembangkan mata saya, dan mereka kata mata saya akan kabur dan kelabu dlm tempoh 5jam, patutkah dok sy buat pemeriksaan tersebut adakah ia memberi kesan pada ank mata sy, sy mohon dok dapat bantu saya, smg dok sentiasa sihat sejahtera , amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Bagaimana terjadi garisan calar tersebut? Prosedur titis ubat untuk kembangkan anak mata adalah normal untuk menentukan segment dalam mata terkesan dengan trauma yang berlaku atau tidak. Ianya satu prosedur yang selamat dan tiada kesan sampingan.

      Delete
  61. Assalamualaikum dr. 6 thn dulu mata putih saya pernah terkena dawai dan mnyebabkan luka pnjangnya dalam 1mm. sehingga kini luka tu belum hilang. semalam luka tu terasa sikit dan nmpak lebih merah2. terima kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Luka dah sembuh tetapi parut tersebut boleh terasa kehadirannya dengan kelipan mata kerana bergeser dengan kelopak mata. Jika mata kering, parut akan kelihatan merah. Kena guna titis pengganti air mata.

      Delete
  62. Terima ksh doc, mata sy dipukul , sebelum ini hny garisan calar pd mata saja yg nampak, setelah sebulan penglihatan terganggu dgn garisan tersebut, adkh doktor parut dimata sy makin teruk doktor, krn garisan byg2 yg saya npk tebal

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Bila luka mula sembuh, parut akan kelihatan. sekiranya menghalang cahaya dari masuk ianya boleh menyebabkan penglihatan terganggu.

      Delete
  63. As salam,DR sy pnh kemalangan dua tahun lepas,pnh buat operate untuk right zygomatic complex,mata kanan sy sampai sekang kabur,bila pergi kedai cermin mata nk cek power,dyorg ckp xdpt nk cek,kna refer doktor pakar,semenjak itu tahi mata selalu keluar banyak pada mata sebelah kanan saya ini mungkin kerana bulu mata bawah saya masuk kedalam selepas kemalangan,saya terpaksa cabut bulu mata setiap 3 bulan,selepas 2 kali cabut saya sekarang tidak lagi mencabutnya kerana tidak dapat tahan sakit ketika mencabutnya.Apakah benar saraf saya telah mati?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Untuk mengelakan bulu mata menyucuk kornea boleh gunakan bandage contact lens. Boleh menghubungi D'OPTOMETRIST, Cheras, KL untuk temujanji 0391744024

      Delete
  64. Assalamualaikum prof . Ayah sy baru menjalani operation katarak hari ini tapi selepas beberapa jam , matanya kelihatan sangat merah . Cairan ubat titis yg mengalir drpd matanya juga kelihatan seperti bercampur darah bila dilap dengan tisu . Ayah sy pernah menjalani operation katarak untuk sebelah mata 4 bulan lepas namun tiada kemerahan atau pendarahan ketika itu . Ayah sy kata ketika pembedahan pertama mesin digunakan , namun untuk pembedahan hari ini doktor menggunakan pisau . Apakah sebab mata ayah sy berdarah dan perlukah dia merujuk kepada doktor ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Keadaan ini normal. Kemungkinan semasa pembedahan ada salur darah yang kecil berdarah.

      Delete
  65. Salm doktor..suami saya mengalami pendarahan dalm mata di sekitar mata putih.menurut doktor klinik daerah yg kami pergi pendarahan terjadi kerana suami saya tertekan sehgga tekann darahnya meningkat. Doktor tersebut mmberitahu pembuluh darah mata suami pecah..sudah seminggu tompokan darah masih kekal..apakah rawatan yang sesuai untuk suami saya? Untuk pengetahuan doktor suami cuma diberi ubat darah tinggi fan ubat titik sahja..harap doktor dapat bagi penjelasan lebih lanjut pada kami..t.kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Sepatutnya selepas seminggu darah tersebut sudah mula cair dan merebak ke bahagian lain menyebabkan warna merah pudar. Sekiranya keadaan tidak berubah perlu pemeriksaan lanjutan dengan segera

      Delete
  66. Assalamualaikum prof...sy pkai contact lense..tp sejak skrg nie..kelopak mata jdi bengkak..mcm berat je nk buka...lge2 bile ade cahaya..kalau pkai cermin mata pn same prof...skrg nk tgk cahaya ckit pn ase pedih mata prof....boleh tau nape?tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Tanda tanda yang diceritakan seperti infeksi kelopak mata. Perlu periksa dan dirawat.

      Delete
  67. Assalammulaikum..maaf saya nak bertanya..sejak sebulan yg lalu pandangan mata sebelah kanan sy bertompok dan menganggu penglihatan sy..boleh saya tahu kenapa dan apa kesannya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Penglihatan mata bertompok bukanlah sesuatu yang normal.Mata perlu diperiksa dengan kadar segera.

      Delete
  68. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  69. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  70. Assalammulaikum w.r.t. Prof Dr apa khabar? maaf nak bertanya. 4 hari lepas, ibu saya telah memotong pokok tinggi dalam keadaan mendongak sehingga secara tidak tersengaja , matanya terpercik getah pokok. Ibu memang ada membasuh matanya dengan segera . Sekarang ni, dia merasa terganggu kerana penglihatannya nampak lingkaran hitam (black ring) serta terdapat dua garisan halus hitam pada mata. Mohon penjelasan lebih lanjut daripada Prof untuk tindakan kami yang selanjutnya..terima kasih.

    ReplyDelete
  71. SALAMULLAH

    Ibu perlu dibawa untuk rawatan segera. Getah yang terkena mata boleh menyebabkan parut kekal.

    ReplyDelete
  72. Salam doktor.. Baru2 ni adik saya kemalangan... Jadi doktor yg merawat nya memberitahu mata kanan nya rosak... Apakah maksud rosak itu doktor.. Adakah adik saya akan hilang deria penglihatan.... Manakala mata sebelah kiri dia luka di bahagian kelopak mata atas dan tepi... Adakah mata kiri dia jg akan rosak.... Saya jg melihat mata adik saya tersembul dan nampak merah di bahagian mata putih... Sehingga sekarang dia masih x bukakan kan mata disebabkan dia masih belum sedar akibat kecederaan muka yg agak serius... Saya hanya ingin tahu adakah mata yg rosak boleh baik semula...adik saya baru berumur 20 tahun.... Saya ada dgr doktor ckp kornea mata dia terkoyak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Sekiranya kornea terkoysk penglihatan boleh terjejas teruk. Bergantung juga banyak mana terkoyak dan dibahagian kornea mana yang terkoyak. Kelopak mata merupakan lapisan penghalang bagi sebarang trauma. Sekiranya hanya kelopak mata saja terluka dan kornea tidak terkesan maka penglihatan tidak terjejas.

      Delete
  73. Salam doktor.. Baru2 ni adik saya kemalangan... Jadi doktor yg merawat nya memberitahu mata kanan nya rosak... Apakah maksud rosak itu doktor.. Adakah adik saya akan hilang deria penglihatan.... Manakala mata sebelah kiri dia luka di bahagian kelopak mata atas dan tepi... Adakah mata kiri dia jg akan rosak.... Saya jg melihat mata adik saya tersembul dan nampak merah di bahagian mata putih... Sehingga sekarang dia masih x bukakan kan mata disebabkan dia masih belum sedar akibat kecederaan muka yg agak serius... Saya hanya ingin tahu adakah mata yg rosak boleh baik semula...adik saya baru berumur 20 tahun.... Saya ada dgr doktor ckp kornea mata dia terkoyak..

    ReplyDelete
  74. salam doktor. sy lelaki berumur 17 thn. pd 2013< saya disahkan menghidap toxoplasmosis pada mata kiri saya dimana saya nampak tompok hitam terapung2. slps mkn ubat tompok tu makin kurang n lenyap mcm tu cuma saya nmpk floaters kdg2 tapi x ganggu pun. pd baru2 ni sy mula nmpk tompok hitam tu balik n ia makin membesar hari demi hari. saya dh pi jumpa doktor tapi dia ckp dia xnmpk apa2 yg baru cuma parut toxo t ja. dia amik darah saya n start kes baru sbb sya ckp tompok tu makin besar. dlm masa dua minggu baru dpt result. dia x bagi apa2 ubat. so sya kena sabar la dlm masa dua minggu ni. cumanya skrg sya nmpk byk tompok2 baru n makin besar n kembang. skrg vision saya nmpk cloudy. baru2 ni jgk sya nmpk cm ada cahaya berkelip2 cm tv rosak gitu kt mata kiri sya. tapi some part ja n almost tiap kalu cahaya tu muncul pada tempat yg sama. selalunya dlm masa 10 saat tu cahaya tu hilang. SOALAN saya ialah adakah saya berkemungkinan mengalami retinal detachment? (hrp2 xla sbb tgk surgery menyeramkan). atau pun penyakit lama iaitu toxoplasmosis tu jadi balik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH
      Tanda tanda yang disebut itu lebih kepada retina detachment. Salah satu tanda nyata ialah floaters jadi makin besar dan banyak juga kilat dalam mata. Saya syorkan saudara mendapatkan second opinion jika waktu menunggu terlalu lama.

      Delete
    2. Thanks doktor. Sy dh pi dh tadi doktor ckp dia dh mula nmpk toxo tu aktif balik. Mybe sblm ni baru lagi sbb tu xnmpk. Dia bagi saya bactrim, dexamethasone, & homatropine. Tapi doktor sya musykil n xsempat tanya tadi. Toxoplasmosis ni mmg xleh mati or lenyap cmtu ja ka? Mmg dia akan kekal n bila2 ja leh reaktif?

      Delete
    3. Doktor tolong jawab pliss. Knp doktor saya bagi homatropine (1 titis setiap 8jam) dan dexamethasone (1titis setiap 2jam)? Ubat ni kena titis kt mata yg ada toxo tu. So anak mata saya kembang sepanjang hari. Knp kena kembang kan anak mata? Susah saya nk buat kerja. Boleh x sya stop penggunaan ubat ni? Just mkn bactrim ja

      Delete
  75. Salam doctor..baru2 ni mata saya trcucuk bucu kertas laminate..selepas pda 2,mata saya jd x selesa apbila sya kelipkan mata..rsa mcm ada bendasing dalam mata...tp bila sya tgk dicermin,xdak apa2..bila saya suluh dngn torchlight,baru saya perasan ada kesan calar ckit pda kornea..tp penglihatan saya Alhamdulillah ok sja..cuma rsa x selesa sja bla kelipkan mata..perlukah sya mmbuat rawatan lanjut atau ia akan pulih smula dlam beberapa hari?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Hirisan luka boleh baik sendiri jika tiada berlaku infeksi. Cuma bimbangnya jika berlaku infeksi boleh menyebabkan parut yang ketara dan boleh mengganggu penglihatan.

      Delete
  76. Assalamualaikum, prof, sy nk mgajukan satu soalan ttg mata, bru2 n sy accident ,saraf mata kanan sy tlh bparut lang mata patah,pglihatan sy agk kabur dan tpksa mmakai spek mata photogray u mnahan silau, soalan nya adakh keadaan mata sy sblh kanan n akn kekal xnmpk dan kabur?symptomnya,mata selalu ase kering

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      parut pada kornea boleh menyebabkan silau. Parut boleh pudar sedikit dengan masa tetapi tak akan hilang secara total. Adakalanya penglihatan kabur boleh dirawat dengan kanta lekap khas. Mata kering perlu dirawat dengan menggunakan titis pelembab. jangan biarkan ianya kering begitu sahaja kerana ianya boleh mengundang infeksi.

      Delete
  77. Salam, Dr
    Saya baru dapati ada selaput mata di mata putih. Adakah ianya membahaya? Ada x cara untuk menghilangkannya? Adakah ia akan merebak ke kornea? Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Selaput itu dikenali sebagai pterigium. Ianya boleh merebak ke tengah mata hitam dan menganggu penglihatan. Kebiasaanya jika ianya merebak ke bahagian tengah kornea, ianya akan dikikis buang oleh doktor mata. Pterigium adalah disebabkan oleh sinaran UV. oleh itu cuba hindar dari matahari dengan memakai sunglass ber UV dan gunakan topi untuk melindungi mata. Surgeri mengikis selaput selalunya ditangguhkan sehingga teruk kerana keadaan ini boleh berulang kali kedua.

      Delete
  78. Salam,prof... baru2 ni, doktor sahkan salur darah kat mata saya bengkak disebabkan diabetes dan syorkan laser mata. Bahaya tak laser mata? Sebab ada saudara saya kata kalau buat laser mata akan menyebabkan mata buta... saya takut juga. Betul ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      laser untuk diabetis adalah untuk mematikan salur darah baru yang bocor akibat diabetis retinopati di retina. Jika laser mata tidak dilakukan kebocoran besar salur darah boleh menyebabkan kekaburan atau buta sementara. Laser ini adalah rawatan untuk menghalang keadaan salur darah dari menjadi lebih teruk.

      Delete
  79. Assalamualaikum Dr..
    Di mata putih anak murid berumur 5tahun,sya dapati terdapat byk dark spot..adkah itu slh satu dr akibat trauma dr hentakan atau ia hanya perkara biasa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu diperiksa sama ada dark spot itu adalah pigmentasi satu keadaan yang normal ataupun penyakit mata lain. Perlu berjumpa dengan doktor mata.

      Delete
  80. Assalamualaikum Dr..
    Di mata putih anak murid berumur 5tahun,sya dapati terdapat byk dark spot..adkah itu slh satu dr akibat trauma dr hentakan atau ia hanya perkara biasa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu diperiksa sama ada dark spot itu adalah pigmentasi satu keadaan yang normal ataupun penyakit mata lain. Perlu berjumpa dengan doktor mata.

      Delete
  81. Assalamualaikum Doc,

    Malam td mata suami sy tercucuk screwdriver ( mata putih )
    Darah keluar menitik pastu mata putih merah ( bengkak )
    Perlukah mendapatkan rawatan...Terima Kasih

    ReplyDelete
  82. Assalamualaikum doktor,
    Saya telah menjalani pemedahan utk pasanh buckle pada mata akibat retinal detachment pada 1 mac 2013. Tetapi sejak akhir2 ni mata saya semakin tidak selesa. Kadang2 saya rasa macam juling dan buckle tu menyebabkan saya rasa sukar utk mengawal kelopak mata saya. Apa yg perlu saya lakukan. kekerapan saya sakit kepala semakin bertambah. Terima kasih.

    ReplyDelete
  83. Assalamualaikum doktor,
    Saya telah menjalani pemedahan utk pasanh buckle pada mata akibat retinal detachment pada 1 mac 2013. Tetapi sejak akhir2 ni mata saya semakin tidak selesa. Kadang2 saya rasa macam juling dan buckle tu menyebabkan saya rasa sukar utk mengawal kelopak mata saya. Apa yg perlu saya lakukan. kekerapan saya sakit kepala semakin bertambah. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAAAMULLAH

      Jumpa pakar yang merawat anda segera kerana fokus mata mungkin lari dari asalmenyebabkan "rasa" juling dan sakit kepala.

      Delete
  84. Salam dr,

    Saya baru balik dari pantai semalam dan mendapati mata sebelah kiri saya agak kabur. Saya memakai contact lens semasa di pantai tetapi telah membukanya sebelum mandi di pantai. Tiada sebarang kesakitan, hanya agak kabur. Adakah kondisi ini serius?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Ya sekiranya kekaburan tidak hilang dalam setengah ja, ianya penanda serius.

      Delete
  85. assalammualaikum profesor madya ... saya ingin bertanya sedikit tentang masalah yang berlaku di anak mata hitam saya , sebelom saya mengalamai masalah ini , saya pernah memakai cntct lens . dan saya mengalami masalh seperti nampak helaian di anak mata hitam saya , ianya amat menganggu penglihatan saya , setiap kali mata saya bergerak , helaian itu akan ikut , apakah masalah yang saya alami dan ubat yang boleh merawat masalah yang saya alami sekarang nie ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu dipastikan dahulu "helaian" tersebut adalah calar pada kornea atau berada di belakang mata. Perlu diperiksa dahulu sebelum rawatan boleh disyorkan.

      Delete
    2. terime kasih profesor madya .

      Delete
  86. Assalam prof..mata saya tertusuk jari dan terasa sakit serta mata sentiasa berair dan sakit bila kedipkan mata.Adakah masalah saya serius atau masalah biasa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Masih lagi terasa dan sakit? jika sudah lama masih sakit bermakna mata yang tertusuk itu luka agak dalam dan perlu rawatan. Jika sedikit sahaja kebiasaanya 24 jam akan sembuh sendiri.

      Delete
  87. Assalam prof..mata saya tertusuk jari dan terasa sakit serta mata sentiasa berair dan sakit bila kedipkan mata.Adakah masalah saya serius atau masalah biasa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Sekiranya ianya masih sakit dan berair, bermakna tisu mata telah terluka. Perlu rawatan segera.

      Delete
  88. Assalamualaikum prof.. Anak saya cucuk mata putih kiri saya dan terluka. After 2hari alhamdulillah dah hilang dan tak sakit. Tapi effect pada mata kanan dah dekat seminggu selalu berair macam menangis. Kenapa ya prof?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Adakalanya refleks juga boleh terjadi pada mata yang satu lagi. Sekira ianya berterusan perlu rawatan doktor.

      Delete
  89. Kalau hujung mata terkoyak macam mana ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Jika teruk perlu pemeriksaan doktor. Jika dibiarkan boleh menyebabkan inflamasi dan mata kering akibat pendedahan.

      Delete
  90. Doc.. Hari tu sy try pasang bulu mata palsu dgn menggunakan gam.. Masa pasang mmg mata terasa sgt pedih sbb d pasang dgn keadaan mata yang terbuka, sekarang mata saya tidak dpt melihat dgn jelas dan seakan2 benda yang saya pandang mempunyai bayang2 dan kabur.. Adakah ia akan kekal dan bgaimana cara rawatan untuk saya merawat masalah sy ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Mungkin gam itu melekat pada kornea menyebabkan kabur. Perlu pemeriksaan doktor untuk menengesahkan keadaan ini.

      Delete
  91. Salam dr..semalam mata saya tercucuk ngn jari anak saya..terus rs senak dan sakit utk buka mata.bila saya pegi emegency dan buat ujian fluorescent,positif.ade abrasion 0.3cm pd kornea.die refer kt klinik mata isnin nt.skrg sy tutup mata sebelah saya ni nga kapas n selotape br rs xsakit sgt.dr rs cmne keadaan mata sy skgni.n xpe ke klu sy tutup mcmni sbb sy rs silau bila kna cahaya n xslesa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Boleh tutup tiada masaalah. Malah lagi cepat penyembuhan.

      Delete
  92. salam...mata saya termasuk habuk besi yang panas dan tergores 1 garisan pada mata hitam...dan penglihatan agak sedikit kelabu,adakah boleh baik garisan pada mata hitam saya...lepas tu habuk besi tu masih belum keluar...selepas itu terdapat ketidakselesaan pada mata saya apabila berkelip...bagaimana cara nak mengeluarkannya habuk besi tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Perlu ke emergency dengan segera. Akan menjadi parut yang boleh ganggu penglihatan. Habuk besi perlu dikeluarkan segera kerana ianya boleh berkarat dan memudaratkan mata

      Delete
  93. salam...mata saya termasuk habuk besi yang panas dan tergores 1 garisan pada mata hitam...dan penglihatan agak sedikit kelabu,adakah boleh baik garisan pada mata hitam saya...lepas tu habuk besi tu masih belum keluar...selepas itu terdapat ketidakselesaan pada mata saya apabila berkelip...bagaimana cara nak mengeluarkannya habuk besi tu...

    ReplyDelete
  94. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  95. Assalamualaikum Prof,mata putih saya di belah tepi timbul urat warna merah and purple dan sedikit bengkak.menyukarkan saya untuk membuka mata Dan pedih bila terkena cahaya. Perlukah saya check mata di hospital?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Cuba guna tears naturalle (framasi) pengganti air mata. Jika masih tiada perubahan dapatkan rawatan pakar mata.

      Delete
  96. Assalamualaikum Prof,mata putih saya di belah tepi timbul urat warna merah and purple dan sedikit bengkak.menyukarkan saya untuk membuka mata Dan pedih bila terkena cahaya. Perlukah saya check mata di hospital?

    ReplyDelete
  97. Assalamualaikum prof. Baru2 ni mata saya tercucuk hujung bucu duit kertas RM1 pada anak mata saya. terdapat tompok putih yg kecil pada anak mata saya. Mungkin disebabkan kesan tercucuk tersebut. Saya mengalami mata yang selalu berair dan mata kelihatan merah. Di samping itu juga, saya tidak boleh melihat cahaya secara terus kerana ianya membuatkan saya rasa sakit apabila melihat cahaya secara terus dan berasa sedikit pening. Adakah ianya akan sembuh dengan sendiri ataupun perlukan rawatan ye prof?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Sekiranya luka ringan boleh sembuh sendiri tapi harus berjaga jaga takut bertukar menjadi infeksi kalau ada jangkitan kuman. Jika luka agak besar harus jumpa doktor mata untuk ubat

      Delete
  98. Assalamualaikum Prof..anak saya berumur 1thn8bln dan terdapat bercak kecil berwarna hitam yg tidak berapa gelap dan tidak timbul dibahagian putih mata anak saya.. saya tidak pasti sejak bila bercak itu timbul tetapi saya perasan sejak umur anak sy 6bln dan saya lihat anak sy tidak terganggu dgn bercak tersebut tetapi semakin anak sy membesar bercak hitam itu jg semakin membesar sedikit..

    ReplyDelete
  99. Assalamualaikum Prof..anak saya berumur 1thn8bln dan terdapat bercak kecil berwarna hitam yg tidak berapa gelap dan tidak timbul dibahagian putih mata anak saya.. saya tidak pasti sejak bila bercak itu timbul tetapi saya perasan sejak umur anak sy 6bln dan saya lihat anak sy tidak terganggu dgn bercak tersebut tetapi semakin anak sy membesar bercak hitam itu jg semakin membesar sedikit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      mungkin pegmentasi. Jika berubah menjadi lebih besar saiz harus jumpa pakar mata untuk mengesahkan keadaan itu selamat.

      Delete
  100. Assalamualaikum Prof..anak saya berumur 1thn8bln dan terdapat bercak kecil berwarna hitam yg tidak berapa gelap dan tidak timbul dibahagian putih mata anak saya.. saya tidak pasti sejak bila bercak itu timbul tetapi saya perasan sejak umur anak sy 6bln dan saya lihat anak sy tidak terganggu dgn bercak tersebut tetapi semakin anak sy membesar bercak hitam itu jg semakin membesar sedikit..

    ReplyDelete
  101. Assalammualaikum prof., Selamat ingin memuji sikap prof yg tak loket ilmu dan memudahkan urusan ramai orang..semoga Allah S.W.T. memudahkan urusan Prof dunia dan akhirat. RESPECT.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      terima kasih tetapi saya sekadar menyampaikan ilmu untuk keperluan masyarakat. Segala ILMU hanya dariNya. Alhamdulilah

      Delete
  102. Assalamualaikum Prof, sejak 2 -3 hari ni mata putih saya di sebelah tepi ada tompok warna merah (mata kiri, mata kanan ok) tapi tak rasa sakit cuma kadang2 terasa macam sengal2. Adakah ini disebabkan saya mengadap laptop dlm jgka masa panjng? sbb boleh dikatakan setiap hari saya mengadap laptop kecuali waktu tidur untuk siapkan esaimen. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Mengadap PC atau laptop utk tempoh yang lama boleh menyebabkan mata kering dan merah. Gunakan Tears Naturalle. Jika tompok merah masih ada sila rujuk ke doktor mata.

      Delete
  103. Assalamualaikum Prof..

    Anak saya baru berusia 5bulan..saya lihat mata putih dia ada tompok warna merah seperti kecederaan, tapi dia tak menangis, apa perlu saya buat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Tompok kemerahan tu adalah disebabkan kapilari darah pecah sebab terlalu "fragile". Boleh pecah ketika bersin, batuk atau meneran kuat. Tidak merbahayakan.

      Delete
  104. Assalamualaikum prof... Mata sy terasa bagai dicucuk2 tapi x sakit cuma kt bahagian putih mata sy ad urat2 halus merah? Adakah sy terkena infeksi? Perlukan rawatan doktor atau biarkan sahaja ? Berapa lama ambik masa untuk sembuh? Mohon respons terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Rasa mencucuk cucuk itu adalah salah satu petanda mungkin glaukoma.Glaucoma disebabkan tekanan dalam mata tinggi dan adakalanya menyebabkan urat urat halus mata putih membengkak.

      Delete
  105. Assalamualaikum prof. Baru2 ini mata kiri saya sakit, merah dan bengkak kelopak mata. Saya telah mendptkn rawatan dn diberi ubat titis mata antibiotik. Sakit tu mula surut tetapi sekarang penglihatan saya agak kabur. Adakah ini hanya sementara atau perlukah saya mendapatkan rawatan? Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Selepas conjuktivitis, penglihatan akan kabur seminggu dua. Lama kelamaan semuanya akan terang penglihatan degan sendirinya.

      Delete
  106. Assalamualaikum Doctor,
    Sabtu yg lepas mata kanan saya tercucuk. Doc yg check mengesahkan yg kornea sy luka. Alhamdulillah luka kornea sudah sembuh. Masalah skrg kenapa mata saya mcm kabur. Seolah2 ada benda menghalang. Adakah saya rabun? Berapa lama kabur ini akan hilang? Perlukan sy tutup shj mata ini sehingga sembuh? Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Kemungkinan, kelukaan itu terkena bahagian kornea menyebabkan parut dan merabunkan penglihatan. Perlu diperiksa lebih lanjut.

      Delete
  107. Salam doktor, mata hitam belah kiri saya ada tompokan putih sangat kecil di tepinya serta berurat dan agak sakit. Adakah ia berbahaya?

    ReplyDelete
  108. SALAMULLAH

    Mungkin. Perlu berjumpa doc mata bagi mengesahkan keadaan okular

    ReplyDelete
  109. aslkm prof saya nak tanya pada tahun 2003 saya kemalangan jalan raya mata saya mengalami kecederaan saya dah di beri ubat yang kuat tapi doctor sahkan neuron nuripaty optic maaf klu salah sebut.sampai sekarang saya nampak bayang tapi gelap boleh kah mata saya sebelah kanan kembali terang atau buta selamanya.terima kasih kalau sudi luahan hati saya prof aslkm

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Maaf, sekiranya masalah Optik neuropati keadaan ini adalah buta kekal.

      Delete
  110. Assalamualaikum doc.
    Baby sy berumur 9 bln.sy perasan pada mata putihnya ada garisan hitam..ianya ada pd kedua2 belah mata..perlukan sy bawa baby ke klinik kesihatan @ jumps doc pakar kanak2:di hospital?

    ReplyDelete
  111. Assalamualaikum doc.
    Baby sy berumur 9 bln.sy perasan pada mata putihnya ada garisan hitam..ianya ada pd kedua2 belah mata..perlukan sy bawa baby ke klinik kesihatan @ jumps doc pakar kanak2:di hospital?

    ReplyDelete
  112. Assalam doktor.... minggu lepas saya mengalami luka dan calar pada anak mata sebelah kiri akibat memakai contect lens... akibat terlampau sakit dan mata xboleh nk buka, sy pergi hospital... doktor ada bg 3 jenis ubat, dan skrg, anak mata sy jd kembang/nampak lebih besar dari mata sebelah kanan,mata menjadi rabun dekat.. adakah itu disebabkan oleh ubat titis? Dan berapa lama pula anak mata akan menjadi kecil seperti biasa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAMULLAH

      Ubat yang diberi itu mengembangkan anak mata, walaubagaimanapun inya adalah sementara sahaja. Keadaan akn kembali normal selepas 24jam berhenti menggunakan ubat tersebut.

      Delete
  113. assalamualaikum Dr.
    saya mengalami masalah coats disease pada mata kanan.VA saya untuk mata kanan ialah 1/60.adakah penglihatan saya dapat dipulihkan.selain itu juga macular edema saya bengkak.adakah saya mempunyai peluang untuk mendapat penglihatan yang sempurna kembali

    ReplyDelete
  114. Salam..saya nak tanya..mata kanan saya ada garisan merah pada mata putih saya..bengkak sikit tapi tak sakit sangat..apa punca dia cara saya nk tanganinya?

    ReplyDelete
  115. Saya ada mslah toxoplasma dlm mata & telah dptkan rawatan 5 tahun lepas.. Ada parut tepat pada anak mata saya shingga penglihatan saya sedikit trjejas.. Sekarang ni saya mula rasa penglihatan saya smakin teruk.. Mungkin toxoplasma tu aktif smula.. Ada tak rawatan yg boleh mengembalikan smula pnglihatan saya..

    ReplyDelete
  116. assalam doctor, baru baru ni saya mengalami insiden kecil ketika bersukan dimana ketika bermain badminton tindakan smash shuttlecock yang kuat dan jarak dekat mengenai mata kanan saya yang ketika itu sedang terbuka. Saya mengalami blurry vision dan kemudian hasil pemeriksaan ada hematoma. doctor kata anak mata koyak. setelah 5 hari rawatan tiba2 saya dapati ada cahaya putih yang kadang2 muncul dalam mata. mengapakah terjadi begitu doctor?

    ReplyDelete